صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 18
کد خبر: ۳۱۱۹۳

شاخه زیتون ترامپ برای اردوغان

در حالی که تنش ها میان واشنگتن و آنکارا به میزان چشمگیری افزایش یافته است، رئیس جمهور آمریکا مصوبه چندی پیش سنا مبنی بر پذیرش نسلکشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی را وتو کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روابط کج دار و مریض آنکارا و واشنگتن در خلال ماه های اخیر به سوی سردی فزاینده متمایل شده است. خرید پدافند اس 400 از روسیه از سوی ترکیه و مداخله مستقیم نظامی در شمال سوریه، خشم سناتورهای آمریکایی را در این مدت برانگیخته وبا وجود حمایت ترامپ از اردوغان، آنها را به دست گزاردن به حساسیت های ترکیه سوق داده است.

 

مجلس سنا آمریکا در طرحی جدید که با استقبال شدید ارمنستان همراه بوده، نسل کشی ارامنه در خلال جنگ جهانی اول از سوی عثمانی را برسمیت شناخته است. امری که با خشم ترکیه همراه شده است. در اولین گام، سفیر آمریکا در آنکارا به دلیل قطعنامه اخیر سنای این کشور درباره حوادث سال 1915 به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد.

 

در ادامه مجلس ملت کبیر، احزاب عدالت و توسعه، حرکت ملی، جمهوری خلق و نیک ترکیه طی بیانیه مشترکی قطعنامه سنای آمریکا مبنی بر نامگذاری حوادث سال 1915 به‌عنوان «نسل‌کشی ارامنه» را محکوم کردند.

 

شب گذشته رئیس جمهور ترکیه به میان آمد و از احتمال برسمیت شناخته شدن نسلکشی بومیان آمریکا توسط مهاجرین اروپایی ازسوی ترکیه خبر داده است. اردوغان در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای "ایه خبر" گفت: بیش از یک میلیون سند در خصوص حوادث ۱۹۱۵ (در دولت عثمانی) را کشف کردیم، بیایید و آن را مطالعه کنید، چرا که ما با سند و مدرک سخن می‌گوییم.

 

کمتر از 24 ساعت پس از اظهارات خشم آلود اردوغان، رئیس جمهور آمریکا مصوبه سنا را وتو کرد. مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این باره نوشت: موضع دولت تغییر نکرده است. دیدگاه ما (در این باره) در بیانیه صریح رییس جمهوری که آوریل گذشته صادر شد، منعکس شده است.

 

پیش‌تر سفارت آمریکا در ترکیه نیز اعلام کرده بود که موضع دولت آمریکا در این باره تغییر نکرده است.ترامپ، آوریل گذشته در بیانیه‌ ای کشتار ارامنه در دوره عثمانی را «یکی از بزرگ‌ ترین جنایت‌های گسترده قرن بیستم» نامید اما آن را «نسل‌کشی» نخواند.

 

سنای آمریکا پنج شنبه شب گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌ های جنگ جهانی اول به دست دولت عثمانی را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسد.

 

پیش‌تر مجلس نمایندگان آمریکا نیز قعطنامه‌ای برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» تصویب کرده بود. قطعنامه‌های کنگره نیازی به امضای رییس جمهوری ندارد و از الزام قانونی برخوردار نیست.خبرگزاری فرانسه بیانیه اورتاگوس را «تلاش برای آرام کردن ترکیه» توصیف کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: