صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۵۸۷

آمریکا: عراقی ها نمی خواهند بخشی از ایران باشند

وزیر خارجه آمریکا و کاخ سفید در بیانیه های جداگانه ای رسما از آشوب ها در عراق حمایت کرده و خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور شدند. پمپئو در اظهاراتی سخیف گفت: آزادی‌خواهان در لبنان و عراق نمی‌خواهند بخشی از شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی باشند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با گذشت زمان و تشدید خشونت ها در عراق، پرده از نقش آمریکا در ایجاد نابسامانی در این کشور بیش از پیش عیان گردیده است. مقامات کاخ سفید که تا پیش از این از مداخله صریح در امور عراق امتناع می ورزیدند، در اقدامی کاملا مداخله جویانه ایران را متهم به ایفای نقش در عراق کرده و خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات در این کشور شده است.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در با اشاره به اعتراض‌ها در لبنان و عراق در اظهاراتی سخیف گفت: این مردم ایستاده‌اند و می‌گویند نمی‌خواهند بخشی از جمهوری اسلامی ایران باشند. آن‌ها می‌خواهند شهروند کشور خودشان باشند و نه بخشی از شبه‌نظامیان ایران.

 

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات ایران برای مانع شدن جهت «ابراز مسالمت آمیز عقیده و مواضع سیاسی مردم عراق»، خواستار توقف خشونت‌ها علیه معترضین و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد.

 

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای که یکشنبه شب ۱۹ آبان ماه منتشر کرده است اعلام کرد که ایالات متحده نسبت به حملات مداوم علیه معترضین، فعالان مدنی و رسانه ها همچنین محدودیت دسترسی به اینترنت در عراق به شکل جدی نگران است.

 

او افزود «در حالی‌که حکومت ایران منابع خود و نیز گروه‌های مسلح و سیاسی متحد خود را به‌کار گرفته تا مانع ابراز مسالمت‌آمیز عقیده و مواضع سیاسی مردم عراق شود، عراقی‌ها بی‌تفاوت نخواهند ماند.»

 

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده از دولت عراق می خواهد تا «از خشونت‌ها علیه معترضین دست بکشد، به وعده رئیس‌جمهوری [برهم] صالح برای اصلاحات قانون انتخابات عمل کند، و انتخابات زودهنگام برگزار کند.»

 

برهم صالح نهم آبان ماه در سخنانی با محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان گفت: «من ضد هرگونه سرکوب شما هستم. شما و نیروهای امنیتی از یکدیگر هستید و حمایت از نیروهای امنیتی، وظیفه همه ماست.»

 

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه آینده از آن مردم است، گفت که باید هرچه سریعتر کسانی که علیه معترضان دست به خشونت بردند، محاکمه شوند. او تأکید کرد که هیچ گونه سلاحی نباید خارج از حکومت وجود داشته باشد و دولت عراق باید تمامی تلاش خود را برای انحصار سلاح در دست حکومت به کار گیرد.

 

صالح گفت که پرونده‌های فساد به دستگاه قضایی احاله شده و باید با شفافیت موضوع مبارزه با فساد پیش برود. او خبر داد که نهاد ریاست‌جمهوری عراق کار بررسی قانون انتخابات جدید را به گونه‌ای که مردم را قانع کند، آغاز کرده است.

 

به گفته برهم صالح، قانون انتخابات جدید به دور از سهمیه‌بندهای فرقه‌ای خواهد بود و تلاش خواهد شد تا اشکالات سیستم فعلی را نداشته باشد.

 

بیانیه کاخ سفید درباره عراق بعد از ارائه پیشنهادات هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) برای کاهش تنش‌ها در عراق صادر شده است.

 

پیشنهادات یونامی به بغداد، به سه دسته «یک هفته‌ای»، «کوتاه‌مدت» و «میان‌مدت» تقسیم شده است. آزادی شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز و محاکمه عاملان خرابکاری و خشونت و درخواست از طرف‌های خارجی برای توقف دخالت در امور عراق، از جمله پیشنهادات «یک هفته‌ای» این هیأت سازمان ملل به عراق است.

 

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد و به دلیل ایام زیارت اربعین حسینی برای چند روز متوقف شد و از بیست و پنجم اکتبر (۳ آبان) از سر گرفته شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: