صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۷۰۱۳

هوک کاهش تعهدات هسته ای را باج خواهی ایران نامید

مسئول گروه اقدام ایران در وزارتخارجه آمریکا، طرح احتمال آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای کشورمان را باج خواهی تهران از بروکسل دانست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک روز تا پایان مهلت ایران به طرف اروپایی جهت برآوردن خواست های حداقلی کشورمان مبتنی بر برجام زمان باقی مانده و آنگونه که تحولات پیش رفته، نشان می دهد که بروکسل میل به اجرای تعهدات برجامی اش نداشته و نخواهد داشت.

 

از همین رو رسانه ها از هم اکنون در رابطه با جزئیات گام چهار کاهش تعهدات برجامی کشورمان به گمانه زنی می پردازند. ظهر دیروز بود که رئیس سازمان انرژی اتمی از افتتاح زنجیره ۳۰ تاییIR۶ در نطنز خبر داده و آن را ناشی از فشارهای سیاسی وارده قلمداد نموده است.

 

سخنگوی دولت دیروز در پاسخ به این پرسش که فرصت ۶۰ روزه سوم برای تامین منافع ایران توسط اروپا ۲ روز دیگر به پایان می رسد با توجه به عدم تامین منافع ایران، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در چه سطحی عملیاتی می شود، گفت: اجازه دهید همان روزی که کاهش تعهدات برجامی اعمال می‌شود خود رئیس جمهوری اعلام کند و پیش اعلامی نخواهیم داشت و در روز و ساعت مقرر آقای روحانی جزئیات آنرا اعلام خواهد کرد.

 

وی افزود: قطعاً بنا به وعده‌ای که داشتیم در گام های مختلف هم به اروپایی ها فرصت دادیم و هم افکار عمومی خودمان دیدند که با صبوری و صبر استراتژیک که داشتیم این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم و این سیاست زورگویانه آمریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.

 

خبر کاهش تعهدات برجامی ایران بلافاصله با واکنش اروپایی ها و آمریکا روبرو شد. رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا در آستانه آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و در واکنش به دستاوردهای جدید تهران در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای، بدون توجه به خروج غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن از برجام، این اقدام جمهوری اسلامی را «باج خواهی هسته ای» دانست.

 

برایان هوک درگفت و گو با شبکه خبری الجزیره مدعی شد: ایران از تصمیمات هسته‌ای‌اش برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و آمریکا این کار را باج‌خواهی اتمی می نامد.

 

هوک در بخشی دیگر از گفت و گو با الجزیره، بدون اشاره به نقش مخرّب کشورش در جنگ خانمان‌سوز یمن و حمایت همه‌جانبه از ائتلاف تحت رهبری سعودی ادعا کرد: ما خواستار پایان یافتن جنگ در یمن هستیم، اما ایران بزرگترین مانع در این راه است.

 

شب گذشته نیز مایا کوچیانچک، سخنگوی فدریکو موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا در واکنش به اقدام تازه ایران به راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید از جمهوری اسلامی خواست که تصمیم خود را پس گرفته و به تعهداتش در قبال برجام وفادار بماند.

 

او تصریح کرد: ایران پس از خروج آمریکا از برجام ۱۴ ماه تمام به این توافق پایبند بود و اتحادیه اروپا نیز تا زمانی که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای وفادار بماند، پایبندی خود را حفظ خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: