صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 11
کد خبر: ۳۰۵۰۳

صالحی: بیشتر اهالی فرهنگ و هنر پایینتر از کارمندان حقوق می گیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح جنجالی معافیت مالیاتی هنرمندان اظهار داشت: «بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر که کمتر از کارمندان هم حقوق می‌گیرند می‌توانند مانند خیلی از بخش‌های دیگر مشمول معافیت مالیاتی شوند.»

به گزارش راهبرد معاصر؛ مبحث معافیت مالیاتی هنرمندان این روزها به یکی از جنجالی ترین مباحث رسانه ای تبدیل شده است. جمع وسیعی از منتقدین با اشاره به درآمدهای گزاف بسیار از سلبریتی ها به طرح یاد شده انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن شده اند.

 

همه چیز پیرامون معافیت مالیاتی هنرمندان از نامه صالحی به شماری از اعضای کابینه آغاز شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی قوت گرفتن حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، رسانه و هنر، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار بازنگری در این تصمیم شد.

 

در بخشی از این نامه آمده است: «در شرایطی که خبر موافقت دولت محترم در تصویب تاسیس انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه می‌رفت تا موجی از شادی و دلخوشی در بین این بخش از جامعه ایجاد کند، متاسفانه انتشار اخباری در خصوص حذف معافیت مالیاتی مربوطه موجب نگرانی شد.»

 

سید عباس صالحی صبح امروز و در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها، اظهار کرد: «در مسیر بودجه تبصره‌ای آمد که این موضوع می‌توانست برای اهالی فرهنگ و هنر کشور خطرناک باشد».

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه طبق برآورده‌ این وزارتخانه چند صد هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر کشور درآمدی کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند، افزود: «بودجه ۹۹ حقوق زیر ۳ میلیون تومان را از مالیات معاف کرده بود که این تبصره در راستای همین موضوع است».

 

وی ادامه داد: «بیشتر اهالی حوزه فرهنگ و هنر حقوق‌شان بسیار معمولی است و پایین‌تر از کارمندان حقوق می‌گیرند».

 

صالحی گفت: «بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر که کمتر از کارمندان هم حقوق می‌گیرند می‌توانند مانند خیلی از بخش‌های دیگر مشمول معافیت مالیاتی شوند».

 

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه پیشنهادی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، اظهار داشت: شرایط بودجه حوزه فرهنگ در سال های مختلف وضعیت رضایت آمیزی نداشته است. پایه حوزه فرهنگ با یک مبنای پایینی بسته شده و با همین مبنای پایین جلو آمده است. در شرایط سخت نیز این فشار بر روی بودجه فرهنگ بیشتر خودش را نشان می دهد. امسال نیز در مجموع فضای بودجه همانگونه که مطلع هستید شرایط و منابع درآمدی ما هست فشار قابل توجهی را بودجه بخش های مختلف آورده است. طبیعی است این فشارها در حوزه های فعالیت بیشتر خودش را نشان می دهد. بخش حقوق و دستمزد مسائلی را جلو می برد ولی در حوزه فعالیت اثر خودش را می گذارد.

 

وی افزود: بودجه کل حوزه فرهنگ با ورزش و تربیت بدنی ۲ و نیم درصد از کل بودجه عمومی بوده که الان این بودجه هم کمتر شده است. طبعا فشارهای مضاعفی بر حوزه فرهنگ آمده است. ما گفت وگوهای فراوانی در فضای دولت و مجلس شورای اسلامی داشتیم. ما شرایط را درک می کنیم اما علی القاعده فضای فرهنگ یک فضایی است که این تضییقات آن را سخت می کند.

 

صالحی درباره یارانه مطبوعات نیز اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۹ خوشبختانه با دفاع هایی که ما کردیم به رغم همه مشکلات یارانه را کم نکردند و کمی آن را بیشتر کردند اما مهم تخصیص آن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: