صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۲۹
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
کد خبر: ۲۷۷۸۹

لاوروف: آمریکا در پی تجزیه سوریه است

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحولات حاکم بر شمال سوریه از قصد آمریکا برای تجزیه سوریه پرده برداری نمود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو هفته از آغاز توافق سوچی میان روسیه و ترکیه می گذرد، توافقی که موقتا آرامش نسبی را در شمال سوریه حاکم نموده است. در خلال روزهای اخیر نظامیان روس و تُرک با گشتزنی در مناطق مرزی، امنیت نسبی را در شمال سوریه فراهم نموده اند.

 

با این حال بازگشت نظامیان آمریکایی به دیرالزور و قامشلی به بهانه مبارزه با داعش و استیلا بر نفت سوریه موجب نگرانی دولت مرکزی سوریه و همپیمانان آن را فراهم آورده است.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سخنانی در همایش صلح در پاریس گفت: "آمریکا برای کنترل میادین نفتی سوریه به دنبال تجزیه این کشور است. واشنگتن خواهان سرمایه‌گذاری کشورهای خلیج فارس برای تشکیل دولت‌های محلی در شمال سوریه به مرکزیت «پ.ی.د» و «نیروهای دموکراتیک سوریه» است".

 

وی با تاکید بر روند آستانه با تلاش های ترکیه، ایران و روسیه ادامه دارد و بدین ترتیب امکان ارتباط بین رژیم سوریه و مخالفان آن فراهم شده است، اظهار داشت: در آن دوره اپوزیسیون تنها مهاجران سوری ساکن ریاض، استانبول، آمریکا و اروپا بودند، اما روسیه، ترکیه و ایران زمینه مذاکره دولت سوریه و مخالفان مسلح را فراهم کردند.

 

لاوروف با اشاره به رایزنی ترکیه با آمریکا پیش از عملیات چشمه صلح تصریح کرد: «آمریکا برای مذاکره با کردها کوشید، اما وقتی دید موفق نمی‌شود به به آن‌ها گفت شما را رها و شرق فرات را ترک می‌کنیم. سپس اعلام کردند که تنها برای بهره برداری از نفت به شمال‌شرق سوریه برمی گردیم».

 

وزیر امور خارجه روسیه درباره روند گفتگوی سیاسی سوریه اظهار داشت: «کردهای سوریه باید موضع ثابتی داشته باشند. آنها با اعتماد بر آمریکا فدراسیون رژاوا را تشکیل داده و پنداشتند این کشور که تصمیم تجزیه‌طلبی آنها حمایت خواهد کرد. ما برای برقراری گفتگو بین آن ها و دمشق کوشیدیم، اما توجه نکردند و اکنون در این زمینه از ما کمک می‌خواهند.

 

برای کمک آمادگی داریم اما با بازگشت آمریکا مجددا بی‌اعتنایی کردند موضع ثابتی ندارند. کردها در کمیته قانون اساسی ژنو نمانیده دارند، اما نه اعضای گروه پ.ی.د. از موضع ترکیه نسبت به آنها اطلاع دارید. این مسائل باید کاملا بررسی شود. باید تمام بازیگران اصلی ضمن رعایت اصل تمامیت ارضی سوریه سر میر مذاکره حضور یابند».

 

لاوروف گفت: "ما به طور مشترک از دولت سوریه حمایت می کنیم و شرایط را برای بازسازی زیرساخت ها برای بازگشت پناهندگان آماده می کنیم تا این کشور بتواند به زندگی عادی بازگردد."

نظر شما