صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۲۰
  • دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 19 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 10
کد خبر: ۲۷۴۹۷

رابرت لوینسون کجاست؟

در حالی که آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده که ایران به سازمان ملل اعلام نموده که رابرت لوینسون، آمریکایی مفقود شده، در دادگاه انقلاب پرونده داشته است؛ سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت: لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچ یک از محاکم ایران ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ داستان رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا که واشنگتن مدعی است در سال 1385 و در سفری به ایران مفقود شده سر درازی پیدا کرده و کاخ سفید هر از گاهی به اتهامات واهی خویش علیه ایران مبنی بر دخیل بودن تهران در مفقود شدن لوینسون ادامه می دهد.

 

در جدیدترین رویداد پیرامون لوینسون؛ وزارت خارجه آمریکا یک جایزه ۲۰ میلیون دلاری برای ارائه اطلاعات درباره وی تعیین کرده است.

 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرده که حکومت ایران برای یافتن آقای لوینسون همکاری نکرده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برای «هر گونه اطلاعاتی که منجر به یافتن مکان امن او، بازیابی و بازگشت وی شود تا سقف ۲۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است».

 

در سال‌های گذشته روایت‌های زیادی از چگونگی و چرایی ناپدید شدن این مامور سابق اف‌بی‌ای منتشر شده اما هیچ یک منجر به یافتن او نشده است.

 

خانواده آقای لوینسون در ماه اوت ۲۰۱۱ تصاویری از او درحالی که لباس نارنجی زندانیان گوانتانامو را پوشیده بود و در زنجیر بود، دریافت کردند.

 

در تمام این سال‌ها بارها وزارت امور خارجه آمریکا از ایران خواسته برای یافتن آقای لوینسون همکاری کند.اما ایران همواره گفته است که از سرنوشت این مامور سابق اف‌بی‌ای بی‌خبر است و تاکید کرده که این فرد در ایران زندانی نیست.

 

در سال ۲۰۱۳ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که تحقیقاتش نشان می‌دهد رابرت لوینسون که در جزیره کیش ناپدید شده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده است.

 

در آن زمان دولت باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، این خبرگزاری را غیرمسئولانه خواند.

 

پس از این رسوایی سه نفر از تحلیلگران با سابقه سازمان سیا اخراج شدند و با هفت نفر دیگر نیز برخورد انضباطی صورت گرفت. این سازمان همچنین مبلغ دو میلیون و پانصد هزار دلار به خانواده لوینسون پرداخت کرده است.

 

رابرت لوینسون در دادگاه انقلاب پرونده دارد؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه ۱۸ آبان (نهم نوامبر) گزارش داد که متن نامه مقام‌های قضایی ایران به کارگروه ناپدید شدگان قهری یا غیر ارادی سازمان ملل را به دست آورده است. آسوشیتد پرس مدعی شده است که در این نامه آمده: « ایران برای اولین بار اعلام کرد که رابرت لوینسون در دادگاه انقلاب تهران پرونده باز دارد.»

 

این نامه در صورت صحت داشتن، پرسش‌های تازه‌ای را در مورد سرنوشت این شهروند ناپدید شده آمریکایی مطرح کرده است. مشخص نیست که این پرونده از چه زمانی در جریان بوده و اتهامات احتمالی آقای لوینسون چیست.

 

از آنجا که پرونده در دادگاه انقلاب ایران در جریان بوده حدس زده می‌شود که اتهامات لوینسون در مورد مسایل امنیتی، جاسوسی، قاچاق مواد مخدر و یا تلاش برای براندازی حکومت تحت پیگرد قرار گرفته است.

 

واکنش خانواده لوینسون به بازبودن پرونده‌ای علیه او در دادگاه

خانواده رابرت (باب) لوینسون، شهروند آمریکایی و مامور سابق اف‌بی‌آی که بیش از ۱۲ سال است که ناپدید شده، به ادعای آسوشیتدپرس واکنش نشان داده اند و می ‌گویند می‌خواهند بدانند اتهامش چیست.

 

خانواده لوینسون در بیانیه خود تاکید کرده‌اند این اذعان جمهوری اسلامی ایران تائیدی بر یک گزارش خبری سال ۲۰۰۷ پرس تی وی، تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران است که در آن گفته شده بود باب لوینسون در جزیره کیش توسط نیروهای امنیتی محلی دستگیر و به زودی آزاد می‌شود.

 

خانواده لوینسون در همین بیانیه ضمن استقبال از این که جمهوری اسلامی ایران سرانجام نخستین گام را در جهت پایان بخشیدن به این کابوس برداشته است می گویند اکنون زمان آن فرا رسیده است ایران او را به خانواده و خانه‌اش بازگرداند.

 

لوینسون هیچ پرونده قضایی یا حقوقی در ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز درخصوص این ادعا که لوینسون تبعه ‌آمریکایی در ایران پرونده ای در دادگاه انقلاب دارد، گفت: آقای لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچ یک از محاکم ایران ندارد بحث مفقود شدن ایشان است که جمهوری اسلامی برای کمک انسانی پرونده یک مفقود را برای او باز کرده است.

 

وی افزود: براساس درخواستی که از ایران شد ایران با حسن نیت این موضوع را پیگیری می‌کند. ما اطلاعی از سرنوشت ایشان نداریم اما هرکاری از دست ما بر بیاید انجام می‌دهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: