صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 03
کد خبر: ۲۹۶۵۴

تلاش سناتورهای آمریکایی برای فشار بر ترکیه

در تداوم ایجاد چالش میان ترکیه و کنگره آمریکا بر سر حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه، دو سناتور آمریکایی از ترامپ خواستند تا تحریم هایی جدید بر علیه ترکیه وضع نماید.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله برق آسای ارتش ترکیه به شمال سوریه موسوم به عملیات چشمه صلح با انتقاد بسیار شدید دولت های غربی و کنگره آمریکا همراه شد. با این حال دونالد ترامپ که به اتخاذ مواضع غیر منتظره شهره می باشد، از در پیش گرفتن موضعی سخت در قبال اردوغان پرهیز کرده و با خروج نظامیانش از سوریه، فضا را برای جولان ارتش ترکیه و متحدینش در شمال سوریه فراهم کرد.

 

از همان بازه تا به اکنون، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به انحای گوناگون کوشیده تا رئیس جمهور را به وضع تحریم های شدید بر علیه آنکارا ترغیب نماید. در جدیدترین این رخدادها «لیندزی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه و «کریس ون هولن»، سناتور دموکرات از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا ترکیه را به‌خاطر خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ تحریم کند. این دو همچنین اعلام کردند عدم انجام چنین اقدامی پیامی منفی به دیگر کشورها می‌فرستد.

 

در متن این نامه آمده است: «زمان صبر کردن دیگر به پایان رسیده است. زمان آن رسیده که قانون را اجرا کنیم.»

 

این دو در این نامه که آن را به «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، تحویل داده‌اند آمده است: «عدم انجام چنین کاری پیام بدی را به دیگر کشورها می‌فرستد که زیر پا گذاشتن قوانین آمریکا عواقبی در پی ندارد.»

 

دولت آمریکا از مدت‌ها پیش ترکیه را برای عدم خرید و دستکم عدم استفاده از سامانه اس-۴۰۰ تحت فشار قرار داده است. واشنگتن مدعی است که فعال شدن این سامانه در یک کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جنگنده‌های این ائتلاف را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند موجب درز اطلاعات محرمانه ناتو به روسیه شود.

 

واشنگتن در واکنش به خرید این سامانه توسط ترکیه، آنکارا را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است. ترکیه تأکید کرده است که در صورتی که واشنگتن جنگنده‌های ترکیه را تحویل ندهد، این کشور از کشور دیگری، احتمالا روسیه، جنگنده می‌خرد.

 

آمریکا همزمان دیگر متحدان خود از جمله مصر، عربستان سعودی و هند را برای خودداری از خرید جنگنده و تسلیحات از روسیه تحت فشار قرار داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: