صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 08
کد خبر: ۳۰۱۷۰

مخالفت مجلس با اصلاح قانون انتخابات شوراها و دوفوریت سفرهای خارجی دولتی ها

نمایندگان ملت در نشست صبح امروز خود با طرح استفساریه‌ ای درباره ی اصلاح قانون انتخابات شوراها و همچنین طرح دو فوریتی اصلاح سفرهای خارجی کارکنان دولت مخالفت کردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جلسه صبح امروز مجلس عموما تحت الشعاع ارائه بودجه سال آتی از سوی رئیس جمهور قرار گرفت. پس از ارائه بودجه و سخنان رئیس جمهور، شماری از طرح ها از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی و رای گیری قرار گرفت.

 

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه بند ۷ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با ۱۰۱ رای موافق، ۷۹ مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر رد کردند.

 

بر مبنای این استفساریه عنوان شده است که آیا با عنایت به اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسـلامی ایـران بند (۷)ماده (۷۱)قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقـات بعدی، شامل تشکیل شوراهای محل نیز می شود؟

 

در این استفساریه پیش‌بینی شده بود که بند ۷ ماده ۷۱ قانون انتخابات شوراها شامل تشکیل شوراهای محلی نیز شود.

 

این طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل مخالفت با اصل ۷۳ قانون اساسی رد شد؛ همچنین در رد این طرح آمده است؛ با وجود اصول متعدد قانون اساسی درباره شوراها و حتی شوراهای محل، استفساریه پیشنهادی دایره شمول قانون را توسعه می دهد و اصالتا به جهت ماهیت تقنینی طرز تشکیل «شوراهای محل» قانونگذار حق واگذاری آن را به شوراهای شهر ندارد.

 

مجلس در موافقت با اصلاح سفرهای خارجی دولتی‌ها به یک فوریت اکتفا کرد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان رسیدگی به درخواست دو فوریت برای طرح اصلاح قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت ضمن عدم موافقت با بررسی آن به صورت دو فوریت، با 112 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه با بررسی این طرح به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

 

بر اساس نظر برخی موافقین و درخواست کنندگان این طرح، از آنجایی که هزینه سفرهای خارجی از محل بیت‌المال تأمین می‌شود، لازم است در شرایطی که بسیاری از مردم در تأمین کالاهای اساسی خود نیز دچار مشکل هستند، تأمین هزینه سفرهای خارجی نظام‌مند و علت سفر مشخص باشد.

 

۴ سوال ملی از وزیران اقتصاد و نیرو اعلام وصول شد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول چهار سوال ملی از وزیران امور اقتصادی و دارایی و نیرو خبر داد.

 

علی اصغر یوسف نژاد در جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی گفت: دو سوال ملی جاسم قاسمی نماینده مردم کرمانشاه از رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص مدیریت علمی بر منابع آب و برق و علت عدم توجه به تولید کنندگان صنعت و آب اعلام وصول می‌شود.

 

وی ادامه داد: همچنین دو سوال غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص عدم نظارت و سو مدیریت شرکت بیمه‌ای و عملکرد زیان‌دهی شرکت سهامی بیمه ایران اعلام وصول شد.

 

مجلس از ۱۷ آذرماه به مدت سه هفته جلسه علنی دارد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه ۱۷ آذر لغایت سه‌شنبه ۳ دی‌ماه به مدت سه هفته جلسه علنی برگزار می‌کنند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه ۱۰ آذرماه تا روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در حوزه‌های انتخابیه خود حضور می‌یابند.

 

نمایندگان مجلس همچنین از روز یکشنبه ۱۷ آذر تا روز سه‌شنبه ۳ دی‌ماه به مدت سه هفته جلسه علنی برگزار می‌کنند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین از روز یکشنبه ۸ دی‌ماه تا روز سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه در حوزه‌های انتخابیه خود حضور می‌یابند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: