صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 04
کد خبر: ۳۵۲۲۰
مرتضی مکی در مصاحبه با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

برگزیت با هدف احیای امپراطوری بریتانیا صورت گرفت

پیوند های تجاری زیادی با آمریکا، کانادا، استرالیا، هند و چین و برخی از کشور ها دارد که می تواند با خروج از اتحادیه از این ظرفیت ها برای افزایش قدرت اقتصادی خود استفاده کند ولی بحث های هویتی و سیاسی در بحث خروج انگلیس از اتحادیه پررنگتر بود.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرتضی مکی تحلیلگر مسائل اروپا درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: انگلیس ظرفیت های بالایی دارد که با خروج از اتحادیه اروپا می تواند از این مزیت ها استفاده کند. پیوند های تجاری زیادی با آمریکا، کانادا، استرالیا، هند و چین و برخی از کشور ها دارد که می تواند با خروج از اتحادیه از این ظرفیت ها برای افزایش قدرت اقتصادی خود استفاده کند ولی بحث های هویتی و سیاسی در بحث خروج انگلیس از اتحادیه پررنگتر بود.

 

 

خروج بریتانیا یک مسئله هویتی تمدنی است

  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه معنایی برای سیاست خارجی انگلیس دارد؟

یکی از دلایلی که طرفداران برگزیت مطرح می کردند این بود که خروج از اروپا باعث بسته شدن دست انگلیس و عدم استفاده از ظرفیت های قدرت نرم انگلیس در عرصه اروپا و جهان است. به همین دلیل خروج از اتحادیه را فرصتی برای انگلیس می دانستند تا بتواند امپراطوری خود را احیا کند و نقش آفرینی انگلستان در عرصه اروپا و جهان بیشتر باشد.

 

بریتانیا حتی با خروج از اتحادیه توان اقتصادی لازم برای رشد را دارد

 در این خروج بیشتر مسائل اقتصادی نقش دارد یا مسائل سیاسی؟

مسائل فرهنگی و تاریخی و سیاسی بر موضوعات اقتصادی ارجحیت داشت هر چند که گفته می شود انگلیس ظرفیت های بالایی دارد که با خروج از اتحادیه اروپا می تواند از این مزیت ها استفاده کند. پیوند های تجاری زیادی با آمریکا، کانادا، استرالیا، هند و چین و برخی از کشور ها دارد که می تواند با خروج از اتحادیه از این ظرفیت ها برای افزایش قدرت اقتصادی خود استفاده کند ولی بحث های هویتی و سیاسی در بحث خروج انگلیس از اتحادیه پررنگتر بود.

 

آمریکا به سرعت نمیتواند جای اتحادیه اروپا را برای انگلیس بگیرد

 ترامپ بارها به بریتانیا وعده داده است که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه از این کشور حمایت خواهد کرد بجز قراردادهای تجاری آمریکا در چه زمینه دیگری به انگلیس کمک می کند؟ آیا این کمک ها می تواند جای اروپا را بگیرد؟

این حرف ترامپ به پیوند های گسترده و تاریخی بین انگلیس و آمریکا بر می گردد و همواره انگلیس بعد از حضور در اتحادیه اروپا کشوری فرا آتلانتیکی محسوب می شد که سیاست های فرا آتلانتیکی خود را دنبال می کرد و در اتحادیه اروپا رهبری جریانی را در دست داشت که در مقابل جریانی بود که با رهبری فرانسه به دنبال اروپای مستقل بودند.

طبیعی بود که آمریکا به عنوان یکی از متحدین سیاسی انگلستان بحث امضا توافق نامه تجارت آزاد با انگلستان را مطرح کند ولی آمریکا به تنهایی نمی تواند جای اروپا را برای انگلیس بگیرد. با توجه به حجم عظیمی از تجارت که انگلستان با اتحادیه اروپا دارد و در حدود ۵۰% از تجارت انگلیس با اروپاییان است در مقابل شاید یک پنجم و یا یک ششم همین میزان با آمریکا تجارت دارد. امضای توافق نامه تجارت آزاد میان انگلستان و آمریکا به راحتی ممکن نیست.

آمریکا نیز به دنبال فرصتهایی برای حضور در بازار انگلستان هستند بخصوص در بحث رای حزب محافظه کار در خصوص واگذاری نظام بهداشتی به آمریکایی ها و ورود محصولات غذایی تراریخته به انگلستان. برای آمریکا مهم این است که تجارت آزاد داشته باشد و این درحالی است که استانداردهای انگلیس و آمریکا تفاوتهایی دارد و تا رسیدن به توافقی جامع با آمریکا علی رغم وعده هایی که آمریکایی ها به انگلیسی ها داده اند به نظر نمی رسد این توافق به آسانی محقق شود.

 

سناریوهای جبران خسارت برای انگلیس

 آیا انگلیس با این خروج متحمل زیان های اقتصادی می شود؟

مخالفین برگزیت همواره این نکته را مطرح می کنند که در کوتاه مدت رشد اقتصادی کاهش می یابد و حتی دچار رکود اقتصادی می شوند به هر حال انگلیس بازار بزرگ اتحادیه اروپا را از دست می دهد و باید در خصوص نظام تعرفه ای جدیدی با اروپاییان به توافق برسد. اگر به توافقی جامع نرسند همین تهدیدی برای اقتصاد بریتانیاست.

همه به مذاکرات یک ساله انگلیس و اتحادیه برمی گردد. اگر به برگزیت سخت منجر شود انگلستان با علم به نرسیدن به توافق با اتحادیه عملا به همه پیوند های خود پایان داد و این حداقل در کوتاه مدت اثری منفی بر اقتصاد انگلیس دارد. ولی اگر توافق نامه کاملی امضا کنند تاثیرات این خروج آنچنان که گمان می شود منفی نخواهد شد.

 

بحث خروج انگلیس برگشت پذیر نیست

 اگر بوریس جانسون و همکارانش در یک سال آینده به توافق جامعی نرسند امکان برگشت به اتحادیه برای انگلیس وجود دارد؟

بحث خروج انگلیس برگشت پذیر نیست. اگر امکان برگشت باشد باید با مدلی کانادایی و یا سوییسی اعمال شود در این مدلها نیز این کشورها زیر مقررات اتحادیه اروپا هستند ولی اینطور نیست که دست انگلیس برای توافق با همه کشورهای جهان باز باشد. ولی این بحث در فضای انگلیس مطرح نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: