صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۲۰
  • چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 12 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 28
کد خبر: ۲۹۱۹۶
تعداد نظرات: ۱۷ نظر

ماجرای سخنان استاد ابوالفضل بهرام پور و واکنش ها

چندی پیش ابوالفضل بهرام پور کارشناس قرآنی سیما در یک برنامه درباره برخورد شدید با مخالفان به آیه محاربه استناد کرد و خواستار زجرکش کردن اغتشاشگران اخیر شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ابوالفضل بهرام پور نویسنده تفسیر «نسیم حیات» و کارشناس قرآنی سیما پنجم آذرماه در یک برنامه تلویزیونی درباره برخورد شدید با مخالفان به آیه محاربه استناد کرد و خواستار زجرکش کردن اغتشاشگران اخیر شد که بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی و واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشت.

 

طی چند روز گذشته صحبت‌های ابوالفضل بهرام‌پور کارشناس قرآنی برنامه آفتاب شرقی باعث شد که واکنش هایی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی وارد شود. او با تاکید بر اینکه «این درست نیست که می‌گویند معترضان یک عده جوان هستند، احساساتی شدند، مرخص‌شان کنیم»، گفت: «آن‌ها اگر احساساتی شدند چرا به نفع نظام احساساتی نشدند.»

 

 

محمدهادی صلح جو، مجری در ادامه برنامه به آقای بهرام‌پور گفت: "خواسته مردمی که در میدان انقلاب تهران جمع شدند برخورد جدی و قاطع با کسانی است که آرامششان را بر هم زدند. این خواسته مردم است ولی آرامش جامعه هم مهمه. وجدان جامعه خدای نکرده به هم نخورد. اینها مصالحی است که باید در نظر گرفته شود. یک طیفی از مردم در رنج و سختی هستند و طاقتشان طاق شده و اعتراض کردند. اعتراض مردم را باید به رسمیت شناخت و با آنها همراهی کرد."

 

ابوالفضل بهرام‌پور سپس با یادآوری برخورد علی ابن ابوطالب، امام اول شیعیان با خوارج گفت: "اگر ده هزار نفر را که سرباز پیاده نظام دشمنند در جامعه ایران بکشیم، افراط نکردیم. امنیت نباشه هیچی دیگر نیست. این نظر امیرمومنان است. اگر قاطعیت در حکومت نباشد و رحم داشته باشند بر دشمن، باید جمعش کنند. از اینکه اروپا انتقاد کند نترسید."

 

ابوالفضل بهرام پور کیست؟

ابوالفضل بهرام پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دار القرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است.ابوالفضل بهرام پور متولد ۱۳۲۰ شمسی در زنجان می باشد.

 

ایشان از قرآن پژوهان کوشای معاصر است که از سالهای پیش از انقلاب در تالیف کتب درسی با شهید آیت‌الله محمد حسین بهشتی و شهید باهنر در زمینه ی مسائل قرآنی و دینی همکاری داشته‌ است. همچنین محمد اسماعیل صائنی و عز الدین زنجانی از اساتید برجسته ایشان بوده‌اند. کوشش و هدف اعلای ایشان ناظر به آسان سازی فهم قرآن برای عامه ی مردم است. دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ( فوق لیسانس ادبیات و علوم قرآنی از دانشگاه تهران ) است.

 

 

ایشان یک سلسله تفسیرهای تک سوره‌ای آموزشی کم حجم دارد. از جمله ی سوره ی محمد ، سوره ی فتح ، سوره ی حجرات ، سوره ی « ق » ، سوره ی ابراهیم ، سوره ی ملک ، سوره ی جمعه ، سوره ی منافقون و سوره ی حجر . این آثار به نحوی تدوین شده که علاوه بر قابلیت مطالعه ی فردی ، جنبه ی درسی و خودآموزی هم دارد. در هر بخش ، اول لغتها ، سپس ترجمه ی آیات و بعد از آن تفسیر و برداشتها ، و در آخر بعضی ریزه کاریهای لفظی و نکات زبانی و ادبی به دست داده شده‌است.

 

 استاد سطح عالی حوزه علمیه: زجرکش کردن مجرم براساس فقه ممنوع است

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه، با اشاره به انتشار تقطیع شده سخنان استاد بهرام‌پور در فضای مجازی گفت: مجازات قتل برای محاربین امری قطعی و مطابق با آیات و روایات و احکام شرعی تلقی می‌شود، ولی بحث زجرکش کردن محارب عملی غیرانسانی است.

 

وی افزود: در هیچ یک از مجازات‌های شرعی، بحث زجرکش کردن را نداریم و قتل صبر در فقه ممنوع شده است؛ از این رو از ابتدا مجازات شدیدی برای برخی جرم‌ها وضع شده، ولی این برداشت و حکم از فقیه صادر نمی‌شود و اگر قتل صبر وجود داشته باشد در اختیار معصوم(ع) است.

 

قاضی زاده با ذکر اینکه مصداق این آیه شریفه در زمان‌های گذشته کسانی بوده‌اند که به قطاع‌الطریق معروف بودند، تصریح کرد: این افراد در جاده‌ها می‌ایستادند و مردم را غارت می‌کردند و گاهی آنان را با اسلحه سرد و گرم می‌کشتند.

 

وی با بیان اینکه در حوادث اخیر کشور که بر اثر گرانی بنزین رخ داد باید ابعاد این مسئله را بسنجیم، اظهار کرد: باید در ابتدا میان کسانی که اعتراض سالم کرده‌اند و بدون سلاح سرد و گرم در مسئله دخالت داشته‌اند با دیگران فرق قائل شویم زیرا آنان قطعا مصداق محاربه و سعی در فساد نیستند.

 

 

قاضی‌زاده با تأکید بر اینکه تلقی زجرکش کردن مجرم از آیه به دست نمی‌آید، تصریح کرد: در میان افرادی که دست به غارت و جنایت زده‌اند هم تفکیک باید ایجاد شود؛ زیرا برخی افرادی که صرفاً از فضا استفاده کرده و مثلاً از فروشگاهی اجناسی را برده‌اند یا از بانک و ... مالی دزدیده‌اند، حکمشان با کسانی که با اسلحه سرد و گرم وارد مکان‌هایی شده و آن جا را آتش زده‌اند و برنامه‌ریزی داشته‌اند، تفاوت دارد؛ قطعاً گروه دوم محارب هستند و باید مجازات شدید شوند که عده محدودی هم هستند.

 

قاضی‌زاده با اشاره به اینکه اصل کاری که در این روزها به بهانه گرانی بنزین صورت گرفته را زشت و پلیدانه می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم، ابراز کرد: اعتراض با تخریب، آتش زدن و حمله به پلیس و مردم بی‌دفاع کار زشت و ناپسندی است، ولی با کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند، هم نباید برخوردی شبیه این افراد شود.

 

وی با تأکید بر اینکه موضوع آیه محاربه و فساد است، بیان کرد: زجرکشی از دید بنده از این آیه برداشت نمی‌شود و فقها هم چنین نظری نداشته‌اند.

 

واکنش روحانی ممنوع‌المنبر به اظهارات بهرام پور

محمدرضا زائری روحانی مشهور در اکانت توئیترش به صحبت‌های این کارشناس تلویزیون در تفسیر آیاتی از قرآن واکنش نشان داد.

 

 

محمدرضا زائری در اکانت توئیترش با یادی از کارشناسان مذهبی که حضورشان در برنامه‌های تلویزیونی مدتی است ممنوع شده است نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟»

 

آیت‌الله عابدینی: خشونت عریان در رسانه ملی اشتباه است

آیت‌الله احمد عابدینی، در واکنش به اظهارات کارشناس رسانه ملی گفت: آیه ۳۳ سوره مائده که ایشان آن را اینگونه تفسیر می کنند که باید اغتشاش گران را کشت و یا قطع عضو کرد، در ظاهر چنین تفسیری دارد، اما حکم آن برای فرد محارب است و محاربی که پیوسته در زمین فساد کند، اما اعتراضات اخیر مردم به گرانی بنزین بود. یعنی ایشان معترضان را محارب خطاب کرده است در صورتی که معترض، محارب نیست و اعتراض حق مردم است.

 

 

وی افزود: محارب کسی است که اسلحه بردارد و طبق فعل "یُحَارِبُونَ" پیوسته ضد خدا و رسولش حرب و در زمین فساد کند. آیا این آیه چنین حکمی را برای معترضین بیان می کند؟ این احکام که در قرآن ذکر شده برای این است که بگوید این رفتار در دوران جاهلیت با چنین افرادی انجام شده، نه اینکه بگوید انجام دهید. در اینجا فعل "یقتلون" باید معنای مجهول بدهد، نمی گوید شما بکشید، اگر میخواست اینگونه بگوید می گفت "اقتلوهم" و امر می کرد در صورتی که در این آیه امر نمی کند و تنها می خواسته محارب بترسد اما اجازه نمی دهد کسی این رفتارهای خشن را با آن ها داشته باشد. آیه ۳۴ سوره مائده نیز می فرماید "إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا"، یعنی توبه کنندگان قبل از اینکه بر آن ها قدرت پیدا کنیم دستگیر شوند.

 

عابدینی در پاسخ به این سوال که اینگونه اظهار نظرها چه تاثیری بر روی جامعه خواهد داشت؟ گفت: اولین تاثیر آن این است که دین در بین مردم به بدترین شکل جلوه پیدا می کند. دین یک امر فطری است و مردم باید آن را قبول داشته باشند. وقتی دین را اینگونه خشن نشان دهند اولین تاثیر آن بی دین شدن مردم است و وقتی بی دین شوند دیگر نمی توان آن ها را کنترل کرد؛ اما زمانی که مردم دین دار باشند می توان با حرف دین، خدا و پیامبر جامعه را کنترل و اخلاق مدار کرد. اینکه به این صورت خشونت عریان را در رسانه ملی منتشر می کنند کار بسیار اشتباهی است.

 

توضیحات ابوالفضل بهرام پور درباره تفسیر پرحاشیه از یک آیه

ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر و مترجم قرآن کریم درباره واکنش‌ها به تفسیر آیه محاربه در یکی از برنامه‌های صداوسیما، بیان کرد: آنچه بنده بیان کردم، ترجمه آیه قرآن بود. از توضیحاتی که بنده دادم و تقطیع شد، هر کسی می‌تواند برداشت خود را داشته باشد. طبیعتاً برخی تعبیر ناصحیح می‌کنند و برخی نیز برداشت درستی دارند. البته برای من برداشت‌های مغرضانه اهمیت ندارد تا جواب دهم.

 

وی درباره توضیحات خود بعد از تفسیر آیه نیز اظهار کرد: منظور من از این آیه، افرادی بود که متعمدانه در کشور آشوب کردند؛ مرادم افرادی بود که جهیزیه مردم را به آتش کشیدند، ناآرامی ایجاد کردند و دل زن و کودک را لرزاندند. افرادی که با شبکه‌های معاند و گروهک‌های خارج‌‍نشین و منافق همکار بودند و به قصد اعتراض قانونی نیامدند و علناً فساد و ناامنی برای مردم ایجاد کردند.

 

 

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه این نحوه اغتشاش، اعتراضات صحیح را نیز خنثی کرد، گفت: من نیز به این اتفاق و نحوه عملیاتی شدن آن اعتراض داشتیم، ولی کار این افراد باعث شد اعتراضات صحیح دیگران نیز تحت تأثیر قرار گیرد و نظرات آنان خنثی شود. نظر من این بود که باید با افراد محاربه‌گری که به اموال خصوصی مردم هم رحم نمی‌کنند و در زمین فساد می‌کنند، مطابق با آنچه قرآن بیان می‌کند عمل کرد تا کس دیگری جرئت نکند برای این مردم دوباره ناامنی و آشوب ایجاد کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
قرآن درمورد خیلی چیزای دیگه هم دستور داده نمونه اش برخورد با دزدان !! چرا دست دزدهارو قطع نمیکنید ؟ از وزیر و وکیل گرفته تا افتابه دزد !!
همیشه تفسیر به رای میکنید ! هرجوریکه خودتون میخواهید از قران استفاده میکنید ! ترس از روزیه که پیامبراسلام ص به اذن خدا دراین زمان زنده شوند و دین خود را نشناسند !!!
ناشناس
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
آقای بهرام پور
مگرامام حسین برعلیه نظام وناعدالتی های انان قیام نکرد.قرآن برای دفاع از مردم نازل شده نه برای زجرکش انها.در خود قران ایه ای فرستاده شده (اگرخداوند عده ای رادرمقابل عده ای دیگر نمی افرید فساد وتباهی روی زمین رافرا میگرفت)این قران برای دزدی از بیت المال هم ایه نفرستاده؟خداوند بنده گانش راعزیز خلق کرده انوقت شما ذجرکشش میکنید.اقا بس است از خدا بترسید......
ایرانی
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
تمام مسلمانان حتی داعش تفسیر قرآن دارند . شاید صدام حسین هم داشت . اما اسلام واقعی کجا و اسلام داعش کجا . شیطان برای هر کسی به نوعی ظاهر میشه و شخص فریب خورده متوجه نیست .
ک فوق لیسانس بیکار مسافرکش با پراید باباش.
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
آقایان بفرمایند روش اعتراض قانونی چیست . مجوز اعتراض قانونی را کجا میدهند.؟ چرا مردم را گوساله فرض میکنید . مردم وقتی هر بلایی شما مسئولین بی عرضه بی کفایت مفتخور سرشان آوردید شما بفرمایید باید چکارکنند. اونوقت آقا زاده هاتون را (بخونید الاغ زاده ، بخونید حرامزاده هاتون) را با پول غارت شده این مردم بی پناه می فرستید آمریکا و کانادا و اروپا . دلنوشته ( غم نوشته )یک فوق لیسانس بیکار مسافرکش با پراید باباش.
ناشناس
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
این قاتل که دین و قرآن را به خطر انداخته و موجب ترس مردم از دین اسلام شده حکمش آیا اعدام نیست؟
خانی
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
گند زد با این مدل حرف زدنش،رسما گفت شیعه مساوی داعش
منان
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
چرا نظرات رو نشون نمی دین!!!! بابا اساتید!!
مسعود
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
با سلام و تشکر
از آقای بهرام پور مترجم گرامی، آنچه خود شما فرمودید این بود که بایستی قرآن را دقیقاً ترجمه کرد حالا چه شده که مصداق بارز ایه 33 مائده را با تعمیم ناروا که یکی از مصادیق سفسطه است به نادرستی تفسیر به رای می کنید!!!!! مگر بین خدا و رسول و سیاست اینهمانی برقرار است که شما دست و دل بازی به خرج می دهید و بر خلاف فتاوای مراجع فتوا می دهید!!!!
ناشناس
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
بی شرف، بی شرف، بی شرف، بی شرف، بی شرف، بی شرف، بی شرف،...
ناشناس
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
استادکیه به یه جلادمیگین استاد طرف هرچی دلش خواسته واضح گفته بعدمیگه ازحرفتم برداشتونادرست کردن صداوسیما داره با شبکه های مجازی داعش رقابت میکنه
علی
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
وقتی هیچ فردای روشنی برای جوانان باقی نیست وقتی کار نیست درامد نیست جوانان نمی توانند ازدواج کنند گرانی و تورم روز به روز بیشتر می شود جوانی که لیسانس دارد از بی کاری در اسنپ کار می کند و این کار را هم با گرانی بنزین از دست میدهد وقتی پدری شرمنده زن بچه اش است وقتی از سن جوانی رد شدی و به میان سالی رسیدی ولی هنوز نمی توانی تشکیل زندگی دهی ایا نباید اعصبانی باشی و اعتراض کنی
شاهین
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
این یارو استااااده ؟ مدرکشو از ساواک گرفته ؟ داعش باید بیاد جلو شماها بوق بزنه رد بشه
لواسانی
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
جناب عابدینی تفسیری ارائه دادند که هیچ فقیه یا مفسری تابه حال نکرده بودند.
این آیه مربوط به دوره جاهلیت نیست بلکه به فرموده استاد عزیزمان جوادی آملی در تفسیر تسنیم حکم محارب و مفسد چنان قطعی و مورد اهمیت است که در آیه نام خداوند و رسول صریحا ذکر شده است.
ناشناس
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
خودشو زجر کش کنن
ناشناس
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
از این مرتیکه گوساله و اون صدا و سیمای داعشی انتظار بیشتری نیست
ناشناس
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
چرا صدا و سیما هر کسی را که تا حدودی با زبان عربی آشنا ست و ضرب ضربا ضربو را خوب تلفظ می کند به عنوان کارشناس میکروفون در اختیارش قرار می دهد و اینگونه دین و مملکت و ملت را به افتضاح می کشاند
ناشناس
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
تفسیر قران کار هر کسی نیست