صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۳
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 22
کد خبر: ۳۱۴۳۲

سه پیامد امنیتی اعتراضات اکتبر 2019 برای عراق

اعتراضات اکتبر 2019، با وجود گذشت بیش از دو ماه همچنان ادامه دارد و در کنار برخی آوردهای مثبت برای ساختار سیاسی آن، پیامدهای امنیتی هم برای عراق به همراه داشته که می‌تواند در دراز مدت اثرات سوء روی کارکرد امنیت سازی دولت بگذارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با استعفای دولت و ایجاد یک خلاء سیاسی و متعاقب آن امنیتی که با حملات برخی اغتشاشگران به مقرهای حشدالشعبی تشدید هم شده، سه تحول امنیتی نسبتا مهم در عراق رخ داده:

اول این که حملات داعش بسیار بیشتر شده. در یک هفته گذشته داعش حداقل 7 عملیات علیه نیروهای حشدالشعبی در مناطق مختلف (از الانبار گرفته تا صلاح الدین) انجام داده که در نتیجه آن چند تن از نیروهای حشد، شهید شده اند. در تازه ترین مورد حملات داعش، حملاتی خمپاره ای به منطقه " ابی صیدا" در دیالی انجام شده است. همچنین گزارش هایی از انتقال محموله های گاز خردل توسط باقیمانده های داعش، از سوریه به عراق منتشر شده.

 

دومین تحول مربوط به بالا گرفتن درگیری سرایا السلام با حشدالشعبی به ویژه عصائب اهل الحق است. در روزهای اول "ثوره التشرین" (25 اکتوبر)، در العماره، به دفتر عصائب حمله و فرمانده آن به همراه برادرش به شهادت رسید. گزارش های غیر رسمی در آن برهه بر دست داشتن نیروهای سرایا السلام در این اغتشاش و کشتن شهید العلیاوی دلالت داشتند. حدود دو ماه بعد، در میدان خلانی بغداد، سرایا السلام به بهانه حمایت از معترضان در برابر هجمه گروه های مسلح ناشناس، وارد عمل شد. در این گیر و دار سه تن از نیروهای حشدالشعبی شهید شدند (که البته نمی توان به قطعیت گفت که از سوی سرایا السلام به قتل رسیده اند) اما گمانه زنی های زیادی در این رابطه وجود دارد. متعاقب این موضوع، بیانیه ای منتسب به حشدالشعبی منتشر شد که بر دست داشتن سرایا السلام در شهادت نیروهای حشدالشعبی دلالت می کرد؛ البته هیئت حشدالشعبی با صدور بیانیه ای، مدعی شد سایت هک شده بود و بیانیه مورد بحث، ساختگی است ولی بیانیه بعدی فالح فیاض بر لزوم بیرون آمدن نیروهای حشدالشعبی (که روی کاغذ شامل سرایا السلام هم می شود) از میدان های تظاهرات، ظن دست داشتن سرایا السلام در شهادت نیروهای حشد (از جمله احمد المهنا) را تقویت کرد. در کل با توجه به خودسری مقتدی صدر، سرایا السلام و شیوه تعامل حشد با آن، معضل شده.

 

سومین تحول امنیتی، هدف قرار گرفتن مواضع امریکاست. از آغاز نا آرامی ها در اکتبر تاکنون، سفارت امریکا حداقل 3 بار هدف حملات خمپاره ای قرار گرفته است. همچنین یک مرتبه "مرکز حمایت دیپلماتیک بغداد" (وابسته به سفارت امریکا) هم یک بار مورد حمله واقع شده و پایگاه عین الاسد هم دو بار. در این میان حساسیت عین الاسد به حدی بالا بوده که طی یک حمله کاتیوشایی، مهاجمان حتی نتوانستند تمام موشک های کاتیوشا را خالی کنند. هنوز 8 گلوله از 15 گلوله سوار شده روی کاتیوشا نگذشته بود که ماشین حامل آن، هدف قرار گرفت. این موضوع نشان دهنده اهمیت عین الاسد برای امریکایی هاست. همچنین با دستور جدید پمپئو، شمار نیروهای دیپلماتیک امریکایی در بغداد، به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت. اخیرا ائتلاف بین المللی ضد داعش هم تاکید کرده در مقابل حملات دست بسته نخواهد بود و در صورت تکرار، پاسخ محکم خواهد داد. همچنین "نصیر العبیدی" از فرماندهان حشدالشعبی شاخه الانبار، از سوی یگان ویژه مبارزه با تروریسم، بازداشت شده (که به احتمال قریب به یقین به خاطر حمله به عین الاسد و با خواست امریکا بوده). اینموضوع بر شکاف میان حشدالشعبی و جهاز مکافحة الارهاب دلالت دارد.

نظر شما