صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 01
کد خبر: ۲۹۴۵۰

برترین دانشگاه های ایران تعیین شدند

معاون وزیر علوم اسامی اسامی برترین دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر کشور بر مبنای تراز بین المللی را اعلام کرد. خاکی صدیق گفت: دانشگاه تراز جهانی بر اساس رتبه بندی بین المللی مورد سنجش قرار می گیرد. این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوت هایی دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه ها با دیپلماسی علمی گره خورده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور داشتند در سال ۲۰۱۸ این تعداد به هجده و در سال ۲۰۱۹ به ۲۹ دانشگاه دانشگاه افزایش یافت.

 

در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، ۴۰ دانشگاه از ایران در جمع ۱۳۹۶ دانشگاه برتر جهان از ۹۲ کشور حضور یافتند. ایران با افزایش ۱۱ دانشگاه، بیشترین رشد حضور دانشگاه ها را در بین کشورهای جهان داشته است. این موضوع نوید بخش حضور هر چه بیشتر دانشگاه های توانمند ایران در رتبه بندی های معتبر بین المللی است.

 

علی خاکی صدیق در هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر به تراز جهانی اظهارداشت: پس از دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا (س) در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

وی به بخشی از نتایج طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح از دو سال پیش آغازشد و وزارت علوم در سال سوم اجرای این طرح قرار دارد.

 

وی توضیح داد: دانشگاه تراز جهانی بر اساس رتبه بندی بین المللی مورد سنجش قرار می گیرد. این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوت هایی دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه ها با دیپلماسی علمی گره خورده است.

 

معاون وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه ها در شرایط تحریم پُر رنگ تر از وزارت علوم در دیپلماسی علمی تاثیر دارند و وزارت علوم در این زمینه تاکید دارد.

 

خاکی صدیق تصریح کرد: گاهی به طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی، شبهاتی وارد می شود و دانشگاه های تراز جهانی بر این رتبه بندی تاکید ندارند.

 

وی تاکید کرد: حتی شنیده می شود که دانشگاه های کشورهای جهان سوم به این رتبه بندی ها اهمیت می دهند که به این صورت نیست؛ دانشگاه های تراز اول مانند هاروارد، کمبریج و سایر دانشگاه های تراز جهانی برای رتبه بندی اهمیت قائل هستند.

 

معاون آموزشی وزارت علوم به پژوهشگاه های برتر ایرانی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه دانش های بنیادی هم برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرد.

 

خاکی صدیق افزود: پژوهشگاه های پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک، رنگ، شیمی مهندسی شیمی، زلزله، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

وی به شاخص های این طرح اشاره کرد و اظهارداشت: نسبت دانشجویان به هیات علمی یکی از این شاخص هاست که دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص نسبت به سایر دانشگاه ها عملکرد بهتری داشت و دانشگاه های تربیت مدرس و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

معاون وزیر علوم ادامه داد: در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان، دانشگاه فردوسی مشهد از تمام دانشگاه ها پیشی گرفت و دانشگاه اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

خاکی صدیق یادآور شد: در شاخص پژوهشگر پسا دکتری نسبت به تعداد اعضای هیات علمی، دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاه ها پیشی گرفت؛ دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس در رده های بعدی قرار دارند.

 

وی همچنین گفت: در شاخص دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه های خارجی، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های امیرکبیر و علم و صنعت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

 

معاون آموزشی وزیر علوم به آینده طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی اشاره کرد و گفت: این طرح ۱۰ ساله است که نتایج طرح ۹۸ در سال ۹۹ اعلام می شود.

 

خاکی صدیق تاکید کرد: موانع و چالش های بین المللی زیادی در این راه وجود دارد اما وزارت علوم این طرح ۱۰ ساله را ادامه دهد.

 

وی افزود: امکان بازبینی برخی سیاست های اجرایی پس از ۲ سال اجرا توسط کمیته هدایت و نظارت طرح و بررسی رخواست های جدید برای ورود به طرح وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: