صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۵۸
  • شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 17 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 18
کد خبر: ۲۵۳۳۲

اردوغان در مکالمه تلفنی به ترامپ چه گفت؟

رئیس جمهور ترکیه با انتشار چند توئیت از مفاد گفتگوی تلفنی اش با دونالد ترامپ پرده برداشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک روز از آغاز آتش بس موقت در شمال سوریه می گذرد، آتش بسی که حاصل سفر مایک پنس و پمپئو به آنکارا و گفتگوهای شان با رئیس جمهور ترکیه می باشد؛ اگرچه طرف برداشت طرف تُرک از خروجی توافق یاد شده با برداشته واشنگتن کاملا متفاوت می باشد.

 

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد. وی گفت: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی.پ.گ" از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

 

در ادامه رایزنی های دو طرف، اردوغان و ترامپ اقدام به گفتگو تلفنی با یکدیگر نموده اند.  رئیس‌جمهور ترکیه در چند پیام توئیتری از مکالمه تلفنی خود با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود خبر داده و گفت: با رئیس‌جمهور ترامپ علاوه بر مسائل دوجانبه، در خصوص منطقه امن که قرار است در شرق فرات ایجاد شود، تبادل نظر کردیم.

 

اردوغان در پیام دیگری نوشت: در این گفتگوی تلفنی مراتب خرسندی خود از گام‌های متقابل ما برای تقویت بیشتر روابط مستحکم و ریشه‌دار میان ترکیه و آمریکا را به وی ابراز کردیم.

 

رئیس‌جمهور ترکیه در یک دیگر از این پیام‌های توئیتری افزود: امیدوارم که تلاش‌های مشترک ما برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و تضمین صلح، رفاه و ثبات منطقه‌مان ادامه‌دار باشد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی مطلبی در حساب کاربری خود در توئيتر ضمن اعلام اینکه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک تماس تلفنی داشته است اظهار داشت: من با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صحبت کردم. او به من گفت که (در شمال شرقی سوریه) حملات تک تیراندازها و خمپاره ای در مقیاس کوچک را به سرعت دفع کردیم. او (اردوغان) بسیار می خواهد که آتش بس یا وقفه مفید و موثر واقع شود. به همین ترتیب کردها نیز خواهان آن هستند.آنها می خواهند راه حل نهایی به حقیقت بپیوند.

 

ترامپ با بیان اینکه این "بد" است که سالها قبل زمینه‌ توافق فراهم نشده است، گفت: این روند به دلیل ضعف و اقدامات مصنوعی٬ به این مرحله رسیده است.

 

- این فرصت خوبی برای موفقیت است

 

ترامپ همچنین اظهار داشت: هر دو طرف حسن نیت دارند و این فرصت خوبی برای موفقیت است. ایالات متحده موضوع نفت را تضمین کرد و وضعیت جنگجویان داعش توسط کردها و ترک‌ها تامین می شود. من همیشه به برخی از کشورهای اتحادیه اروپا گزارش داده‌ام و برای اولین بار آنها قصد دارند جنگجویان داعش را که تبعه آن کشورها هستند، بگیرند. اینها خبرهای خوبی هستند، اما این کار باید بعد از اینکه ما آنها را دستگیر کرده بودیم ، انجام می شد. با این حال، پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

 

از سوی دیگر ترامپ به پیام اردوغان رئیس جمهور ترکیه که دیروز در توئیتر نوشته بود «آقای رئیس جمهور، هنگامی که ما بر تروریسم، دشمن بشریت غلبه خواهیم کرد، افراد بیشتری نجات می یابد. من اطمینان دارم که این تلاش مشترک باعث ایجاد صلح و ثبات در منطقه ما خواهد شد» نیز پاسخ داد.

 

ترامپ در پاسخ به این توئيت اردوغان نوشت: بیایید تروریسم را شکست دهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: