صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 05
کد خبر: ۳۲۷۱۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
سندرم استکهلم چیست؟

سندرم استکهلم قاسم سلیمانی یا سندرم استکهلم آمریکا !

مطرح کردن مسئله سندرم استکهلم قاسم سلیمانی از ترس انتقام سخت ملت ایران از آمریکا و صرفا با هدف ایجاد شکاف میان مردم و انقلاب بوده است. به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی به دلیل فقدان تحلیل درست از وحدت حداکثری صورت گرفته ناشی از ترور «شهید سپهبد سلیمانی» متوسل به این دست دروغ‌پراکنی‌های بی وجه و غیرعلمی شده‌اند. غافل از آنکه «انتقام سخت» از رگ گردن به آن‌ها نزیک‌تر است

 

به گزارش راهبرد معاصر، این روزها بیشتر از همیشه بغض فروخورده ایرانی‌ها و دیگر آزادی‌خواهان جهان که از سیاست‌های مداخله جویانه و مستکبرانه آمریکا در منطقه غرب آسیا ناراضی‌اند در شبکه‌های اجتماعی به بروز و ظهور رسیده است. افرادی که حتی طرفدار جدی جمهوری اسلامی ایران هم نیستند، در شبکه‌های اجتماعی از آمریکا اعلام انزجار می‌کنند و در غم شهادت سپهبد قاسم سلیمانی سوگوارند. همه ایرانی‌ها حتی آنهایی که شاید ارادت چندانی به حکومت در ایران هم ندارند، هم‌صدا با دیگر هموطنان خود برای شهادت شهید سپهبد سلیمانی غمگین‌اند و از دست مسببان جنایتکار آمریکایی این ترور ناجوانمردانه عصبانی‌اند. این روزها به برکت خون شهید سپهبد سلیمانی، شعارهای ظلم ستیزانه انقلاب بیشتر و فراگیر از همیشه در کشور شنیده می‌شود و این مسئله برای مستکبرین جهانی و مزدوران آن‌ها در اقصی نقاط جهان خیلی گران تمام شده است. به همین دلیل و بعد از اینکه ملت استوار ایران با درایت همیشگی خود، به توطئه‌های آن‌ها در آبان ماه برای از بین بردن امنیت و استقلال کشور، پشت پا زد، همه‌ی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا همبستگی که به برکت خون شهید سپهبد سلیمانی در کشور شکل گرفته است را از بین ببرند. مطرح کردن نقش «سندرم استکهلم» در مورد ابراز احساساتی که که به سردار سلیمانی می‌شود در راستای همین اقدامات کور تفرقه‌افکنانه است.

 

سندرم استکهلم چیست؟

عارضه روانی سندرم استکهلم به «دلبستگی گروگان‌ به گروگان‌گیر» گفته می‌شود. سندرم استکهلم پدیده‌ایست روانی که در آن گروگان حس یکدلی و همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگان‌گیر پیدا کرده و در مواقعی این حس وفاداری تا حدی است که از کسی که جان/مال/آزادیش را تهدید می‌کند، دفاع نموده و به صورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیمش می‌کند. علت این عارضه روانی عموماً یک نوع مکانیزم دفاعی دانسته می‌شود. این اصطلاح به یک جریان گروگان‌گیری در سال ۱۹۷۴ در سوئد و دفاع قربانیان از گروگانگیر خود برمی گردد. 

 

ویژگی‌های سندرم استکهلم

* احساسات مثبت قربانی به گروگان‌گیر یا زندان‌بان

* احساسات منفی قربانی نسبت به خانواده، دوستان و مقاماتی که سعی در نجات آن‌ها دارند و موفق هم می‌شوند.

* پشتیبانی از دلایل و رفتارهای گروگان‌گیر

* احساسات مثبت زندان‌بان یا گروگان‌گیر نسبت به قربانی

* رفتارهای حمایتی قربانی در زمانی کمک به زندان‌بان

 

حمله ناجوانمردانه به احساسات کاربران ایرانی 

جریانی از افراد غرب‌زده وابسته به آمریکا با انتشار مطالبی از این دست در توییتر، تلاش در برهم‌زنی وحدت بین ملت ایران دارند. برای نمونه عکس زیر، توییت کامبیز حسینی مجری سابق صدای آمریکا و رادیو فردا است:

 

 

سندرم استکهلم قاسم سلیمانی / سندرم استکهلم آمریکا !

عده زیادی می‌گویند “سندروم استکهلم” را باید به کاربرانی نسبت داد که از آمریکا به خاطر ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی تشکر کرده‌اند. در حقیقت این آمریکاست که ملت ایران را سال‌هاست به گروگان گرفته و او گروگان‌گیر واقعی است. این رابطه عاطفی بین این دست از کاربران و آمریکا برای هیچ کسی قابل درک نیست. کاربران در شبکه‌های اجتماعی از مطرح کنندگان موضوع «سندرم استکهلم قاسم سلیمانی» پرسیده‌اند چگونه می‌شود با ظلم و زور مخالف بود اما آمریکا را دوست داشت؟ و چگونه می‌توان طرفدار امنیت و انسانیت بود و از شهادت سردار سلیمانی غمگین نبود؟

چطور می‌شود حکومت ظالمی مثل ایالات متحده، سال‌ها کشور و هموطنانت را مورد حمله و تحریم و کشتار قرار دهد اما تو هنوز دل در گرو آن داشته باشی؟ پاسخ واضح است: «سندرم استکهلم آمریکا»

 

واکنش علی ضیا به سندرم استکهلم قاسم سلیمانی

سندرم استکهلم یعنی ۷۰ساله آمریکا داره کشورت رو مچاله میکنه از کودتا ۲۸ مرداد تا زدن هواپیما مسافربری و کمک به بمباران شیمیایی صدام و همین تحریمای اخیر اما هنوز بهش علاقه دارید...

 

 

چرا سندروم استکهلم مطرح شد؟

مشخصا حجم ابراز احساسات به شهید سپهبد سلیمانی و اعلام انزجار از آمریکا برای عده‌ای اصلا قابل تحمل نیست. شاید روزی که ترامپ دیوانه داشت برای ترور شهید سپهبد سلیمانی برنامه‌ریزی می‌کرد، فکرش را هم نمی‌کرد مردم ایران و منطقه اینگونه حاج قاسم سلیمانی را دوست داشته باشند و از ترور ناجوانمرانه او عصبانی شوند. البته که تحلیل‌های آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران همواره خلاف واقعیت بوده است. آنچه که مسلم است پیوندهای عمیق توده‌های عظیم ملت ایران با آرمان‌های انقلاب اسلامی است. اگر همی‌بینید در آبان‌ماه گذشته هم اعتراضی شکل گرفت، اعتراض به تصمیمات غرب‌گرایان و نفوذی‌های داخلی آن‌هاست. به عبارت دیگر، مردم ایران همان‌قدری مسئولین کشورشان را دوست دارند که مسئولین به آرمان‌های اصیل انقلاب پایبند باشند و همان‌قدر ازمسئولین ناراحتند که شبیه آمریکایی‌ها شده باشند.

مطرح کردن مسئله «سندرم استکهلم قاسم سلیمانی» از ترس انتقام سخت ملت ایران از آمریکا و صرفا با هدف ایجاد شکاف میان مردم و انقلاب بوده است. به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی به دلیل فقدان تحلیل درست از وحدت حداکثری صورت گرفته ناشی از ترور «شهید سپهبد سلیمانی» متوسل به این دست دروغ‌پراکنی‌های بی وجه و غیرعلمی شده‌اند. غافل از آنکه «انتقام سخت» از رگ گردن به آن‌ها نزیک‌تر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
سردار سلیمانی ستاره روشن انسانیت بود بر پیشانی انسان سیاه بخت امروز. اگر پس از آسمانی شدنش هنوز مورد حجمه است گواه آن است که شهدا زنده اند✌ کرمکهای مقعد پهلوی و آلبانی نشینها از ما عصبانی باشید و از این خشم بمیرید چون ما ملت امام حسینیم تا جونتون در بباد
1
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
شریف باشید و این یاوه گویی ها را تمام کنید،ایران خار چشم مستکبران و رژیمهای تروریست شده ویک عده خود فروخته بی هویت داخلی هم آب به آسیاب دشمن می ریزند.
پناهی
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
غربیها مخصوصا آمریکایی ها هم دچار سندروم اورشلیم هستند.
این سندروم به این شکله که:
زائران یهودی یا مسیحی وقتی در کنار دیوار ندبه در بیت المقدس برای زیارت میرن یه عدشون دچار احساسات شدید میشن و لباس سفید می پوشن و احساس میکنند که از انبیا یا قدیس هستند و شروع به موعظه و پند دادن مردم میکنند‌ و برای درمان در بیمارستان روانی بستری میشوند.غربیها هم دچار توهم قدیس بودن دارند و و این توهم رو دارند بقیه ملت ها و فرهنگ ها از آنها پیروی کنند.بزودی با سیلی سخت بیدارشون میکنیم.
سید حسین ابره دری
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سلام عزیزان
قبل از شهادت این ابر سپهبد مرد بزرگ و همرزم شهیدان عزیزی مانند زین الدین، همت، باکری ، دل آذر، باقری و غیره آمریکا توی خواب هم فکر نمی کرد که خون شهید سپهبد سلیمانی در عرض یک روز آنها را از عراق خلع سلاح و اخراج کند و هزار پیامد دیگر که در راه است .... حالا بعد از حمله واقعی ایران به ناو مهم، فرودگاه نظامی مهم و یا پایگاه آمریکاییها در هر کجا ، اونموقع کشتی از پت بام به زمین می افتد و غرور آمریکا له خواهد شد ... دقت کنید به قدرت شماره یک دنیا که تمام جهان حتی کل اروپا جلو او زانو زده است (حالا بجز چین و روسیه تا حدی) ایران اولتیماتوم داده و مردانه گفته آماده باش میخوام بزنمت نه مثل آمریکای نامرد و زبون ... خلاصه: شیر زخمی در راه است ....
ناشناس
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
چه تعبیر وارونه و احمقانه ای از حقیقت کردید . ساندیس خورها
محمد
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
سندرم بی غیرتی بی شرفی بی ناموسی و خائن به وطن بود در ذات بعضی ها هست و از اون خلاصی ندارن امکان نداره کسی که شرف غیرت و دلسوز وطن باشه ولی از آمریکایی که موسس داعش و حامی عربستان داعش پرور و طالبان پرور هست دفاع کنه سردار ما در اوج مظلومیت به دست خبیث ترین فرد بشری مثل سید و سالار شهیدان امام حسین کشته شد و خون سردار ما ریشه تمام بی رگ ها و ظالم های دنیا را میکنه خواهید دید. خون بر شمشیر پیروز هست خواهید دید