صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 03
کد خبر: ۲۶۷۸۶

در جلسه صبح امروز شورای شهر تهران چه گذشت؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن پذیرش ایرادات وارده از سوی پلیس به طرح کنترل کاهش آلودگی هوا، تصمیم گیری درباره آن را در حیطه وظایف شورا ندانسته و توپ را به زمین شورای ترافیک تهران انداخت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جدال میان پلیس و شورای شهر بر سر طرح کنترل آلودگی هوا بخش مهمی از اظهارات اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز را به خود اختصاص داد.

 

روز گذشته بود که سردار رحیمی در گفتگویی مجددا به انتقاد از طرح یاد شده پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه تا این لحظه شهرداری هیچ اقدامی نکرده است و ما اعلام می‌کنیم، چنانچه توجهی نکنند ما یکطرفه تصمیمات خود را در این خصوص خواهیم گرفت.در ادامه به مهمترین مصوبات و اظهارات صورت پذیرفته در جلسه امروز شورای شهر تهران می پردازیم:

 

شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه عرضه سهام شرکت‌ها در بازار بورس شد

 

بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورا درباره این طرح اظهار داشت: یک فوریت این طرح در هفته‌های گذشته تصویب شده و کار کارشناسی زیادی در کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص انجام شده است.

 

وی گفت: شهرداری تهران پیش از این موظف شده بود که سالانه ۱۵ درصد از وابستگی شرکت‌ها به بودجه عمومی شهرداری را کاهش دهد.

 

آروین با بیان اینکه در این طرح دو تکلیف برای شهرداری در نظر گرفته شده گفت: یکی این که ظرف مدت ۳ ماه لایحه عرضه سهام شرکت‌ ها و سازمان ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه را به شورای شهر ارائه کند و دیگر اینکه در ردیفی بودجه سال ۹۹ برای این عرضه در نظر بگیرد.

 

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح اظهار داشت: پیش بینی بودجه از محل عرضه شرکت‌ها و سازمان‌ها در بورس در بودجه سال آینده به مصلحت نیست.به گفته علیخانی، تخمین درآمد از محل عرضه شرکت‌ها در بورس امکان‌پذیر نیست.

 

علیخانی ادامه داد : به نظر من اصلا به صلاح نیست که قبل از ایجاد تمهیدات و شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه مصوبه را پیش ببریم.

 

«ناهید خداکرمی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح گفت: برخی شرکت‌ها به حیات خلوت ارتباطات مالی تبدیل شده اند و سخت گیری هایی که برای مناطق وجود دارند در این شرکت‌ها وجود ندارد.

 

وی گفت: وقتی شرکت ها زیر نظر بورس و بر مبنای اقتصادی بورس باشد، نظارت بیشتری بر آنها انجام می شود و بار نظارتی شهرداری را کاهش می دهد.

 

«احمد مسجد جامعی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: برای اینکه بورس، شرکت ها و سازمان های شهرداری را بپذیرد باید این شرکت‌ها سودآور باشند.

 

وی با بیان اینکه تقریبا هیچ شرکت سودآوری در شهرداری تهران سراغ نداریم، اظهار داشت: البته برخی از سازمان ها و شرکت های شهرداری برای سودآوری طراحی نشده اند.

 

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برای مثال بازار میوه و تره بار شهرداری تهران برای سودآوری نیست بلکه برای دسترسی مردم به اقلام غذایی و کوتاه کردن دست واسطه ها ایجاد شده است.

 

این عضو شورای شهر با بیان اینکه نباید به همه چیز با دید سودآوری نگاه کنیم، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم شهرداری تهران را اداره کنیم بلکه ما باید شهر تهران را اداره کنیم.

 

«حامدمظاهریان» معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران نیز در توضیح کوتاهی درباره این طرح گفت: شفافیت کار خوبی است اما بیشتر شرکت هایی که شهرداری دارد کار حاکمیتی انجام می‌دهند.

 

وی گفت: این شرکت‌ها کار اقتصادی به مفهوم بنگاه اقتصادی انجام نمی دهند. بر اساس این گزارش اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه به عرضه سهام شرکت ها سازمان ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه را با ۱۱ رای موافق تصویب کردند.

 

شهرداری تهران درباره تکمیل نشدن شناسنامه باغات تذکر گرفت

 

محمد سالاری روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورا افزود: شورای شهر تهران در دوره پنجم و دوره‌های گذشته در خصوص الزام شهرداری تهران نسبت به ارائه شناسنامه باغات مصوباتی داشته است.

 

وی گفت: موضوع تدوین شناسنامه اکولوژیک و شهرسازی باغات و اراضی مشجر گسسته شهر تهران در تیرماه ۹۶ با انتخاب مشاور در دستور کار قرار گرفت و در گام اول تعداد ۱۲ هزارو ۹۶۰ قطعه سبزینه با وسعت ۹ هزار و ۱۰۳ هکتار در سطح شهر تهران شناسایی شد.

 

سالاری افزود: در اولویت اول به ۶هزار و ۱۸۳ پلاک مراجعه حضوری شد و مجوز ورود به ۳ هزار و ۴۲۸ پلاک با وسعت ۷۳۱ هکتار میسر شد.

 

سالاری گفت: پس از مستند سازی اطلاعات این باغات، شناسنامه های شهرسازی و اکولوژیک آن ها تهیه و به شورای شهر ارائه شد.
عضو شورای تهران اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است به منظور تعیین تکلیف اراضی مشجری که به هر دلیلی اجازه ورود به آن ها برای تهیه شناسنامه درختان داده نشده است، ظرف مدت حداکثر شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه و در صورت لزوم از طریق مراجع قضایی ذیربط و چارچوب اختیارات قانونی خود اقدام کند.

 

وی ادامه داد: با عنایت به گذشت نزدیک به یکسال از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه مذکور کماکان اجرای تبصره فوق مغفول مانده و شناسنامه باغات تکمیل نشده است.

 

سالاری از شهردار تهران خواست نسبت به پیگیری موضوع و صدور دستورات مقتضی برای شناسایی و تکمیل شناسنامه های شهرسازی و اکولوژیک باغات از طریق مراجع قضایی اقدام کند.

 

این عضو شورای تهران تاکید کرد: در این دوره نیز تصمیم گرفته شد که شناسنامه‌های تهیه شده باغات، فرایند قانونی خود را طی کند و نهایتا در کمیسیون شهرسازی و معماری به عنوان کمیسیون تخصصی و شورای شهر به تصویب برسد.سالاری خواستار تسریع در تهیه شناسنامه باغات شد.

 

عضو شورای تهران:‌ ایرادات پلیس به طرح کنترل آلودگی هوا درست است

 

محمدعلیخانی درجمع خبرنگاران در خصوص نامه پلیس راهور و ایرادت گرفته شده از طرح کنترل آلودگی هوا توضیح داد: این نامه به صورت رسمی در اختیار شورا قرار نگرفته اما به صورت غیررسمی از نامه مطلع هستم.


وی ادامه داد: در شورای ترافیک تهران نمایندگانی از وزارت کشور، استانداری تهران، شهردار تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور عضو هستند و اگر پلیس ایراداتی نسبت به طرح کنترل آلودگی هوا دارد باید در این شورا مورد بررسی قرار گیرد.
علیخانی تاکید کرد: هیچ یک از اعضای شورا شهر در شورای ترافیک تهران عضو نیستند.


وی ادامه داد: یکی از ایرادات پلیس به طرح کنترل آلودگی هوا به موضوع زمان و ساعت طرح است که از نظر بنده نیز درست است و همواره مورد تاکید ما بوده است.


عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: پلیس ۵ تا ۶ راد به طرح کنترل آلودگی هوا گرفته و از شهرداری خواسته شده تا این ایرادات برطرف کند اما اعضای شورای ترافیک باید نسبت به رفع ایرادات مطرح شده اقدام بکنند.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از ایراداتی که پلیس به طرح کنترل آلودگی هوا گرفته، نامحدود بودن تعداد ورود به محدوده است که این موضوع مشکلات متعددی را به همراه داشته است.


وی افزود: ایراد دیگری که نسبت طرح کنترل آلودگی هوا گرفته شده این است که هر کسی می‌تواند با پرداخت پول وارد محدوده شود و علاوه بر آن برخی نیز اقدام به خرید موتورسیکلت کرده‌اند که همین امر نیز علاوه بر افزایش موتورسیکلت منجر به افزایش آلودگی هوا شهر تهران شده است که در نهایت همه این ایرادات باید در شورای ترافیک و با حضور نمایندگان این شورا بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری شود.

 

زهرا نژاد بهرام: به حوزه‌های شکل‌گیری فساد حساس باشیم


زهرا نژادبهرام، روز یکشنبه یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورا اظهار داشت: بر اساس نتایج پژوهش انجام شده توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، ۳۶ گلوگاه فسادزا در شهرداری تهران شناسایی و اولویت بندی شده است.


وی گفت: در حوزه شهرسازی و معماری مواردی همچون "فرآیند تصمیم گیری در کمیسیون ماده ۵"، فرآیند تصمیم گیری در شورای معماری مناطق، نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیک، فرآیند تایید اجرای ضوابط در صدور پایان کار، فرآیند صدور آرای تخلفات و اجرای آن در کمیسیون ماده صد، از مهمترین حوزه های شکل گیری فساد در ساختار شهرداری ذکر شده اند.

 

نژاد بهرام تاکید کرد: براساس تبصره ذیل ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب سال ۱۳۵۱، بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهر تهران و اعمال تغییرات در ضوابط زیرپهنه های مصوب پارسل های شهر تهران از جمله تغییر کاربری و تراکم مازاد در شهر تهران به کمیسیون ماده پنج محول شده که با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت اعمال شفافیت برای رصد و نظارت عمومی بر تصمیمات و مصوبات نهاد مذکور، از طریق ایجاد سامانه مصوبات (با قابلیت ماشین خوانی) امری غیر قابل انکار بوده که متاسفانه تاکنون حاصل نشده است.

 

عضو شورای تهران گفت: شهرداری تهران موظف است ضمن اتصال به سامانه ملی گردش آزاد اطلاعات، معاملات و فرآیندها و تراکنش ها و تصمیمات امتیاز آور را در سامانه های با قابلیت دسترسی همگانی بطور شفاف و روزآمد منتشر کند.


وی عنوان کرد: از شهردار تقاضا می شود، ضمن پیگیری برای ایجاد شفافیت در مصوبات کمسیون ماده ۵ در راستای ارتقا نظارت عمومی شهروندان و دیده بان های شهری، نسبت به ارائه گزارش در خصوص ماده ششم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران دستورات لازم را ارایه کند.

 

محسن هاشمی: مدرسه روشنگر مربوط به همسر عموی من است

 

محسن هاشمی در جمع خبرنگاران توضیح داد: منسوب کردن مدرسه روشنگر به من درست نیست و مدرسه برای همسر محمد هاشمی عموی بنده است.

 

چند روز پیش لیستی از مدارس غیرانتفاعی تهران در فضای مجازی منتشر شد که در آن ذکر شده بود که مدرسه روشنگران متعلق به محسن هاشمی است.

 

کمبود جدی سرانه‌های خدماتی در تهران

 

محسن هاشمی با تبریک روز دانش آموز گفت: در 13 آبان 1343، امام خمینی بدلیل اعتراض به تصویب قانون ضدایرانی و تحقیرآمیز کاپیتولاسیون، به ترکیه تبعید شدند و همچنین در 13 آبان 1357، در تجمع اعتراضی نوجوانان تهرانی در دانشگاه تهران، 56 نفر که عمدتا از دانش آموزان بودند، به شهادت رسیدند که یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می داریم.

 

هاشمی با اشاره به بارندگی های هفته اخیر تهران گفت: این حجم از بارندگی ها با زحمات خالصانه همکاران خدمات شهری شهرداری تهران، بویژه پاکبانان عزیز به درون مسیل ها و مسیرهای روان آبهای شهری هدایت شد که در اینجا لازم است از این عزیزان که در ایام تعطیل و عزاداری پایان ماه صفر، به خدمتگزاری مشغول بودند، تقدیر کنم.

 

وی همچنین به مشکلاتی که در برخی از نقاط تهران بر اثر روان آبها ایجاد شد اشاره کرد و افزود: اما باید به دو نکته توجه کرد، نخست رها کردن زباله در جوی های خیابان و مسیرهای روان آب که یکی از معضلات فرهنگی است و نیاز به فعالیت جدی رسانه ها و دستگاههای متولی فرهنگی در حوزه شهری دارد تا بخش کوچکی از شهروندان که با این رفتار موجب ایجاد مشکلات فراوان برای پاکبانان ومدیریت شهری و همچنین سایر شهروندان می شوند، رفتار خود را اصلاح کنند.

 

همچنین کمبود ظرفیت و کافی نبودن سیستم جمع آوری روان آب های شهری در برخی از نقاط شهر مساله دوم است که باید با پروژه های عمرانی و تکمیل تاسیسات شهری، جبران شود.

 

وی افزود: یکی از مشکلات امروز مدیریت شهری، کمبود منابع و توجه به پروژه های عمرانی و توسعه زیرساختهاست که باید اذعان کنیم ما در تهران در بخش سرانه های خدماتی، با کمبود جدی مواجه هستیم و متوسط سرانه های خدماتی فعلی تهران، کمتر از نصف میزان استاندارد آن می باشد که البته با توجه به عدم توزیع یکسان این سرانه ها، در برخی از مناطق کمبودی وجود ندارد اما در تعدادی از مناطق کمبود بسیار شدیدی احساس می شود که امیدواریم با همت و توجه معاون شهرسازی، معاون عمرانی و معاونت خدمات شهری، برنامه مدونی برای جبران کمبود سرانه های خدماتی جهت اجرا تهیه شود و این موضوع که از سال 1386، تاکنون رها شده است به سرانجام برسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: