صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 17
کد خبر: ۲۵۲۴۵

یاسین مطابق با نیازهای ارتش ساخته شده است‎

فرمانده نیروهای هوایی ارتش در تشریح قابلیت های جت پیشرفته آموزشی یاسین، آن را مطابق با نیازهای امروز ارتش دانست.‎

به گزارش راهبرد معاصر؛ صبح امروز هواپیمای آموزشی یاسین (کوثر88) با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایگاه شهید نوژه همدان اولین پرواز رسمی خود را انجام داد.

 

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم رونمایی از جت پیشرفته آموزشی یاسین، گفت: امروز شاهد پرواز جت آموزشی «یاسین» در پایگاه شهید نوژه بودیم که افتخار بزرگی برای نیروی هوایی محسوب می شود.

 

وی با اشاره به پرواز موفقیت آمیز جت «یاسین» گفت: خدا را سپاسگزار و شاکریم که امروز خلبان شجاع و ولایتمدار ما با هواپیمای ساخت دانشمندان عزیز کشورمان به پرواز درآمد و از این پرواز رضایت کامل داشت.

 

فرمانده نهاجا گفت: این هواپیما مطابق با استاندارهای جهانی و برابر مطالبات و نیازهای آموزشی نیروی هوایی ارتش ساخته شده و تمام طراحی‌های آن در داخل کشور انجام شده است.

 

امیر سرتیپ نصیرزاده خاطرنشان کرد: ان‌شالله در آینده منتظر تولید انبوه این جت آموزشی هستیم تا اسکادران کاملی در اختیار نیروی هوایی قرار گیرد و پروازهای آموزشی آن در سطح نیرو آغاز شود.

 

وی افزود: با ساخت این جت آموزشی نیروهای فنی و محققان ما در حوزه صنایع هوایی در عمق فناوری پیچیده نفوذ کردند و قطعا در آینده شاهد پیشرفت‌های بسیار بزرگتری در این رابطه خواهیم بود.


از جمله مشخصات اعلام شده برای هواپیمای جدید کوثر که با نام «یاسین» معرفی شده، طول باند فرود 800 متر و سقف پرواز 12 کیلومتر است که تفاوت هایی با مقادیر گفته شده قبلی دارد. دهانه بال این هواپیما 10 متر اعلام شده که در صورت دقیق بودن این عدد نشان می دهد چون مساحت بال این نمونه همان 24 متر مربع قبلی بیان شده باید با وجود کاستن از دهانه بال، در بخشهایی افزایش سطح داده شده باشد که احتمالاً سطوح متحرک بال از آن جمله هستند.

 

این مقدار سطح بال، بیشتر از بسیاری از هواپیماهای همرده یاسین است در نتیجه با توجه به رابطه معکوس سرعت فرود هواپیما با مساحت بال، یاسین امکان فرود با سرعت کمتری نسبت به هواپیماها مذکور را دارد؛ امری که برای یک هواپیمای آموزشی مزیت مهمی محسوب می شود.

 

حداقل سرعت هواپیمای یاسین یا همان کوثر88 جدید حدود 200 کیلومتر بر ساعت و سرعت نهایی آن حدود سرعت صوت اعلام شده است. البته اینکه حداقل سرعت فوق مربوط به لحظات فرود یا در شرایط واماندگی پروازی است مشخص نشده اما در هر صورت با توجه به نزدیک بودن دو سرعت فوق، قطعاً سرعت فرود یاسین نیز عدد پایینی خواهد بود که ویژگی مطلوبی است.

 

از دیگر ویژگی های مهم هواپیمای فوق که بیش از 500 متخصص در مدت ده سال گذشته از ابتدای طراحی تا پروازهای آزمایشی آن در مراحل مختلف درگیر کار بوده اند استفاده از دم افقی کاملاً متحرک است.

 

این نوع دم برخلاف نمونه های قدیمی که بخشی از آن متحرک بود (Elevator) به صورت یکپارچه حول محور اتصال دوران کرده و در نتیجه خصوصیات مانوری بهتری به هواپیما می‌دهد. البته طراحی و اجرای آن نیاز به دانش بالاتری نیز دارد. با استفاده از دم افقی کاملاً متحرک، امکان اجرای مانورهای حساس‌تر مانند قرارگیری هواپیما در سقوط چرخشی (اسپین) با ایمنی بیشتر در پروازهای آموزشی برای یاسین ممکن می شود.

 

در هواپیمای جت آموزشی مرحله پیشرفته یاسین از نمونه بدون پس سوز موتور توربوجت ایرانی اوج استفاده شده است. این موتور در نمونه با پس سوز در هواپیماهای جنگنده کوثر-1 به کار رفته است. استفاده از موتور ساخت داخل سبب می شود تا تولید این هواپیما وابستگی به خارج نداشته باشد. موتور اوج در حالت خشک (بدون پس سوز) 3500 پوند رانش ایجاد می کند که در مجموع دو موتور از این نوع رانش 7000 پوندی را برای یاسین فراهم می کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: