صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 17
کد خبر: ۳۵۷

شکاف میان دست نشاندگان امریکا در سوریه

بایکوت خبری روندهای شرق سوریه، باعث شد بسیاری از اخبار این منطقه در رسانه های ایرانی بازتاب نیابد در حالی که تحولات این نواحی، کم اهمیت تر از غرب سوریه نیست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ایالات متحده امریکا با سیطره یافتن بر شرق سوریه، هرگونه بازتاب خبری از روندهای درونی آن را، بایکوت می کند. از همین رو، در کمتر رسانه بین المللی، خبری از شدت تخریب زیر ساخت ها در رقه منتشر شد. یا گزارشی از ضربات حملات هوایی امریکا به مناطق مسکونی، منتشر نمی گردد. این در حالیست که شدت و اهمیت تحولات "شرق فرات"، کمتر از غرب آن نیست. پاملا اسپنسر، تحلیلگر نروژی راهبرد معاصر که متخصص امور سوریه است، در یادداشتی تحلیلی به یکی از مهم ترین این تحولات، پرداخته است. در ادامه، یادداشت این تحلیلگر نروژی متخصص در امور سوریه را می خوانید.


وضعیت جنوب شرق سوریه، چند سالی است که بسیار پیچیده، بغرنج و در معرض انفجار است. آن چه که برای ایالات متحده حائز اهمیت است، کنترل میادین گازی است نه چیز دیگر. اصولا برای واشنگتن هیچ مهم نیست که کدام بازیگر، نواحی اطراف دیرالزور را کنترل می کند؛ آن چه که اهمیت دارد، در اختیار قرار دادن میادین گازی به امریکاست.


طبق گزارشات رسیده از نماینده بلوک اپوزیسیون (سوریه زاوترا)، در سوم می 2018، 50 تن از پیکارجویان شاخه نظامی "نیروهای دموکراتیک سوری" (با غالبیت کردها) به اردوگاه نیروهای "گارد سوریه" یا همان گروه "فردای سوریه" (نام دوم به این منظور استفاده می شود تا میان این نیروها با نیروهای گارد ریاست جمهوری، تمییز داده شود)، یورش آوردند. در این درگیری کوتاه، طبق اخبار منتشره، تعداد زیادی از پیکارجویان دو طرف، زخمی شدند.

اما این پایان ماجرا نبود. روز بعد، دامنه درگیری ها گسترش یافت و شکل جدی تری به خود گرفت تا جایی که 600 پیکارجو از دو طرف، به نبرد علیه یکدیگر پرداختند. رهبران شبه نظامیان کرد، در این موقع، اولتیماتومی را در مقابل نیروهای "سوریه فردا" قرار دادند و فرصتی کوتاه را برای تسلیم سلاح و توقف مقاومت، تعیین کردند. نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه، تهدید کرده اند که اگر "سوریه فردا"، وقعی به اولتیماتوم ننهد، از سوی "اپوزیسیون"، به عنوان حامی داعش معرفی خواهد شد و حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه آن، آغاز می شود.


به کار بردن چنین لفظ تهدید آمیزی از سوی نیروهای کرد نشان می دهد که آن ها از جانب، کفیل خود یعنی کاخ سفید، برای هجمه علیه نیروهای "سوریه فردا"، چراغ سبز دریافت کرده اند.

نکته ای که بسیاری از آن غافل هستند این است که "اپوزیسیون"، دیگر برای امریکا، همچون گذشته، اهمیت ندارد. به عبارت صریح تر، تاریخ مصرف آن تمام شده است. کاخ سفید بارها ثابت کرده تغییر "اسب و قواعد مسابقه" را به عنوان یکی از تاکتیک های رایج سیاست خارجی، پذیرفته است.


اکنون، محتمل ترین سناریو برای آینده واقع اخیر این است که رهبران بلوک "اپوزیسیون" که نزدیک به "سوریه فردا" هستند، از دولت دمشق به صورت مستقیم یا به واسطه شخصیت های روس، استمداد طلبند. اگر چنین سناریویی به وقوع بپیوندد و پاسخ دولت قانونی سوریه مثبت باشد، هیچ بعید نیست که در آینده بسیار نزدیک، مواضع شبه نظامیان موسوم به "گارد سوریه" یا همان "سوریه فردا"، تن به مصالحه دهند و پرچم ملی جمهوری عربی سوریه را در مناطق خود به اهتزاز در آورند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: