صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۶
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 09
کد خبر: ۳۰۲۵۷

خروج ده هزار نظامی سودانی از یمن

نخست وزیر سودان در کنفرانسی خبری از خروج ده هزار نظامی سودانی از یمن خبر داده و اظهار داشت: راه حل نظامی برای بحران یمن مردود است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیش از چهار سال از جنگ بی پایان ائتلاف به رهبری سعودی علیه ملت مظلوم یمن می گذرد، جنگی که تا کنون دستاوردی میدانی نداشته و علی رغم حضور مدرن ترین جنگنده ها و تعداد کثیر نیروها، پیشرفت چندانی به خود ندیده است.

 

ناکامب ائتلاف سعودی در نبرد با حوثی ها موجب شده تا همپیمانان ریاض یکی پس از دیگری در پی خروج از باتلاق یمن حرکت نمایند. امارات متحده عربی مدت هاست که بخش وسیعی از نظامیانش را یمن خارج کرده و در جدیدترین رخداد مشابه، نخست وزیر سودان که کشورش بخش عمده ای از نظامیان پیاده ائتلاف را تشکیل می دهند از تصمیمش برای خروج از باتلاق یمن خبر داده است.

 

عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان چند روز پیش و در سخنانی از قصد خود برای بازگردانیدن نظامیان سودانی شرکت کننده در جنگ یمن خبر داده بود. وی افزود: حضور نیروهای سودانی در یمن میراث برجامانده از رژیم سابق است.

 

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان امروز (یکشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان اولین سفرش به آمریکا برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه راه‌حل نظامی برای بحران یمن مردود است، اعلام کرد: تعداد سربازان سودانی که در قالب نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن حضور دارند، از ۱۵ هزار تن به ۵۰۰۰ تن کاهش یافته است.حمدوک در ادامه بر تمایل سودان برای کمک به یمنی‌ها تاکید کرد.

 

با آغاز عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن در سال ۲۰۱۵ موسوم به عملیات "طوفان قاطعیت"، سودان از مشارکت چهار فروند از جنگنده‌هایش در این عملیات خبر داد اما تنها دو فروند آنها به کار گرفته شد.

 

مشارکت نیروی هوایی سودان در یمن به مرور زمان کم‌رنگ‌تر شد و به دستکم یک درصد رسید و دیگر در هیچ یک از رشته عملیات هوایی ائتلاف مشارکت نکرد.

 

حمدوک همچنین در خصوص سفر اخیر خود به آمریکا و دیدار با مقام‌های این کشور، گفت: با واشنگتن برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک توافق کردیم.

 

وی اضافه کرد: برای اینکه سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، اقداماتی باید صورت گیرد.

 

چهارشنبه گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود: ایالت متحده برای افزایش روابط دیپلماتیک میان دو کشور، تبادل سفیر با سودان را انجام می‌دهد.

 

عبدالله حمدوک ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) به عنوان نخست وزیر جدید سودان انتخاب شد و از آن زمان رهبری دولت انتقالی سودان را بر عهده دارد.

 

تبادل سفرا میان آمریکا و سودان همزمان با سفر «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان به واشنگتن صورت گرفته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: