صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
کد خبر: ۲۵۸۱۷

ترکیه: عملیات جدیدی در راه نیست

با وجود پایان آتش بس ۱۲۰ ساعته میان ترکیه و شبه نظامیان کُرد، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام نموده که فعلا انجام عملیاتی جدیدی در دستور کار نیست.

به گزارش راهبرد معاصر، ساعاتی پیش از اتمام توافق آتش بس پنج روز میان آنکارا و یگان های مدافع خلق کُرد؛ اردوغان و پوتین در سوچی به توافقی در رابطه با تحولات حاکم بر شمال سوریه دست یافتند، توافقی که گویا منجر به عدم حمله نظامی تُرک ها با وجود پایان زمان آتش بس شده است.

 

وزارت دفاع ملی ترکیه طی بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: در این مرحله جز منطقه عملیات چشمه صلح، هیچ نیازی به انجام عملیات جدید نیست. براساس این بیانیه که توضیحاتی در مورد آخرین تحولات مربوط به عملیات چشمه صلح ارائه شده، ایالات متحده آمریکا در پایان مهلت 120 ساعته، عقب نشینی کامل گروه ی.پ.گ از منطقه امن در شمال شرق سوریه را به اطلاع آنکارا رسانده است.

 

در ادامه این بیانیه ضمن یادآوری توافق آنکارا-واشنگتن در 17 اکتبر مبنی بر لزوم خروج تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ طی 120 ساعت از منطقه امن، تاکید شده است:

 

در این بیانیه آمده است: "ترکیه در خصوص تحقق این توافق حساسیت لازم را تاکنون نشان داده است.هرگز اجازه نخواهیم داد کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی‌ کشورمان تشکیل شود، با قاطعیت به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.  در چاچوب توافق میان روسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی در 22 اکتبر، کار مشترک با روسیه از فردا «امروز چهارشنبه 23 اکتبر» آغاز می‌شود. بنابراین، با ایجاد یک کریدور صلح در منطقه، برادران آواره سوری ما قادر خواهند بود به طور داوطلبانه و با اطمینان به خانه‌ها و سرزمین‌های خود بازگردند".

 

چاووش‌اوغلو: منطقه امن تا مرز عراق امتداد خواهد یافت

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد بر اساس توافق سوچی منطقه امن در شمال سوریه تا مرز عراق امتداد خواهد یافت.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با حضور در میز سردبیری خبرگزاری آناتولی در آنکارا درباره توافق دیروز رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در سوچی گفت: «ترکیه طی 5 روز با دو کشور بزرگ به توافق رسید. طبق توافق سوچی، امتداد منطقه امن تا مرز عراق خواهد بود و تروریست‌ها از محدوده 30 کیلومتری خارج خواهند شد».

 

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه همچنین اظهار داشت:

 

«مشروعیت عملیات چشمه صلح توسط جامعه جهانی پذیرفته شده است. ترکیه نقشه پلیدی را خنثی کرد و مانع تشکیل یک دولت تروریستی در شمال سوریه شد.

 

ابتدا منطقه را از تروریست‌ها پاکسازی و سپس از تمامیت ارضی سوریه محافظت خواهیم کرد. در منطقه عملیات چشمه صلح هر کدام از اعضای گروه‌های مختلف تروریستی مشاهده شوند آنها را از پای درمی‌آوریم».

 

وی عملیات چشمه صلح، نقطه عطفی در سرنوشت سوریه دانست و تصریح کرد:

 

«نیروهای ارتش ملی سوریه در دو عملیات گذشته و مورد اخیر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند. اغلب جمعیت این منطقه (شمال سوریه) را عرب‌ها تشکیل می دهند. لذا در اداره این منطقه آنان حضور خواهند داشت. اگر کردها باشند آنان نیز عرب‌ها نیز نقش خواهند داشت».

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه با رژیم اسد تماس مستقیمی نداریم، اظهار داشت:

 

«گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ با هر کسی همکاری کند، ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد. پوتین اعلام کرد که روسیه به ی.پ.گ/پ.ک.ک اولتیماتوم خواهد داد و اگر عقب‌نشینی‌نکردند، شما اقدام لازم را انجام دهید».

 

او ضمن تکذیب آزادی عناصر داعش توسط ترکیه و یادآوری مبازرات گسترده آنکارا با این گروه تروریستی گفت: رها کردن اعضای داعش (از زندان) امکان ندارد، چون اگر این کار انجام شود، ابتدا به خود ما حمله خواهند کرد.

 

وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با نخستین نشست کمیته قانون اساسی در ژنو اعلام کرد: احتمالا یک روز پیش از نشست کمیته قانون اساسی سوریه (30 اکتبر) همراه با وزرای امور خارجه ایران و روسیه به ژنو خواهم رفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: