صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۴۸
  • شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Saturday 17 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
کد خبر: ۲۵۴۲۵

تلاش متحدین حریری برای سقوط دولت لبنان

سمیر جعجع در پیامی از چهار وزیر خود در کابینه خواسته تا از سمت خویش کناره گیری نمایند، امری که به نظر می رسد در راستای دامن زدن به اعتراض های اخیر این کشور است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ لبنان دیروز و دیشب رو نسبت به روزهای گذشته آرام تر گذراند. با این حال شماری از جناح های نزدیک به سعد حریری نخست وزیر این کشور همچنان فعالانه در پی اسقاط دولت می کوشند. تلاش جناح های یاد شده بدلیل موقعیت اقلیت آنان در دولت است. بر مبنای انتخابات پیشین لبنان، متحدین حزب الله، جنبش امل و حزب میشل عون توانستند اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود نمایند.

 

در جدیدترین این تلاش ها در سایه تداوم اعتراضات در لبنان، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» شب گذشته استعفای 4 وزیر این حزب از دولت «سعد حریری» را اعلام کرد.سمیر جعجع تصریح کرد که استعفای وزاریش از کابینه، با هماهنگی با نخست‌وزیر صورت نگرفته است.

 

رئیس حزب «القوات اللبنانیه» با اشاره به این‌که این حزب خواهان ثبات در کشور و حفظ اموال خصوصی و دولتی است تاکید کرد که دولت فعلی ناتوان از ایجاد هرگونه راه‌حلی است و بر این اساس، فراکسیون متبوع او تصمیم به استعفای وزاری حزب «القوات اللبنانیه» گرفت.

 

وی اظهار داشت که فراکسیون متبوعش در زمان بررسی بودجه 2020 خواستار تعدادی اصلاحات فوری شده بود ولی در آن زمان جدیت مطلوبی را مشاهده نکرد.

 

طبق این گزارش، «غسان حاصبانی» معاون نخست‌وزیر، «کمیل بو سلیمان» وزیر کار، «ریشار قیومچیان» وزیر امور اجتماعی و «می شدیاق» وزیر مشاور در امور توسعه اداری وزرای حزب «القوات اللبنانیه» بودند که از کابینه حریری استعفا کردند.

 

در همین حال، «ولید جنبلاط» رئیس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» گزارش‌ها درباره استعفای وزرای حزبش از دولت را رد کرد و گفت: «من خواهان استعفای وزرا نشدم. ما کسانی هستیم که تصمیم را خواهیم گرفت.»جنبلاط همچنین روز گذشته از حامیانش خواست به تحرک مسالمت آمیز علیه وضعیت اقتصادی کشور بپردازند.

 

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز جمعه ضرب‌الاجلی 72 ساعته به احزاب حاضر در دولت مهلت داده تا راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی ارائه کنند.با این حال، «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی تأکید کرده است که راه‌حل اطمینان‌بخشی برای بحران اقتصادی کنونی ارائه خواهد شد.

 

از طرف دیگر، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز شنبه با استعفای نخست‌وزیر این کشور مخالفت و تأکید کرد که استعفای دولت «شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌پذیری» است و گفت که اگر دولت استعفا دهد، تشکیل دولت جدید ممکن است دو سال زمان ببرد.‎

 

سید حسن نصرالله همچنین گفت که حزب‌الله لبنان در برنامه‌ریزی برای تظاهرات اخیر کوچک‌ترین نقشی نداشته است.با این تفاسیر، می‌توان گفت که استعفای وزرای حزب جعجع که شخصیتی غرب‌گرا دارد، در راستای تمایلات و دیکته‌های عربستان سعودی انجام می‌شود که روز جمعه روند خروج اتباع خود از لبنان را آغاز کرد.

 

کارشناسان می‌گویند که نزدیک شدن سعد حریری به مواضع حزب‌الله، برای عربستان سعودی ناخوشایند است و لذا تلاش می‌کند از طریق استعفای وزرای احزاب متحد خود در دولت لبنان، فشارها برای حریری را تشدید کند.

 

جنبلاط: درخواستی برای استعفای وزیران حزب خود نداشته‌ام

 

ولید جنبلاط در حساب توئیتری خود اعلام کرد: من از وزیران حزب نخواسته‌ام که از کابینه استفعا کنند.وی همچنین با رد هرگونه شایعه درباره عزیمت به خارج از لبنان، خاطرنشان کرد که قصد سفر به هیچ جایی را ندارد.این حزب دارای دو وزیر در کابینه حریری است که عبارتند از «اکرم شهیب» وزیر آموزش و پروش و «وائل أبو فاعور» وزیر صنایع.

 

رسانه‌ها پیشتر از درخواست وی و نیز سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی برای استعفای حریری در پی اعتراضات اخیر در لبنان خبر داده بودند.با این حال، جعجع رهبر حزب «نیروهای لبنانی» یکشنبه شب استعفای وزیران حزب خود را از کابینه اعلام کرد.

 

وی با انتقاد از دولتمردان کشورش گفت: هیچ قصد و اراده‌ای جدی از سوی مسئولان لبنانی برای رفع بحران‌های کنونی مشاهده نمی‌کنیم.جعجع افزود: دیگر اعتمادی به این نداریم که دولت کنونی توان تصمیم گیری‌های مناسب را داشته باشد.

 

تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان که شامگاه پنجشنبه آغاز شد، همچنان در برخی خیابان های اصلی بیروت به ویژه میدان "ریاض الصلح" در نزدیکی مقر نخست وزیری ادامه دارد.

 

چند روز قبل خبر اعمال تعرفه مالیاتی بر تماس با واتساب موجب شعله ور شدن خشم مردم شد تا جایی که برخی منابع لبنانی از جمله روزنامه "الجمهوریه" از اعتراضات مردمی تحت عنوان انتفاضه واتساپ یاد کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: