صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۱
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 14
کد خبر: ۳۰۷۰۹

رئیس جمهور جدید الجزایر کیست؟

عبدالمجید تبون موفق شد در انتخاباتی نسبتا دموکراتیک، بیش از 58 درصد آرای الجزایری ها را از آن خود نماید. تبون بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تشکر از مردم به دلیل اعتماد به او بر تعهدش جهت تغییر در کشور تاکید نمود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دهه ها پس از دیکتاتوری عبدالعزیز بوتفلیقه؛ سرانجام و پس از هفته ها اعتراض مردمی، بوتفلیقه از قدرت کناره گرفته و زمینه برگزاری انتخاباتی جدید برای الجزایری ها فراهم آمد.

 

سرانجام و پس از برگزاری انتخاباتی نسبتا دموکراتیک، رئیس جمهور جدید الجزایر روز گذشته تعیین شد. محمد شرفی رئیس کمیته ملی مستقل انتخابات الجزائر روز گذشته پیروزی «عبدالمجید تبون» نخست‌وزیر پیشین این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

 

شرفی گفت که تبون با کسب ۵۸.۱۵ درصد آراء پیروز این انتخابات شده است. وی برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری را به ملت، ارتش و نیروهای امنیتی الجزائر تبریک گفت.

 

او افزود که ما وارد مرحله درخشانی از اجرای دموکراسی و شفافیت شده‌ایم. رئیس کمیته مستقل انتخابات الجزائر همچنین حضور مردم در انتخابات را ستود و گفت که میزان مشارکت در انتخابات ۴۱.۱۳ درصد بوده است. به گفته وی عبدالمجید تبون موفق شده است چهار میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۱۶ رأی (۵۸.۱۵ درصد آراء) را کسب کند.

 

رئیس کمیته انتخابات الجزائر افزود که عبدالقادر بن قرینه رئیس جنبش البناء الوطنی در مرتبه دوم پس از تبون، علی بن فلیس نخست‌وزیر سابق در مرتبه سوم، عزالدین میهوبی دبیرکل «التجمع الوطنی الدیمقراطی» در مرتبه چهارم و عبدالعزیز بلعید رئیس جبهه المستقبل در مرتبه پنجم قرار گرفته است.

 

رییس جمهوری منتخب الجزایر بازگشت اعتبار به حکومت را برنامه نخست خود دانست

عبدالمجید تبون رییس جمهوری منتخب الجزایر جمعه شب شفافیت دولت ، بازگشت عظمت کشور و اعتبار از دست رفته حکومت نزد مردم را اولویت نخست سیاست اجرایی خود اعلام کرده‌است.

 

به گزارش تارنمای روزنامه الجزایری "النهار"، تبون که در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر سخن می‌گفت، در ادامه با رد هرگونه تشکیل حزب سیاسی گفت که رشد اقتصاد ملی الجزایر از دیگر اولویت‌های برنامه دولتش خواهد بود.

 

تبون روز جمعه با ۵۸.۱۵ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شد.

 

وی وعده داد که پس از اصلاح قانون انتخابات، پارلمان و مجالس محلی این کشور را نیز منحل می‌کند.

 

رییس جمهوری الجزایر همچنین برپایبندی به تغییراتی که مردم کشورش خواستار آن هستند، تاکید کرد و افزود که وی توانایی انجام تغییرات را دارد.

 

تبون همچنین گفت، دستم را به سوی جنبش (مردمی) الجزایر برای گفت و گوی جدی برای الجزایر دراز می‌کنم.

 

وی با تبریک به ارتش ملی الجزایر و فرمانده آن "احمد قاید صالح" که به گفته وی در این مدت حوادث را به خوبی مدیریت کرده است، افزود:با وجود تمام توطئه‌هایی که برای ضربه زدن به کشور الجزایر انجام شد، اما حتی یک قطره خون ریخته نشد.

 

تمجید رییس جمهوری الجزایر از فرمانده ارتش این کشور سه روز پس از آن روی می‌دهد که دانشجویان الجزایری علیه صالح شعار " دولت مردمی می‌خواهیم نه نظامی " را سر دادند و سلطه ارتش بر فضای سیاسی و آینده کشورشان را مردود دانسته بودند.

 

رییس جمهوری الجزایر در ادامه خطاب به مردم الجزایر گفت:من از تمام شما می‌خواهم هوشیار و آماده خدمت باشید تا الجزایر جدید را با هم بسازیم.براساس نتایجی که کمیته مستقل انتخابات الجزایر روز جمعه منتشر کرد، پس از تبون، "عبدالقادر بن قرینه" ۱۷.۳۸ درصد، "علی بن فلیس" ۱۰.۵۵ درصد، "عزالدین میهوبی" ۷.۲۶ درصد و "عبدالعزیز بلعید" ۶.۶۶ درصد مجموع آرای را کسب کردند.

 

براساس گزارش کمیته مستقل انتخابات الجزایر، میزان مشارکت در این انتخابات ۳۹.۸۳ درصد اعلام شد.

 

در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر، از مجموع جمعیت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این کشور، ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

 

انتخابات الجزایر در حالی روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) برگزار شد که برخی مناطق این کشور از جمله شهر الجزیره پایتخت و استان های قسنطینه، تیزی وزو همزمان با برگزاری انتخابات، شاهد تجمعات اعتراض‌آمیز بود.

 

معترضان، انتخابات اخیر را در راستای ابقای دست اندرکاران و مقام‌های حکومت پیشین ارزیابی کرده و معتقدند که هیچ یک از نامزدها قادر به چالش و رویارویی با سلطه ارتش بر سیاست نیستند.

 

مردم الجزایر از سوم اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به تلاش «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس‌ جمهوری مخلوع این کشور برای ماندن در قدرت دست به تظاهرات گسترده زدند، موج اعتراضی که بوتفلیقه را پس از ۲۰ سال مجبور به استعفا کرد.

 

تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری الجزایر، همچنین هزاران نفر از مردم این کشور جمعه هر هفته با برپایی تظاهرات، مخالفت خود را با برگزاری این انتخابات اعلام کرده و خواستار به تعویق افتادن آن شدند.

 

دانشجویان الجزایری نیز روزهای سه‌شنبه هر هفته به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری شده بودند، خواسته‌ای که فرماندهان ارتش و در رأس آن صالح، آن را رد کرده و انتخابات در موعد مقرر برگزار شد.

 

تبون؛ رییس جمهور جدید الجزایر کیست؟

ستاد انتخابات الجزایر اعلام کرد که بر اساس نتایج رسمی شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری، عبدالمجید تبون هشتمین رییس جمهور این کشور است.

 

وی که 74 سال دارد متولد شهر النعامه در غرب الجزایر است.

 

تبون در سال 1965 میلادی از آکادمی ملی مدیریت الجزایر، در رشته اقتصاد و دارایی فارغ التحصیل شد.

 

از مهمترین پست‌های وی پس از فارغ التحصیلی می توان به دبیرکل استانداری‌های آدرار، پاتنه و المسیله و استاندار الجلفه، آدرار، تیارت و تیزی وزو اشاره نمود.

 

در سالهای 1991 – 1992 وزیر گروههای محلی، در سال 1999 وزیر مسکن و عمران و در سال 2000 در دولت احمد بن بیتور وزیر ارتباطات بود.

 

پس از آن در سالهای 2001 – 2002 در دولت علی بن فلیس مجددا به عنوان وزیر مسکن و عمران منصوب شد.

 

سپس به مدت بیش از 10 سال از صحنه سیاسی الجزایر دور بود تا اینکه عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور سابق، وی را وارد دولت عبدالمالک سلال نمود و در سالهای 2013 – 2014 وزیر مسکن و عمران بود.

 

همچنین وی از 25 مه 2017 به عنوان نخست وزیر الجزایر فعالیت می کرد.

 

نظر شما