صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۰
  • سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 26 July 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 30
کد خبر: ۲۹۳۴۰

حداد عادل: اسلامی سازی علوم انسانی به معنی خالی کردن علوم از دستاورهای علمی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح ضرورت اسلامی کردن علوم اظهار داشت: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای خالی کردن علوم انسانی از دستاوردهای سایر مکاتب علمی نیست، بلکه می خواهد به علوم انسانی جهت دینی دهد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مبحث اسلامی کردن علوم انسانی امروزه به یکی از کلیدی ترین خواسته های مقام معظم رهبری و عالمان دینی بدل شده است. رهبر معظم انقلاب بارها گلایه‌ی خود را در مورد وضعیت موجود این علوم ابراز داشته و تحول اساسی در محتوای درسی رشته‌های مختلف این علوم را لازم شمرده‌اند.

 

از دیدگاه معظم له علوم انسانی جهت‌دهنده و فکرساز است و مسیر و مقصد حرکت جامعه را تعیین می‌کند. می‌توان گفت یکی از دلایل مهم تأکید ایشان بر علوم انسانی این است که ایران کشوری در حال توسعه است و برای پیشرفت و توسعه، الگوی کاملی لازم است که مقصد و مسیر براساس آن روشن می‌شود. تعیین این الگو و معیارها و شاخص‌های توسعه بر عهده‌ی علوم انسانی می‌باشد.

 

رهبر معظم انقلاب در موارد متعددی به وضعیت ناگوار علوم انسانی در جامعه اشاره کرده و می‌‌فرمایند: «بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌هائی هستند که مبنایش مادی‌گری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربی‌‌ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی‌‌اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزش‌های خودمان را در قالب‌های درسی به جوان‌ها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»

 

صبح امروز جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار شد.

 

در این جلسه که به بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روان‌شناسی اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت، ابتدا گزارشی از روند اجرای برخی سرفصل‌ها و برنامه‌های مصوب شورای تحول در تعدادی از دانشگاه‌های کشور ارائه شد.

 

همچنین اعضای شورای تحول مقرر کردند اطلاع‌رسانی در مورد مصوبات شورا و پیگیری اجرای آن باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

 

در گزارشی دیگر که توسط این شورا ارائه شد، روند تدوین سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته روان‌شناسی اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گرفت.

 

در بخش دیگری از گزارش کارگروه روان‌شناسی با اشاره به برخی مراکز علمی و دانشگاهی فعال در زمینه روان‌شناسی اسلامی، تعدادی از نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده در این حوزه نیز معرفی و مورد بررسی قرار گرفت.

 

حداد عادل در این جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای خالی کردن علوم انسانی از دستاوردهای سایر مکاتب علمی نیست، بلکه می خواهد به علوم انسانی جهت دینی دهد.

 

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: ارتباط روان‌شناسی و دین یک ارتباط مستحکم است و رشته روان‌شناسی از همان ابتدای طرح موضوع اسلامی سازی علوم انسانی مدنظر بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت روان‌شناسی اسلامی دارای یک سابقه علمی و پژوهشی قابل توجه است.

 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاوت‌های روان‌شناسی اسلامی و روان‌شناسی در سایر مکاتب خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه معارف اسلامی به روح و نَفس می‌توان گفت این تفاوت مبنای اصلی نگاه متفاوت ما به روان‌شناسی است.

 

وی افزود: موضوع علم النَفس و بحث در مورد این عنصر مهم وجود انسان و ارتباط آن با سایر مقولات شخصیت بشر از مباحثی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: