ابوظبی مرکز فرماندهی ائتلاف اروپایی حفاظت از کشتیرانی خلیج فارس شد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ابوظبی مرکز فرماندهی ائتلاف اروپایی حفاظت از کشتیرانی خلیج فارس شد

وزیر دفاع فرانسه، پایگاه دریایی این کشور در ابوظبی را به عنوان مرکز فرماندهی ائتلاف اروپایی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس تعیین کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 25
کد خبر: ۲۸۸۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ وقوع سلسله حملاتی به نفتکش ها در خلیج فارس موجب شد تا شماری از دولت های غربی به بهانه حفاظت از کشتیرانی آزاد در این منطقه، مبادرت به تاسیس ائتلاف نظامی نمایند. نکته حائز اهمیت در این باره اینکه، ائتلاف های یاد شده به دلیل اختلاف نظر میان غربی ها متفاوت و متعدد بوده و کشورهای اروپایی از پذیرش ائتلاف به رهبری آمریکا در منطقه سرباز زده اند.

 

وزیر دفاع فرانسه امروز اعلام کرد پایگاه نظامی این کشور در خاک امارت مرکز فرماندهی اروپا در طرح حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس خواهد بود.

 

فلورنس پارلی در پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی در جمع خبرنگاران تأکید کرد که هدف از تشکیل ائتلاف دریایی اروپا کاهش تنش با ایران است.

 

از در ماه‌های اخیر چند تانکر نفت‌کش در خلیج‌فارس یا محدوده تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفتند. آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج ‌‌فارس ایران را مسئول این حملات می‌دانند.

 

ایران با رد این ادعا، تا کنون تنها مسئولیت سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی در آب‌های سرزمینی خود را برعهده گرفته است.

 

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید کشورهای عضو ائتلاف دریایی خلیج‌ فارس حال "به طور رسمی توافق کردند که مرکز فرماندهی در خاک امارات باشد".

 

فرانسه مبتکر و حامی اصلی طرح برپایی نیروی دریایی اروپایی برای تضمین تردد در آبراه هرمز و خلیج ‌فارس است.

 

خانم پارلی ضمن تقدیر از امارات، ابراز امیدواری کرد بار بعد که از منطقه دیدار می‌کند، ستاد ماموریت نیروی دریایی اروپا فعال شده باشد.

 

بر اساس ارزیابی وزیر دفاع فرانسه، طرح ماموریت دریایی اروپا در مرحله نخست با مشارکت حدود ده کشور، اوایل سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد و بعد از تصویب این مشارکت از سوی مجالس کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی، شمار کشورها افزایش خواهد یافت.

 

طرح نیروی اروپایی برای دفاع از کشتیرانی امن در خلیج‌فارس جدا از طرح ائتلاف آمریکا است اما مجریان هر دو طرح، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

 

پارلی یک روز پیشتر در کنفرانس سالانه امنیت منطقه‌ای در منامه (پایتخت بحرین) آمریکا را متهم کرده بود از اجرای تعهداتش برای دفاع از متحدان خود در منطقه خلیج فارس غفلت کرده است.

 

او ضمن اشاره به "بی‌توجهی روزافزون آمریکا به خاورمیانه" گفت وقتی در برابر تهدیدات خارجی واکنشی شایسته نشان داده نشود، مهاجمان جری می‌شوند و به حملات بیشتری دست می‌زنند.

 

فرانسه همچنین از ارسال تجهیزات بیشتر به عربستان برای رویارویی با حملات احتمالی ایران خبر داد؛ پس از حملات ۲۳ شهریور به پالایشگاه‌های آرامکو در شرق عربستان، ریاض این درخواست را به فرانسه ارائه کرد.

 

وزیر دفاع فرانسه گفت امارات درخواستی دراین زمینه نداشته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده