صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۱
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 17
کد خبر: ۲۸۱۶۲

آیا ترامپ استیضاح خواهد شد؟

مخالفان ترامپ و دولت او معتقدند که سیاست های آنان در سطح بین المللی آسیب جدی به اعتبار این کشور زده و آینده حضور او برای ایالات متحده خطرناک خواهد بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگرچه موضوع استیضاح دونالد ترامپ تقریبا از نیمه دوم دولت وی مطرح شده بود اما این روزها موضوع استیضاح رییس جمهور آمریکا در محافل سیاسی این کشور از هر زمان دیگری بیشتر شده است. این در حالی است که دور اول ریاست جمهوری ترامپ به پایان خود نزدیک می شود و سال آینده میلادی، در تاریخ 3 نوامبر (برابر با 13 آبان 1399) انتخابات ریاست جمهوری 2020 برگزار می گردد.

 

موضوع مذکور نه تنها عزم برخی نمایندگان حامی استیضاح ترامپ را سست نکرده، شاید گرایشات سیاسی حتی موجب افزایش انگیزه آنها برای تخریب چهره ترامپ هم شده باشد. در همین راستا قرار است دور جدید و مهم دیگری از جلسات ادای شهادت را برگزار کنند که به دلیل گفت‌وگوی جنجالی او با رئیس‌جمهور اوکراین در ماه جولای (موسوم به رسوایی اوکراین گیت) صورت گرفته است. در مقابل مخالفان استیضاح و به ویژه کارکنان کاخ سفید که می بایستی به عنوان شاهد در نشست‌های کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا که در این ارتباط برگزار خواهد شد، از این امر سرباز خواهند زد و احتمالا سایر مقام‌های دولت آمریکا نیز با آنان همراهی خواهند کرد.

 

دیدگاه موافقین و مخالفین استیضاح
مخالفان ترامپ و دولت او معتقدند که سیاست های آنان در سطح بین المللی آسیب جدی به اعتبار این کشور زده و آینده حضور او برای ایالات متحده خطرناک خواهد بود. به گونه‌ای که نه تنها کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین که دشمن آمریکا تلقی می شوند، حتی دوستان آمریکا نیز از جمله کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان منتقد تصمیمات و رفتارهای رئیس جمهوری آمریکا هستند. بنابراین، برخی تحلیلگران معتقدند اعضای حزب دموکرات تلاش می کنند با یک برنامه‌ریزی هدفمند الاش کنند با استفاده از شرایط کنونی، مقدمات به شکست کشاندن دونالد ترامپ را به وجود بیاورند.


از موافقان اصلی استیضاح ترامپ می توان به «نانسی پلوسی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- اشاره نمود که این موضوع را دفاع از دمکراسی در آمریکا می داند. او معتقد است «حکومت ما جمهوری است و نباید این جمهوری را خدشه دار کرد و به حکومت پادشاهی تبدیل نمود».

 

نتایج حاصل از شهادت ها در کنگره آمریکا
طبق مستنداتی که اخیرا از شهادت «لائورا کوپر» معاون وزیر دفاع این کشور به دست آمده، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تابستان قبل به سازمان‌های مربوطه دستور داده بود کمک‌های نظامی به اوکراین تعلیق شود. طرفداران استیضاح معتقدند در خصوص اختیارات قانونی رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برای تعلیق ارسال کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین شبهاتی وجود دارد. نکته دیگر این است که علیرغم الزام قانونی ترامپ برای هماهنگی با کنگره به منظور تعلیق ارسال کمک‌ها به اوکراین، هیچ گونه اطلاع رسانی به نمایندگان آمریکا صورت نگرفته است.
در مقابل، طرفداران ترامپ، استیضاح او را اقدامی از سوی دموکرات ها برای تغییر رای انتخابات ریاست جمهوری و نیز نادیده گرفتن آرای آمریکایی هایی که به وی رای داده اند، تلقی می کنند. آنها با اشاره به سیاست اقتصادی او از جمله افزایش درآمد و ایجاد شغل، عملکرد وی را قابل تحسین معرفی می کنند.

 

عدم اجماع داخلی بر سر استیضاح ترامپ
بر خلاف تمام هیاهوهای رسانه ای که به ویژه توسط دموکرات ها مطرح می شود، آنچه موفقیت آنها را در استیضاح ترامپ در حاله ای از ابهام قرار داده، عدم دستیابی به اجماع در این خصوص است. شواهد تاریخی نشان می دهد مادامی که مردم، دمکرات‌ها و جمهوری خواهان در مورد استیضاح رییس جمهور کشورشان هم نظر نباشند –مانند آنچه در استیضاح «ریچارد نیکسون» (رییس جمهور آمریکا بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴) اتفاق افتاد، این امر به نتیجه نخواهد رسید.


طبق اخبار منتشر شده در رسانه ای آمریکایی، در حالی ۸۲ درصد دمکرات‌ها موافق استیضاح هستند که ۸۲ درصد جمهوری خواه‌ان نیز مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند. اگرچه به احتمال زیاد بخشی از مخالفت آنها به دلیل گرایشات حزبی باشد، اما به هر ترتیب توفیق دموکرات ها در دستیابی به هدفشان را با مشکل مواجه می کند. همچنین به این نکته نیز باید توجه نمود که محبوبیت و مقبولیت ترامپ در افکار عمومی آمریکا همچنان یش از 50 درصد است.


علاوه بر این، به اعتقاد برخی تحلیلگران با توجه به اینکه جمهوریخواهان در مجلس سنا اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند و از سوی دیگر، قاضی کل دیوان عالی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور تعیین می‌شود، می توان نتیجه گرفت برکناری ترامپ تقریبا منتفی است.

 

نتیجه گیری
اگرچه دموکرات ها تلاش زیادی می کنند تا استیضاح ترامپ را به سرانجام برسانند و از این طریق مسیر را برای پیروزی خود در انتخابات هموار کنند، اما بعید به نظر می رسد که توفیق چندانی در این راستا به دست بیاورند. ترامپ تبحر زیادی در مدیریت افکار عمومی و پشت سر گذاشتن بحران ها دارد و احتمالا برای برون رفت از این وضعیت نیز راهکاری خواهد یافت.
از طرف دیگر، توجه به این نکته ضروریست که استیضاح و یا عدم استیضاح ترامپ تاثیر چندانی در خصوص سیاست خارجی این کشور –به ویژه موضوع ایران- ندارد و نباید به آن دلخوش بود. زیرا مقابله با آنچه آمریکایی ها «تهدیدات جمهوری اسلامی ایران» می خوانند حتی توسط نامزدهای دموکرات مطرح می شود و از این نظر شاید ترامپ با توجه به اینکه مواضع شفافی دارد، برای تحلیلگران حوزه ایران قابل فهم تر بهتر هم باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: