صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۳۰
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 08
کد خبر: ۳۰۲۰۱

استقبال واشنگتن از سفر روحانی به توکیو

رسانه های ژاپنی از استقبال مقامات آمریکایی از سفر آینده روحانی به توکیو خبر داده اند. این رسانه ها به نقل از مقامات آمریکایی نوشته اند که آنها خواستار درک پیام احتمالی روحانی به شینزوآبه هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان هفته پیش و جهت رایزنی با مقامات بلندپایه چین و ژاپن به پکن و توکیو سفر کرده بود. در زمان حضور عراقچی در ژاپن، وی پیام روحانی به شینزوآبه را تحویل داده و همان زمان رسانه های ژاپنی از احتمال سفر روحانی به توکیو خبر داده بودند.

 

سید عباس عراقچی در ادامه و در گفتگویی با شبکه ان. اچ. کی ژاپن گفت: تمهیدات لازم برای تعیین تاریخ سفر رئیس‌جمهوری انجام شده است و امیدوارم به زودی در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

 

شینزو آبه و نخست‌وزیر ژاپن در تیر ماه امسال برای نخستین بار طی چهل سال اخیر در سفری دو روزه به تهران آمده و با رهبر انقلاب و رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود.

 

رسانه های ژاپنی از جمله «ژاپن تایمز» و «ماینیچی» امروز و به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کردند آمریکا از طرح توکیو برای سفر روحانی به ژاپن استقبال کرده است.

 

ماینیچی روز یکشنبه نوشت رئیس جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با هدف کاهش تنش‌ها و خروج از بن‌بست پیش آمده در مساله توافق هسته‌ای، به ژاپن سفر کند.

 

ژاپن تایمز هم گزارش داد آمریکا از توکیو خواسته است نتیجه دیدار احتمالی روحانی و شیزو آبه به آنها اطلاع داده شود.

 

بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی، مقامات ایرانی و ژاپنی دیدار روحانی و آبه را برای ۲۹ آذر برنامه‌ریزی کرده اند.

 

به گفته منابع دیپلماتیک، نخست وزیر ژاپن احتمالا در این دیدار از ایران خواهد خواست که به برجام پایبند بماند. تهران طی ماههای گذشته به صورت گام به گام از برخی از تعهدات خود در برجام در واکنش به عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی عقب نشینی کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: