صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 03
کد خبر: ۲۶۸۱۳
یک استاد دانشگاه مطرح كرد:

تاثیر کمپین رسانه ای برای آزادی دکتر مسعود سلیمانی و عقب نشینی آمریکا

مهرماه 1397 بود که مسعود سلیمانی استاد تمام رشته هماتولوژی و سلول های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس برای سفری تحقیقاتی به موسسه تحقیقات پزشکی مایوکلینیک آمریکا دعوت می شود، اما توسط پلیس آمریکا بازداشت شده و تاکنون بدون هیچ جرمی و حتی حکم دادگاهی در زندان است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبکه پرس تی وی نه تنها از ابتدای دستگیری این پژوهشگر ایرانی وارد عمل شد که با طولانی شدن بازداشت وی، از چند هفته پیش در راستای مقابله با فعالیت های ضد انسانی آمریکا اقدام به ایجاد پویش آزادی مسعود سلیمانی در ابعاد و گستره ای فراتر از پیش کرده است. در سی مهر ماه امسال هم نشست خبری در این شبکه با حضور همکاران، خانواده وی و نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برقرار شد که بازتاب خوبی در رسانه های خارجی و داخلی یافت.


در خصوص تاثیر این کمپین رسانه ای با زهیر اصفهانی مدرس دانشگاه در رشته مدیریت رسانه به گفت و گو نشستیم. او می گوید نباید از تاثیر فشار رسانه ای در خصوص اعتراض به بازداشت دانشمند ایرانی در آمریکا، به ویژه حرکت پرس تی وی در این زمینه بر اعلام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر درنظرگیری تسهیلاتی بیشتر در مورد ارسال غذا و دارو به ایران غافل بود. اظهارات این مدرس دانشگاه از نظرتان می گذرد:

 

همانطور که می دانید شبکه پرس تی وی از چند هفته قبل از سالگرد دستگیری دکتر مسعود سلیمانی، پویش اعتراضی به تداوم بازداشت این دانشمند ایرانی را راه اندازی کرد. به نظر شما این پویش در پرس تی وی می تواند وضعیت دكتر سلیمانی را بهبود دهد؟
بله این اقدام شبکه پرس تی وی می تواند برای دکتر سلیمانی کمک بزرگی باشد. قدرت و اثرگذاری رسانه در قرن حاضر بر همگان آشکار است. از اين رو به شخصه از مسئولین اين شبکه بسیار سپاسگزارم که در این قضیه پیشگام شدند. البته اعتقاد دارم که این گونه نشست ها و پویش ها باید خیلی زودتر از این هم توسط نهادهای مرتبط با این موضوع برگزار می شد تا ندای مظلومیت این چهره فرهیخته ایرانی كه بدون هیچ جرمي در بند آمریکاست، به دنیا رسانده شود.

 

به نظر شما حمایت رسانه ای پرس تی وی از نخبگان بازداشت شده در امریکا چگونه می تواند به آنها کمک کند؟
رویکرد آزادیخواهانه و مستقل پرس تی وی به عنوان شاخص ترین شبکه انگلیسی زبان ايران، توانسته در جوامع غربي اثر گذار باشد. در نتيجه اين شبكه با چنين قابليتي مي تواند مخاطبان و مردم ساکن در كشورهاي غربي را با خود همراه سازد. طبعا اين قدرت رسانه اي مي تواند مخاطبان غربي را با موضوعات مهم روز ایران و جهان، از قبیل بازداشت ناعادلانه دانشمند برجسته ایرانی، دکتر مسعود سلیمانی آگاه نماید.

 

آیا حمایت رسانه ای پرس تی وی می تواند به آزادی مسعود سلیمانی و افراد ديگري كه ظالمانه در آمريكا بازداشت شده يا خواهند شد منجر شود به همان صورت كه دولت آمريكا مجبور شد خانم مرضيه هاشمي را آزاد كند؟
بله معتقدم زماني كه خانم هاشمی توسط دولت مخاصمه جوی ایالات متحده آمریکا بازداشت شد، آنچه بیشتر از رایزنی سیاسی مسئولین ما در آزادی این خبرنگار شایسته و شجاع تاثیر داشت، تلاش مستمر و ظریفانه رسانه های ایرانی و در راس آنها پرس تی وی بود. بنابراين با امید به خدا این بار نیز با موفقیت همراه خواهد بود.

 

يعني شما حمايت رسانه اي كه پرس تي وي از خانم هاشمي انجام دادند را دليل آزادي ايشان مي دانيد؟
بله اعتقاد دارم پوشش نسبتا زیاد پویش رسانه ای، به مراتب بیشتر از رایزنی های سیاسی موجب آزادی وي شد.

 

امریکا معمولا خود را طرفدار حقوق بشر معرفی می کند و ادعا دارد که با موشک و توان نظامی ایران مشکل دارد اما بیماران به ویژه آنها که به شدت ناتوان هستند و به تحقیقات جدید نیاز دارند هم خطری برای آمریکا هستند که یک محقق خون شناسی را بازداشت می کند آن هم با اتهام نقض تحريم؟
اتفاقا یکی از اهداف آمریکا ایجاد تنگنا و مشکل سازی در مسائل پزشکی و ممانعت از رشد علمی ایران در خصوص موضوع مهم استفاده از دانش سلول های بنیادی برای درمان بیماری های لاعلاج است. این نکته مهمی است که باید بیشتر اطلاع رسانی شود. مردم دنیا از طریق شبکه پرس تی وی می توانند به رشته علمی مسعود سلیمانی آگاه شوند و بدانند که دولت آمریکا نه تنها با قدرت ایران بلکه با بیماران لاعلاج هم مشکل دارد. البته نکته مهم در خصوص رسانه ای شدن حمايت از قضیه دکتر سلیمانی، همين تاثيري است كه در تغيير رويكرد دولت آمريكا داشته است؛ چند روز قبل، وزارت خرانه داری آمریکا - كه مسئول پيگيري اجراي تحريم هاي اين كشور عليه مردم ايران است_ اعلام کرد، تجارت غذا و دارو برای ایران با سهولت و آزادی بيشتر همراه خواهد شد. اين عقب نشيني دولت ايالات متحده را ناشي از فشار همين كمپين رسانه اي پرس تي وي براي آزادي يك استاد علوم پزشكي ايراني و کمپین های مشابه آن می دانم. چرا كه اتهامي كه به اين پزشك محقق زده اند و بعد از يك سال هنوز هم اثبات نشده، در جهت تشدید تحريم دارويي ايران قابل بررسی است.

 

چگونه می توان مردم غرب را از ظلم دستگاه قضایی آمریکا آگاه ساخت؟
یکی از بهترین ابزارها، ایجاد کمپین و موج رسانه ای قوی در تلويزيون ها و شبکه های اجتماعی است كه پرس تي وي هم در همين مسير قرار دارد. البته با تاکید بر وجه خدمت رسانی و انسان دوستانه این شخصیت شاخص دنیای پزشکی. به عبارت دیگر تاثیری که کار رسانه ای بر تغییر رفتار ضد انسانی واشنگتن دارد، بیشتر از سایر موارد است. در اين راستا پرس تي وي بايد هر چه مي تواند پزشک بودن، پژوهشگر بودن و دوستدار سلامت وصلح بودن مسعود سليماني را تبليغ كند و بر آن تاكيد ورزد. به اين طريق می توان اذهان بسياري از انسان ها در جهان را به سوی ایشان حساس و معطوف نمود.

 

علاوه بر رسانه هایی مانند پرس تی وی که خود را مدافع حقوق انسان ها می داند آیا وزارت امور خارجه، جامعه علمیهم در این زمینه موظف به انجام فعالیت هستند؟
در درجه اول وزارت امور خارجه ایران وظیفه حراست و دفاع از حقوق تمام شهروندان ایرانی را در اقصی نقاط جهان به عهده دارد و این بر همگان عیان است، اما هنوز نشانه اي از فعاليت پررنگ و جوشان جامعه علمی ايران براي عمل به وظيفه خود براي حمايت از استاد كامل دانشگاه تربيت مدرس نديدم.دانشمندان به عنوان سلبریتی های علمی در دنیا به سبب مقبولیت و وجاهت خویش مي توانند جامعه جهانی را از خطراتي كه حقوق اولیه انسانی را تهديد مي كند، آگاه سازند. همچنين از تلاش خادمان عرصه سلامت و پزشکی به مردم دنیا دفاع نمایند. همان طور که پرس تی وی در این زمینه وارد میدان فعالیت شده است آنها هم بايد به وظيفه خود عمل كرده و به اين كمپين بپيوندند.

 

به نظر شما شبکه پرس تی وی چه اقداماتی می تواند برای حمایت از سایر ایرانیانی که در غرب مورد آزار و اذیت قضایی قرار گرفتند یا خواهند گرفت انجام دهند؟
مهمترین رسالت اين رسانه، اطلاع رسانی و آگاه سازی زودتر جوامع دنیا از این اتفاقات است. به بیان دیگر باید همان ابتدای کار رسانه های برون مرزی وارد کار شوند و پرچم مبازره با این ظلم قضایی را در دست گیرند. دقیقا مشابه کمپینی که اکنون برای مسعود سلیمانی ایجاد شد. در حقیقت باید از همان آغاز دستگیری غیرقانونی وی یک حرکت هماهنگ و منسجم بین نهادهای ذیربط و همه رسانه ها شکل می گرفت.

 

اگر مشابه همین كمپين آزادي كه براي اين پزشك راه اندازي شده، چهل سال قبل براي حمايت از امام موسی صدر هم انجام شده بود آیا به نجات ایشان منجر می شد؟


اگر در سال 1978 هم شبکه ای مانند پرس تی وی داشتیم که می توانست پوشش رسانه ای در حمایت از امام موسی صدر را ترتیب دهد، طبعا می توانست موثر باشد و شاید به آزادی ایشان هم منجر می شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: