صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 26
کد خبر: ۲۸۹۴۵

جدیت انصارالله و سعودی برای تحقق صلح

وزیر خارجه عمان در سخنانی مدعی شده که هم عربستان سعودی و هم حوثی های یمن با جدیت در پی پایان جنگ طولانی در یمن گام بر می دارند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیش از چهار سال از حملات خونین و جنایت کارانه ائتلاف سعودی به سرزمین یمن می گذرد؛ رخداد ناگواری که در آن هزاران تن کشته و چندین میلیون نفر آوره شده اند. بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد، عموم جمعیت بیست و اندی میلیون نفری یمن از گرسنگی در رنج به سر برده و در تهیه مایحتاج اولیه خود ناکام اند.

 

با این حال و علی رغم شدت حملات نظامی سعودی، در عرصه میدانی، ریاض و همپیمانانش نتوانسته اند به دستاورد چشمگیری دست یابند. خروج امارات از یمن گواهی بر ناکامی این ائتلاف در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. همین امر منجر شده تا طرفین برای انجام گفتگو و پایان جنگ چراغ سبز نشان دهند.

 

وزیر خارجه عمان در همین باره مدعب شده است که عربستان سعودی هم مانند انصارالله در گفت‌وگوها برای پایان دادن به درگیری در یمن، جدی است.

 

عمان که به گفته منابع آگاه در حال برگزاری انجام مقدماتی برای دیدار هیات سعودی و هیات صنعاء در مسقط است، تمایل عربستان برای دیدار با مقامات انصارالله را «جدی» خواند.

 

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان روز دوشنبه (امروز) گفته است که «همانطوری که "حوثی‌ها" در گفت‌وگو با ریاض جدی هستند، ریاض هم واقعا خواستار گفت‌وگو با آنهاست.»

 

خبرگزاری «آناتولی» اخیرا به نقل یک منبع آگاه سیاسی گزارش داده که عمان در حال انجام مقدمات دیدار «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ابوظبی و هیأت انصارلله به ریاست «محمد عبدالسلام» است.

 

به گفته این منبع، عمان در تلاش است تا توافقنامه‌ای بین عربستان و انصارالله امضا شود و این تلاش‌ عمان در ادامه تلاش‌های این کشور برای نزدیکی دیدگاه‌های ایران، امارات و عربستان درباره یمن است.

 

از سوی دیگر، یک مسئول عالی‌رتبه انصارالله در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که گفت‌وگوهای این جنبش با ریاض به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، آغاز شده است.

 

وزارت خارجه عمان نیز پیش از این درباره دستیابی به حل‌وفصل فراگیر برای پایان دادن به بحران یمن ابراز امیدواری کرده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: