صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۱۳
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 28
کد خبر: ۲۹۱۴۳

لاوروف: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا برای تهران مثمر ثمر خواهد بود

وزیر امورخارجه روسیه با انتقاد از مواضع متناقض آمریکا در قبال برجام، پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را اقدامی مفید برای اقتصاد کشورمان ارزیابی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

 

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. در روز اجرای این توافق‌نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: امروز ما یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد کرده‌ایم، یک بازار منطقه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

 

درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

 

حسن روحانی پس از پایان اجلاس اخیر سران اتحادیه اوراسیا، اعلام کرد که  موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان امسال اجرایی می‌شود؛  بر این اساس ایران باید ظرف سه سال عضو اتحادیه اوراسیا شود.

 

تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از 5 آبان کلید خورده و رسما از 25 آبان فرایند عملیاتی برای پیوستن ایران به این اتحادیه آغاز شده است.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در آکادمی دیپلماتیک وابسته به وزارت خارجه قرقیزستان در پاسخ به این پرسش که چه موارد مثبتی در پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا وجود دارد؟، اظهار داشت: در همه شرایط پیدایش شرکای جدید و تسهیل در روابط تجاری با شرکای سنتی برای اقتصاد ایران پرثمر خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش دیگری درباره برجام گفت که خواسته آمریکا از ایران برای اجرای برجام پس از خروج واشنگتن از این توافق ضد و نقیض است.

 

وی ادامه داد: آمریکا از این سند و از این توافق خارج شد و به این صورت نبود که صرفا از اجرای آن صرف نظر کرد، بلکه همه کشورها را از تجارت با ایران منع کرد، هرچند که این توافق به صورت مستقیم تجارت با ایران را به عنوان سهم جامعه جهانی در حل این مساله در پاسخ به انصراف ایران از بسیاری از فعالیت‌های خود در عرصه انرژی هسته‌ای پیش بینی کرده بود.

 

لاوروف گفت: علاوه بر آن همینک آمریکا که از برجام خارج شده همه کشورها را از آنچه که ایران باید دریافت کند، منع می‌کند و از تهران می‌خواهد همه مفاد برجام را اجرا کند، این رویکردی کاملا ضد و نقیض است.

 

سرگئی لاوروف: آمریکا خواستار قطع رابطه آسیای میانه با روسیه شده است

سرگئی لاوروف‌ وزیر خارجه روسیه، روز ‌چهارشنبه گفت که واشنگتن تلاش کرده کشورهای آسیای میانه مجاب کند که از توسعه روابط با مسکو اجتناب کنند.

 

وی گفت: «ایالات متحده مدت‌ها بر روابطش با کشورهای آسیای میانه کار کرده است. می‌دانیم که آن‌ها آشکارا از کشورهای این منطقه خواسته‌اند تا از توسعه روابط‌شان ما با دست بردارند.»

 

لاوروف در ادامه گفت: «این در حالی است که بیشتر این کشور هم‌پیمانان نظامی و سیاسی ما هستند.» وی همچنین عنوان کرد که آسیای مرکزی، مانند دیگر مناطق جهان، نباید بدل به ابزاری برای رویارویی قدرت‌های بزرگ شوند.

نظر شما