صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 27
کد خبر: ۲۹۰۲۰

ظریف: ایران خواستار روابط مستحکم با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

وزیر امور خارجه در مراسم روز سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اظهار داشت: تهران مایل است تا روابطش با کشورهای حاشیه خلیج فارس، همانند روابط حسنه اش با کشورهای عضو سازمان اکو باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مدت مدیدی است که وزیر امور خارجه و دولت با طرح های ابتکاری متعدد از قبیل طرح صلح هرمز در پی جلب نظر مساعد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جهت ایجاد پیمانی منطقه ای گام بر می دارد؛ سیاستی که مع الاسف به دلیل فشار آمریکا بر اعراب خلیج فارس تا کنون فرجامی نداشته است.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شب گذشته در مراسم روز سازمان همکاری اقتصادی «اکو» اظهار کرد: ایران معتقد به سیاست همسایگی قدرتمند است. چرا که کشورها می‌توانند با داشتن همسایه‌های قوی اهداف خود را نیز پیگیری کرده و محقق کنند.

 

ظریف تصریح کرد: ایران مایل است همان روابط و همکاری که با کشورهای عضو سازمان اکو دارد را با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم داشته باشد و این همکاری‌ها به آنها هم تسری یابد.

 

وزیر خارجه ایران افزود: اکو یک گروهی متشکل از کشورها در یک منطقه بسیار ویژه است که همکاری برای افزایش امنیت همه کشورهای عضو این منطقه حساس را ضروری می‌کند. اینجا منطقه‌ای غنی است، هم از لحاظ جمعیت و منابع انسانی و هم از لحاظ جغرافیا و همچنین از نظر منابع طبیعی.

 

ظریف تاکید کرد: برنامه «چشم انداز ۲۰۲۵» اکو این فرصت را به وجود می‌آورد که از پتانسیل‌های خود بهره‌برداری کنیم تا ظرفیت‌ها و امکانات هر یک از اعضای اکو را تجمیع کرده تا در نهایت خیر عمومی مردم گسترش یافته و منافع تمام مردمان این منطقه تامین شود.

 

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای افزود: به باور من، لازم است در چنین روزی تعهد خود را به همکاری‌ها در چارچوب عضویت در اکو، همچنین میان اکو و سایر سازمان‌های منطقه‌ای و نیز میان خودمان در منطقه تجدید کنیم.

 

ظریف با اشاره به طرح و تلاش ایران برای برقراری صلح و آرامش در منطقه گفت: پیشنهاد ما در مورد طرح صلح منطقه‌ای طرحی دیرینه است که اولین بار در اوج جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۵ مطرح شد و اخیرا نیز طرح امید یا طرح صلح هرمز توسط رییس جمهوری روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.

 

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: این اساس و بنیان سیاست ماست که مبتنی بر حسن همجواری، احترام به حقوق بین‌الملل و احترام و منافع متقابل است.

 

ظریف در پایان صحبت‌های خود گفت: همه ما از همکاری نفع خواهیم برد و همه ما از رقابت، مناقشه، بی‌ثباتی و ناامنی زیان خواهیم دید. اگر همسایگان شما سعادتمند نباشند شما نیز نخواهید بود. به همین دلیل دست دوستی که به سوی شرکایمان در اکو دراز کردیم به شرکایمان در خلیج فارس نیز دراز می‌کنیم، با این امید که همان نوع ترتیبات به ایجاد اعتماد و همکاری گسترده‌تر منجر شود و از طریق همکاری، تلاش‌های مشترک و همفکری ارتقا یابد.

 

اکو  سازمان منطقه‌ای دولتی است که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. در سال ۱۹۹۲ سازمان عضویت هفت کشور جدید شامل افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را نیز پذیرفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: