صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
کد خبر: ۲۸۴۴۵

«پروفسور رضا» درگذشت

فضل‌الله رضا دانشمند برجسته گیلانی در سن ۱۰۵ سالگی درگذشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ "فضل‌الله رضا" از دانشمندان و نخبگان برجسته استان گیلان در سن 105 سالگی و در کشور کانادا درگذشت.

 

این دانشمند گیلانی رئیس سابق دانشگاه تهران و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و به‌دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو مادام‌العمر IEEE نیز برگزیده شد.

 

وی سابقه تدریس در رشته‌های مهندسی برق دانشگاه‌های آمریکا را نیز در کارنامه کاری خود دارد و از سال 1357 تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بوده است.

 

این استاد فقید گیلانی رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس نیز بود و در مؤسسات علمی و ادبی فراوانی به نشر دانش و اندوخته‌های خود مشغول بود.

 

گفتنی است این نخبه گیلانی تحقیقات وسیعی در زمینه نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.

 

صدها مقاله علمی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی از وی در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است و بیش از 50 مقاله ادبی و فرهنگی به زبان فارسی در نشریات خارجی و داخلی از این دانشمند گیلانی منتشر شده است.

 

منبع: تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: