صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۵۳
  • سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 16 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 26
کد خبر: ۲۸۹۳۳

دستاورد سفر اردوغان به قطر چه بود؟

وضع هفت توافق کلیدی میان آنکارا و دوحه و تاسیس دومین پایگاه نظامی ترکیه در قطر را می توان کلیدی ترین دستاورد سفر اردوغان به قطر دانست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از حکومت شیخ تمیم در قطر به عنوان بزرگترین متحد منطقه ای ترکیه در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس نام برده می شود. با وضع تحریم های همه جانبه سعودی، بحرین، مصر و امارات علیه قطر نیز این ترکیه بود که بلافاصله در راستای کاهش فشارها علیه دوحه بیش از سایرین کوشید.

 

در دیدار روز دوشنبه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در دوحه، هفت توافقنامه همکاری میان دو کشور امضا شد.

 

به گزارش پایگاه قطری «الخلیج آنلاین»، این هفت توافقنامه در زمینه های مختلفی است که با حضور روسای دو کشور به امضا رسید.

 

هنوز جزئیاتی از این توافقنامه ها منتشر نشده است.

 

امیر قطر و رییس جمهوری ترکیه نشستی را نیز در دیوان پادشاهی قطر در دوحه پشت درهای بسته برگزار کردند.

 

اردوغان امروز برای شرکت در پنجمین نشست شورای عالی راهبردی ترکیه - قطر  وارد دوحه شد.

 

رئیس جمهوری ترکیه در فرودگاه بین المللی حمد مورد استقبال «خالد بن محمد العطیه» معاون نخست وزیر قطر و «فکرت اوزر» سفیر ترکیه در دوحه قرار گرفت.

 

حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار عبور کرده است و گفته می شود قطر حدود ۲۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است. گاز مایع که قطر بزرگترین صادرکننده آن در جهان است،‌ از مهمترین اولویت های آنکارا در روابط با دوحه بشمار می رود.

 

اردوغان از تاسیس دومین پایگاه نظامی ترکیه در قطر خبر داد

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه که به دوحه سفر کرده است روز دوشنبه از تاسیس دومین پایگاه نظامی ترکیه در قطر خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان که در قطر به سر می برد از پایگاه نظامی «طارق بن زیاد» ترکیه-نخستین پایگاه این کشور در دوحه- دیدن کرد.

 

وی در جریان این دیدار گفت: فرقی میان امنیت کشورش با امنیت قطر وجود ندارد. 

 

اردوغان تاکید کرد: برخی خواستار بستن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه شدند اما آنها نمی دانند که ما  در شرایط سخت و دشوار دوست قطر هستیم.

 

رییس جمهوری ترکیه ضمن اعلام تاسیس پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر با نام «خالد بن ولید»، درباره فرماندهی نیروهای مشترک ترکیه و قطر گفت: این نیروها الگویی برای نشان دادن روح صداقت و راستگویی در روابط میان کشورها و نه نتیجه عقلی سیطره بر منافع یکدیگر است.

 

اردوغان تاکید کرد که هدف فرماندهی نیروهای مشترک برقراری ثبات و صلح نه تنها در قطر بلکه در سراسر منطقه خلیج فارس است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: