صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
کد خبر: ۲۵۷۸۷

واکنش متناقض آمریکایی ها به توافق سوچی

در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا از قضاوت در رابطه با توافق میان ترکیه و روسیه بر سر تحولات حاکم بر شمال سوریه طفره رفته و آن را منوط به آینده نموده، دونالد ترامپ در همین زمینه از وقوع اتفاق خوب در آینده ای نزدیک خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پی توافق ولادمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در رابطه با جنگ اخیر نظامیان ترکیه در شمال سوریه، جامعه جهانی از بیان واکنشی صریح نسبت به توافق ده بندی اخذ شده طفره رفته است. قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای نظیر ایران، سعودی، مصر، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان تا کنون موضع صریحی در موافقت و یا عدم موافقت با مفاد توافق سوچی اتخاذ ننموده اند.

 

وزارت خارجه آمریکا نیز واکنشی محتاط به توافق یاد شده نشان داده است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد هنوز زود است که بدانیم توافقی حاصل شده برای پایان دادن به حملات ترکیه به شمال سوریه، موفقیتی دربر خواهد داشت.

 

وی که در آستانه سرآمدن مهلت خروج نیروهای کُرد از مناطق مرزی سخن می گفت، افزود: قطعاً پیشرفت هایی حاصل شده، اما این یک مساله پیچیده بوده و دستیابی به نتیجه ای موفقیت آمیز هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

 

پمپئو مدعی شد که تصور می کنیم که اکنون در موقعیت بهتری در مقایسه با زمان قبل از توافق هستیم. ۹۱۰۹

 

وزیرامور خارجه آمریکا همچنین افزود که ترامپ رئیس جمهوری این کشور «کاملاً آماده» است در صورت لزوم، علیه ترکیه اقدام نظامی کند.

 

ترامپ: خبرهای خوبی درباره ترکیه و سوریه در راه است

رئیس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری گفت که خبرهای خوبی درباره ترکیه و سوریه در راه است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در ارتباط با ترکیه، سوریه و خاورمیانه در حال روی دادن است. گزارش‌های بیشتر منتشر خواهد شد!

 

ساعتی پیش وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که همزمان با پایان یافتن ضرب‌الاجل ۱۲۰ ساعته توافق واشنگتن و آنکارا برای آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه، کاخ سفید عقب‌نشینی کامل نیروهای پ.ک.ک و ی.پ.گ را به اطلاع آنکارا رسانده است.

 

گفت وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره سوریه

 

مولود چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا به صورت تلفنی درباره تحولات شمال سوریه گفت‌وگو کردند.

 

به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز چهارشنبه، مولود چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا در این گفت و گوی تلفنی، درباره تحولات شمال سوریه و توافق روسیه و ترکیه درباره منطقه امن به رایزنی پرداختند.

 

براساس اطلاعات به دست آمده از منابع دیپلماتیک، وزیر امور خارجه آمریکا در این مکالمه تلفنی گفته است که عقب نشینی عناصر گروه پ.ک.ک / ی.پ.گ از منطقه عملیات چشمه صلح از سوی مقامات نظامی این کشور به صورت کتبی تأیید شده است.

 

جزئیات بیشتر گفت‌وگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و پمپئو منتشر نشده است.

 

گفتنی است به دنبال توافقی که روز گذشته میان ترکیه و روسیه در سوچی در باره سوریه حاصل شد، وزارت دفاع ملی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در این مرحله جز منطقه عملیات چشمه صلح، هیچ نیازی به انجام عملیات جدید نیست.

 

براساس این بیانیه، ایالات متحده آمریکا در پایان مهلت ۱۲۰ ساعته، عقب نشینی کامل گروه پ.ک.ک / ی.پ.گ از منطقه امن در شمال شرق سوریه را به اطلاع آنکارا رسانده است.

 

رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه راهی سوچی شد و بیش از شش ساعت و ۳۰ دقیقه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پشت درهای بسته مذاکره کرد.

 

محور اصلی این مذاکرات وضعیت سوریه با توجه به عملیات نظامی «چشمه صلح» بود که ترکیه از دو هفته پیش، آن را با وجود مخالفت جامعه جهانی آغاز کرد.

 

روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات رئیسان جمهوری دو کشور تفاهمنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای را درباره اوضاع امنیتی شمال سوریه امضا کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: