صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 26
کد خبر: ۲۸۹۳۵

قطر و کویت به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندند

جان کانکلین رئیس ستاد ائتلاف دریایی آمریکا در خلیح فارس از تصمیم کویت و قطر برای پیوستن به این ائتلاف خبر داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس و هدف قرار گرفتن چند نفتکش فرصت مناسبی را برای ایالات متحده آمریکا فراهم آورد تا به بهانه حفاظت از کشتی ها، اقدام به تاسیس ائتلافی دریایی در منطقه نماید. با این حال و علی رغم کوشش آمریکا جهت جلب مشارکت شمار وسیعی از کشورها، اتحادیه اروپا و ژاپن دعوت آمریکا را پس زده و صرفا بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بودند که به این ائتلاف پیوستند.

 

در جدیدترین رخداد پیرامون ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه، یک نمانیده پنتاگون مدعی شده که قطر و کویت قصد دارند تا به ائتلاف یاد شده بپیوندند.

 

جان کانکلین رئیس ستاد ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه در این زمینه بیان داشت: " قطر و کویت به ما اطلاع دادند که آنها قصد دارند ملحق شوند و در اینجا فقط مسئله زمان باقی مانده است."

 

به گفته رئیس ائتلاف آمریکایی دریایی آمریکا در خلیج فارس، این دو کشور هنوز زمان اجرای این تصمیم خود را مشخص نکردند.

 

این ائتلاف از ۱۶ آبان ماه کار خود را به طور رسمی در خلیج فارس آغاز کرد.

 

ائتلاف دریایی آمریکا با مشارکت عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، انگلیس، استرالیا و آلبانی تشکیل شده است.

 

این ائتلاف دریایی به ادعای خود قصد دارد امنیت دریانوردی را در تنگه هرمز، باب المندب، دریای عمان و خلیج فارس تامین کند.

 

واشنگتن چند روز بعد از آنکه ایران در اواخر خردادماه یک فروند پهپاد آمریکایی را به دلیل تجاوز به حریم سرزمینی کشور ما در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون ساخت، تصمیم خود را برای تشکیل یک ائتلاف دریایی اعلام کرد.

 

پنتاگون از ۶۰ کشور جهان برای شرکت در این ائتلاف دعوت به عمل آورد، اما بسیاری از کشورها به طور مستقیم دعوت آمریکا برای پیوستن به ائتلاف را رد کردند.

 

ایران حضور کشورهای خارجی را تهدیدی برای امنیت منطقه خلیج فارس می داند و  تاکید کرده که کشورهای منطقه خودشان باید امنیت منطقه را تامین کنند.

 

به تازگی نیز ایران طرح موسوم به «صلح هرمز» را که بر اساس همکاری مشترک کشورهای منطقه برای تامین ثبات و امنیت است، ارائه کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: