صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
کد خبر: ۲۷۸۰۴

معاون امور انتخابات شورای نگهبان: نظارت استصوابی وظیفه قانونی ماست

عضو حقوق دادن شورای نگهبان با اشاره با جایگاه این شورا در فرمایشات امامین انقلاب اسلامی و همچنین مفاد درج شده در قانون اساسی اظهار داشت: از موضوع احراز صلاحیت و نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آییم چرا که وظیفه قانونی ما است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سه ماه تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. جریان اصلاحات همچون انتخابات پیشین با براه انداختن موجی علیه شورای نگهبان در پی تخطئه این نهاد انقلابی و عدول آن از مواضع قانونی اش برآمده اند. نگاهی به مواضع رهبران جبهه اصلاحات در خلال هفته های اخیر نشان می دهد که شورای نگهبان قانون اساسی و نظارت استصوابی این شورا در قبال انتخابات در نوک پیکان حملات اصلاح طلبان قرار گرفته است.

 

رئیس جمهور نیز که در سفر یزد و کرمان مواضع رادیکالی را علیه نهاد های انقلاب اتخاذ کرده به این موج پیوسته و در یزد اظهار داشت: «نکند شیاطین در ماه‌های آینده که انتخابات است و به ‌طور طبیعی در انتخابات لحن‌ها و صداها بالا می‌رود، بین ماها تفرقه، اشکال و فاصله ایجاد کنند. بگذاریم مردم و کاندیداها آزاد باشند ورای مردم معیار باشد. احراز نهایی را به دست مردم بدهیم.»

 

روحانی تصریح کرد: «طبق قانون و مقررات باید برخورد کرد. در صلاحیت‌ها جاهایی که شک و تردید داریم و یا تردیدهای جزئی، نباید رد شود. انتخاب را باید دست مردم بدهیم.»

 

مواضع یاد شده علیه شورای نگهبان با واکنش عضو حقوقدادن این شورا همراه شد. عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: از موضوع احراز صلاحیت و نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آییم چرا که وظیفه قانونی ما است.

 

محمدحسن صادقی‌مقدم روز چهارشنبه طی سخنانی در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در مشهد برگزار شد، با اشاره به بیانات امامین انقلاب اسلامی درباره شورای نگهبان، تصریح کرد: اگر فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری درباره شورای نگهبان را نگاه کنیم، این نهاد مقدس در کلام آن‌ها جایگاه بسیار مهم و رفیعی دارد.

 

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش هیأت‌های نظارت، بیان کرد: همه می‌دانند که چه وظایفی بر عهده شورای نگهبان است، اما این همایش تأکیدی بر قانون و تبیین عنوان استصوابی و احراز صلاحیت در شورای نگهبان است.

 

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: اساس کار ما قانون است ولاغیر؛ قانون هم وظایف شورای نگهبان را تبیین کرده و بنده هم اخیراً در وزارت کشور عرض کردم که ما با هر کسی که در مقام بحث قانونی، دانشجویی، استادی و حتی طلبگی باشد، حاضریم درباره جایگاه شورا بحث کنیم چرا که این جایگاه کاملاً روشن و واضح است.

 

صادقی‌مقدم با بیان اینکه ما از موضوع احراز صلاحیت و نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آیم چرا که وظیفه قانونی شورای نگهبان است، تأکید کرد: تدبیر حکیمانه‌ای بود که عزیزان در تدوین قانون اساسی داشتند و شورای نگهبان را تضمین‌کننده سلامت انقلاب و نظام برشمردند و این مطلب بسیار روشن و واضح است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: