صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۳۸
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 16
کد خبر: ۳۰۹۵۲

اردوغان: ضرورت ایجاب کند، اینجرلیک را می بندیم

رئیس جمهور ترکیه در دور جدیدی از تنش های لفظی میان آنکارا و واشنگتن، ایالات متحده آمریکا را به بستن پایگاه نظامی اینجرلیک تهدید کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ صحبت از جدال میان ترکیه و سایر اعضای ناتو این روزها بیش از هر زمانی شنیده می شود. رویارویی اردوغان با رئیس جمهور فرانسه و رهبران اروپا بر سر حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه از یک سو و خرید سامانه اس 400 از روسیه در سوی دیگر ماجرا موجب چالش آنکارا با واشنگتن و متحدین سابقش شده است.

 

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی پیش وضع تحریم ها علیه ترکیه را تصویب کرد. بهانه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تحریم ترکیه خرید سامانه پدافند هوائی اس- ۴۰۰ از روسیه عنوان شده است. ازسوی دیگر پذیرش مسئله نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی در سنا بر شکاف ها میان طرفین افزود.

 

بالا گرفتن تنش میان ترکیه و آمریکا موجب شده تا رئیس جمهور ترکیه از احتمال بستن پایگاه نظامی ایجرلیک سخن به میان آورد. پایگاه هوایی اینجیرلیک یک فرودگاه نظامی متعلق به نیروی هوایی ترکیه است. این فرودگاه در شهر آدانا در جنوب کشور ترکیه قرار دارد. حدود پنج هزار خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌شان در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر هستند.

 

رئیس‌جمهور ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی با بیان اینکه روسیه و آمریکا نتوانستند تروریست های ی.پ.گ را از شمال سوریه اخراج کنند تصریح کرد ضرورت که ایجاب کند پایگاه‌های نظامی اینجرلیک و کوره‌جیک را تعطیل می‌کنیم.

 

پیش از این هم «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود در صورتی که آمریکا به بهانه اصرار آنکارا به فعال کردن سامانه روسی «اس-۴۰۰» ترکیه را تحریم کند، ممکن است نیروهای آمریکایی از اینجرلیک اخراج شوند.

 

اردوغان در مصاحبه امشب خود در مورد روابط با آمریکا گفت: «آن‌ها را دعوت می‌کنم که مانند یک متحد رفتار کنند. انتظار ما از دولت آمریکا این است که گامی برندارد که به روابط ما آسیب وارد کند.»

 

وی با دفاع از تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، گفت تحریم و فشار از سوی آمریکا بر تصمیمات ترکیه که به گفته اردوغان بر اساس منافع ملی و «نگرانی‌های مشروع» اتخاذ شده، تأثیری نخواهد گذاشت.

 

رئیس‌جمهور ترکیه به مصوبه اخیر سنای آمریکا که «نسل‌کشی ارامنه» در دوران عثمانی را به رسمیت شناخته هم اشاره کرد و سناتورها را به بی‌اطلاعی از وقایع تاریخی متهم کرد. وی گفت ترکیه آماده است تا آرشیوهای تاریخی خود را در اختیار تاریخ‌نگاران قرار دهد تا واقعیت‌ها روشن شود.

 

وی در ادامه درباره طرح پیش‌نویس توافق ترکیه با لیبی گفت: این اقدام را با هدف وارونه کردن معاهده سور انجام داده‌ایم.

 

اردوغان افزود: طرح پیش‌نویس توافق همکاری‌های امنیتی و نظامی ترکیه با لیبی به مجلس ارائه شده و پس از تصویب اجرایی خواهد شد. اگر از سوی مقامات لیبی تقاضایی برای اعزام سرباز به این کشور دریافت کنیم، کشورمان تصمیم خواهد گرفت که چه ابتکاری باید به خرج دهیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه در مدیترانه شرقی ذخایر بسیار زیادی از منابع هیدروکربنی وجود دارد گفت: در روزهای اخیر گزارشهایی به ما می‌رسد که برخی شرکت‌ها در این منطقه منابع هیدروکربنی اکتشاف می‌کنند. ممکن است برخی شرکت‌های معتبر در عرصه بین‌المللی در این خصوص از ترکیه حمایت کنند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: