مکرون: روی آمریکا نمی توان حساب باز کرد/ استولتنبرگ: اروپا نمی تواند از خود دفاع کند-راهبرد معاصر

مکرون: روی آمریکا نمی توان حساب باز کرد/ استولتنبرگ: اروپا نمی تواند از خود دفاع کند

رئیس جمهور فرانسه با انتقاد از مشی آمریکا اظهار داشت که وقت آنست که اروپا بیدار شده و روی پای خود بایستد. همزمان دبیر کل ناتو اروپا را فاقد قدرت کافی برای دفاع از خود ارزیابی نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 07
کد خبر: ۲۷۲۱۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی ناتو امسال هفتادمین سالروز تاسیش را جشن گرفته؛ که هیچگاه به مانند امروز شکافی فزاینده میان اعضا بروز ننموده است، شکافی که عملا متاثر از سیاست های یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ در طول سه سال ریاست جمهوری اش بوده است.

 

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه امروز اعلام کرد «ناتو» دچار مرگ مغزی شده است.

 

امانوئل مکرون در مصاحبه خود با «اکونومیست» گفت: "آن چه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم، مرگ مغزی ناتو است. "

 

وی افزود: "هیچ هماهنگی میان تصمیمات استراتژیک آمریکا و شرکای ناتو وجود ندارد و این چارچوب نظامی رویکردی تهاجمی به اعضای خود دارد. "

 

رئیس جمهور فرانسه در این مصاحبه به کشور‌های اروپایی هشدار داد با در نظر داشتن اقدام آمریکا در خروج نظامیانش از سوریه و رها کردن متحدانش در برابر تجاوز نظامی ترکیه، نمی‌توانند روی این کشور برای دفاع از کشور‌های عضو حساب باز کنند.

 

وی ضمن تاکید بر ایستادن اروپا بر روی پا‌های خود و اطمینان به خود به عنوان قدرتی استراتژیک گفت تنها در این صورت می‌توانیم سرنوشت خود را رقم بزنیم.

 

مکرون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: "وقت بیدار شدن اروپا فرا رسیده است. "

 

موضوع ناتو یا همان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به عنوان اتحادی نظامی میان آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی و تامین هزینه‌های آن از زمان حضور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید به چالشی اساسی میان آمریکا و متحدان سنتی اروپایی اش تبدیل شده است.

 

درگیری لفظی ترامپ و مکرون در پی پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی توسط رئیس جمهور فرانسه سبب تشدید اختلاف نظر‌ها در مورد کارآیی ناتو و توانمندی آن برای حفاظت از اروپا شده است.

 

دبیرکل ناتو: اتحادیه اروپا نمی‌تواند از اروپا دفاع کند

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در جریان نشستی در برلین، پایتخت آلمان از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تقویت دفاعی خود استقبال کرد.

 

دبیرکل ناتو در عین حال با وجود استقبال از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تقویت بنیه دفاعی خود، اما همزمان افزوده است که اتحادیه اروپا قادر به دفاع از اروپا نیست.

 

دبیرکل ناتو این سخنان را در جریان «نشست امنیتی ترنس آتلانتیک و اروپا» در «بنیاد کوربر» آلمان عنوان کرده است.

 

پیش از این برخی سران کشورهای اروپایی از جمله رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان پیشنهاد تشکیل نیروی دفاعی واحد اروپایی را مطرح کرده بودند.

 

با این حال پیشنهاد نیروی دفاعی مشترک اروپا با استقبال دیگر کشورهای اروپایی از جمله هلند و دانمارک روبرو نشد.

 

 اتحادیه اروپا در حال حاضر به دلیل بن بست در اجرای خروج انگلیس از این اتحادیه و همچنین سیاست‌های ضد ائتلافی دونالد ترامپ در آمریکا و همزمان تقویت گرایش‌های ملی‌گرایی و راست‌ در یکی از حساس‌ترین مقاطع خود به سر می‌برد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده