صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 07
کد خبر: ۲۹۲

جنگ جدید اقتصادی آمریکا علیه ایران

با تشدید جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران که با خروج از برجام می تواند به اوج خود برسد، واشنگتن در تلاش است تا نقش پررنگ تری را به همپیمانان منطقه ای خود مانند عربستان محول کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با شدت گرفتن مواضع ضد برجامی آمریکا که با ظهور چهره های ضدایرانی مانند جان بولتون و مایک پمپئو در کاخ سفید به وجود آمده است، ترامپ در ابتکار عملی تازه متحدان منطقه ای خود را به طور جدی تری وارد میدان تقابل با ایران کرده است. همانطور که در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا نیز به آن اشاره شده بود، واشنگتن در سال جدید حساب ویژه ای بر روی همپیامانان منطقه ای خود مانند عربستان و به طور کلی اتحادیه عرب باز کرده است به طوری که به وضوح شاهد شکل گیری یک محور کاملا ضد ایرانی به سرکردگی عربستان هستیم که با پیوندهای رسمی با رژیم صهیونیستی، دشمن واحد خود یعنی ایران را هدف قرار داده اند. بن سلمان،‌ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای با مجله تایم گفت:« ما و اسرائیل دشمن مشترکی به نام ایران داریم و پتانسیل‌های زیادی هم برای همکاری اقتصادی ما وجود دارد.»


مواضع ولیعهد سعودی که در سفر دوره ای خود مطرح شد نشان از هرچه صریح تر شدن دشمنی محور ریاض با ایران دارد و دیگر تنها به میدان نظامی محدود نخواهد شد. راهبرد کلان آمریکا و محور ریاض افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران و بازخورد گرفتن از فضای نارضایتی داخلی است که با ابزارهای متنوعی مانند تحریم، تهدید و تطمیع کشورهای طرف تجارت با ایران صورت می پذیرد.


در راستای این راهبرد دو اتفاق مهم در هفته های گذشته رخ داده است که نشان از جدیت آمریکا در تسریع روند جنگ اقتصادی با ایران دارد. برخی منابع گزارش داده اند که ترامپ در پرونده بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج فارس، به دنبال اعمال فشار بر کشورهای عضو این شورا برای قطع روابط با ایران است. هرچند که کارشناسان بر این باورند که دست یافتن به این خواسته حداقل در مدت زمان کوتاه ناممکن است ولی این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که آمریکا در صورت خروج از برجام، برای تحقق این خواسته خود فشار بیشتری بر کشورهای عضو این شورا اعمال خواهد کرد. از سویی آمریکا با پیش بینی این موضوع که در آینده به روابط حسنه کشورهای حاشیه خلیج فارس با یکدیگر نیاز شدیدی خواهد داشت، از هم اکنون در پی میانجی گری و حل و فصل بحران شکاف در اتحادیه عرب برآمده است. خبر مهم دیگری که در روزهای اخیر منتشر شده به دیدار محمدبن سلمان و ماکرون در ریاض باز می گردد. این دیدار که به صورت غیرعلنی برگزار شده است، به گفته برخی منابع فرانسوی، محلی برای تنش میان دوطرف بوده است. چندین دیپلمات غربی و عربی دیدار ماکرون و بن سلمان در ماه نوامبر را پرتنش توصیف کرده‌اند. به گفته سه مقام، محمد بن سلمان در آن دیدار، ماکرون را تهدید کرد در صورتی که فرانسه تغییری در تمایلش برای تجارت با ایران ندهد، ریاض مراودات تجاری‌اش با این کشور را قطع خواهد کرد. ماکرون در واکنش به ولیعهد سعودی، موقعیت فرانسه در جهان به عنوان یک قدرت هسته‌ای و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را به بن سلمان یادآوری کرد و گفت که فرانسه آزاد است هر کاری که مایل است انجام بدهد!


این تلاش های غرب به سرکردگی عربستان نشان می دهد که محور ریاض پرونده ویژه اقتصادی را برای ایران باز کرده است و دامنه آن نه تنها سوریه و عراق که اکنون اروپا را نیز در بر می گیرد. افزایش قراردادهای نظامی با اروپا و آمریکا، و همچنین گشایش دروازه های تجاری با رژیم صهیونیستی و کشورهای قدرتمند اتحادیه عرب مانند مصر، در همین پازل ارزیابی می شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: