صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 05
کد خبر: ۲۸۶

آماده سازی عربستان برای جنگ با ایران!

رسانه های مختلف آمریکایی و اروپایی اقدامات فعلی عربستان را در مسیر آماده سازی برای ورود به جنگ نظامی با ایران قلمداد می کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با تغییراتی که در عربستان سعودی از سال 2015 ایجاد شد، این کشور با خروج از سیاست محافظه کارانه که نمونه عینی آن جنگ یمن بود بی پرواتر از همیشه با چهره های بی تجربه و خام در عرصه کشورداری به دنبال تحقق اهداف بلندپروازانه و به اذعان ناظران بین المللی دور از دسترس برآمد.


تلاش برای همسویی بیشتر با آمریکا، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، افزایش تنش با ایران و تیره شدن روابط با برخی کشورهای عربی به دلیل رقابت های موجود بین این کشورها از جمله نتایج اقدامات مقامات ریاض با پیش گرفتن راهبرد خروج از - به اصطلاح انفعال گرایی بود.


از میان محورهای مذکور، مهمترین وجه سیاست های عربستان در 3 سال گذشته، "تشدید تنش با ایران" با هدف حضور در قامت یک بازیگر منطقه ای فعال و مطرح می تواند باشد. اظهارنظرهای متعدد محمد بن سلمان درباره ایران در مصاحبه با رسانه های مختلف می تواند موید این مسئله باشد. وی در آخرین اظهارنظر درباره ایران در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک ضمن حمایت از موجودیت رژیم صهیونیستی، ایران را محور شرارت نامید.


با این موضع گیری هاست که رسانه های مختلف آمریکایی و اروپایی اقدامات فعلی عربستان را در مسیر آماده سازی برای ورود به جنگ نظامی با ایران قلمداد می کنند. در همین راستا،مرکز مطالعات خاورمیانه، هدف از دومین مرحله مانور نظامی "سپر مشترک خلیج(فارس)" از سوی ریاض را در درجه نخست، تقویت توان نظامی عربستان برای جنگ با ایران می داند. این مرکز در گزارشی عنوان کرده است «اسلحه ای که در این مانور به کار گرفته شده دال بر قدرت‌آزمایی و محک آمادگی ورود به یک جنگ بزرگ سنتی است. مشارکت یگان‌های ویژه عربستان سعودی در این مانور که بزرگ‌ترین تمرینات منطقه‌ای محسوب می شود، الزاما به معنای قدرت آزمایی سعودی ها برای مبارزه با تروریسم یا شورش نیست؛ بلکه تمرینی برای دفاع از سواحل خلیج فارس علیه هر گونه تعدی است.»


اگرچه مواضع و اظهارنظرهای مختلف مقامات ریاض حاکی از تلاش آنان برای تشدید تنش با ایران است ولی شواهد موجود و توانمندی های عربستان به خصوص ناکامی این کشور در صحنه رقابت های منطقه به خصوص یمن و سوریه، در کنار ارتش استیجاری این کشور، اگرچه ورود حساب شده این کشور به هرگونه جنگ دیگری را بعید نشان می دهد، ولی با توجه به حضور چهره های غیرعقلایی در راس حکومت این کشور، تحریک ریاض از سوی گروه های ضدایرانی به خصوص رژیم صهیونیستی و تلاش ترامپ برای بهره بردن اقتصادی از ریاض به هر قیمتی، می تواند عربستان را وارد مهلکه ای بسیار سخت تر از جنگ یمن بکند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: