صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 19
کد خبر: ۳۶۴۱۵
اکبر ترکان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ریاست مجلس از آن اصولگرایان است

این انتخابات به سمت و سویی می رود که اکثریت قاطع 70 درصدی از جناح اصولگرا در مجلس بوجود بیاید و بقیه دوستان برای باقی کرسی ها رقابت می کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، اکبر ترکان مشاور پیشین روحانی درباره انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی براین باور است: این انتخابات به سمت و سویی می رود که اکثریت قاطع 70 درصدی از جناح اصولگرا در مجلس بوجود بیاید و بقیه دوستان برای باقی کرسی ها رقابت می کنند.

 

*چرا بزرگان اصلاحات مثل آقای خاتمی تا کنون نسبت به لیست اصلاحات واکنشی نشان نداده اند؟ آیا ایشان به این نتیجه رسیده اند که تکرارشان تاثیری ندارد؟

-من نمی توانم قضاوتی داشته باشم و اظهار نظر در این مورد برای من سخت است. اگرچه آقای روحانی اصلاح طلب نبود ولی عملکرد دولت آقای روحانی در کارنامه اصلاح طلبان ثبت شده است. به دلیل تحریم ها مشکلات دور دوم ایشان زیاد بود ولی گویا تمام سیاسیون نقش تحریم ها در مشکلات کشور را فراموش کرده اند و فقط به عملکرد دولت انتقاد می کنند. اصلاح طلبان به یک لیست واحد نرسیدند و قرار شد گروههای مختلف بر اساس تشخیص خود از کاندیدا ها حمایت کنند. در این دوره اجماع اصلاح طلبان رخ نداد و آقای خاتمی نمی تواند نقش همیشگی خود را ایفا کند و قرار بر این شد که هر گروه اصلاح طلب کاندیدای خود را حمایت کند.

 

* آیا می توان گفت آقای خاتمی ناامید شده است؟

-خیر ایشان ناامید نیستند و این رفتار به معنای ناامیدی نیست بلکه قرار بر این است که هر گروهی از کاندیدای خود حمایت کند.

 

* آیا اصلاح طلبان و شخص خاتمی به دلیل عملکرد فراکسیون امید به تکرار خود ادامه ندادند؟

-بله. اینبار به توافقی جامع نرسیدند. مثالی می زنم رودی جاری است و آب آن در دشت برای بخش های مختلف مدیریت می شود حال شاید این مدیریت 5 تا 10 درصد خطا داشته باشد. ولی جریان قوی و قدرتمندی جاری است. ولی اگر در بالا دست 90% از رودخانه را به مسیری دیگر منحرف کنیم و فقط ده درصد از آن آب جریان داشته باشد در پایین دست به وقت توزیع آب اختلافاتی وجود خواهد داشت. آیا اشکال از مدیریت توزیع این ده درصد است؟ یا اشکال از انحراف 90 درصدی است؟ مسلما تاثیر مدیریتی در پایین دست جزئی است. و اشکال اصلی از این است که 90% جریان آب به جای دیگری منحرف شده است. تحریم ها منابع درآمدی دولت ما را از بین برده است. نفت صادر نمی کنیم و صادرات غیر نفتی ما نیز دچار اشکال است. صادرات ما با مشقات زیاد و در مسیری بسیار پیچیده به کشور مقصد می رسد و بعد از ان دریافت ارز حاصل از صادرات با مشکل روبرو می شود. گاهی تا 15% هزینه جابجایی پول وجود دارد درحالیکه شاید سود این صادرات به 15% نمی رسد. این مشکلات باعث کم شدن درآمد های کشور و درآمد های دولت است.

 

* ظاهرا اصولگرایان نیز به وحدت لیست نرسیده اند. حتی شایعاتی مطرح است که در جلسه مدنظر نزاع و عصبانیت شدید حدادعادل شد. ارزیابی شما از سیر انتخابات چیست؟

-این انتخابات به سمت و سویی می رود که اکثریت قاطع 70 درصدی از جناح اصولگرا در مجلس بوجود بیاید و بقیه دوستان برای باقی کرسی ها رقابت می کنند. وزیر کشور در اظهار نظری گفت هفتاد کرسی قابل رقابت نیست. چون کسانی که توسط شورای نگهبان تایید شده اند رای می آورند و وارد مجلس می شوند. وقتی بخشی از مجلس به این صورت وارد پارلمان می شوند در حقیقت باقی رقابت ها برای تشکیل دادن اقلیت مجلس است. چون تکلیف اکثریت مجلس در این دوره از انتخابات مشخص شده و اصولگرایان اکثریت مجلس را تشکیل خواهند داد.

 

* با توجه به مجلسی که حداقل 70% اصولگرا دارد سال سختی برای دولت پیش بینی نمی شود؟

-مجلس در خرداد تشکیل می شود و از آن تاریخ به بعد فقط یک سال از عمر این دولت باقی است. و اتفاق مهمی نمی افتد و یک سال آخر به آرامی طی خواهد شد.

 

* چرا کارگزاران لیستی جداگانه ارائه داده اند؟

-برخی از گروه ها نسبت به شرکت در انتخابات تردید داشتند ولی کارگزاران با اکثریت قاطع به این نتیجه رسیدند که باید در انتخابات شرکت کنند.

 

* آیا این داستان به نفع اصولگرایان تمام می شود؟

-مهم این است که به نفع انقلاب تمام شود.

 

* اصولگرایان همیشه نشان داده اند که به وحدت انتخاباتی و وحدت لیست نمی رسند. آیا بهتر نبود اصلاح طلبان از این فرصت استفاده می کردند و لیستی جامع ارائه می دادند تا تهران به نفع اصلاح طلبان تمام شود؟

-خیر همانطور که وزیر کشور گفت حداقل 70 کرسی به صورت غیر رقابتی وارد مجلس می شوند. بنابراین شرکت اصلاح طلبان در انتخابات با نیت رسیدن به اکثریت مجلس نیست آنها برای دفاع از نظام و انقلاب وارد میدان شده اند.

 

* چرا اصولگرایان به وحدت نرسیدند؟

-دلیل مهم نیست. آنها می خواهند صحنه ای رقابتی بین جناح های داخلی اصولگرا ایجاد کنند چون انتخابات باید گرم شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: