صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 February 26
کد خبر: ۳۶۹۰۳
در نمایشگاه رونق تولید قرارگاه سازندگی خاتم مطرح شد؛

صنعتگران: در خدماتِ فنی مهندسی هیچ چیزی از دنیا کم نداریم +فیلم

تولیدکنندگان موفق بخش خصوصی در نمایشگاه رونق تولید قرارگاه سازندگی خاتم (ص) مهمترین مشکل را تامین سرمایه در گردش و عدم اعتماد بخش دولتی عنوان کردند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته به نمایشگاه رونق تولید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در محل مصلی تهران رفتیم.

 

دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در مورد برپایی این نمایشگاه به ما گفت: قرارگاه در یک زنجیره‌ی بسیار بزرگ با بیش از ۵ هزار شرکت خصوصی در زمینه‌های مختلف تولیدی و خدمات فنی و مهندسی از جمله نفت، انرژی، معدن، کشاورزی، آب و فاضلاب، راه سازی، سد سازی، پل سازی و تونل سازی کار می‌کند که با یک فراخوان و گلچین شرکت‌ها به دلیل ظرفیت پایین نمایشگاه توانستیم ۵۰۰ شرکت را به نمایشگاه رونق تولید امسال دعوت کنیم.


تصاویر افتتاح نمایشگاه رونق تولید قرارگاه خاتم
دکتر محمد ادامه داد: در ۴ سال اخیر با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و با تغییر رویکرد و توجه ویژه به تولیدکنندگان داخلی و بومی سازی بسیاری از محصولاتی که از شرکت‌های خارجی تهیه می‌شد توانستیم حدود ۷ میلیارد دلار در منابع ارزی کشور صرفه جویی کنیم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) افزود: اگر به شرکت‌های داخلی اعتماد کنیم و از آن‌ها با تامین سرمایه حمایت نماییم علاوه بر صرفه جویی ارزی می‌توانیم درصد اشتغال و تولید داخلی کشور را افزایش دهیم و از رکود فعلی حاکم بر کشور خارج شویم.

 

دکتر محمد با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های بانکی گفت: اگر نظام بانکی کشور اصلاح شود و منابع بانکی بجای فعالیت‌های مخرب در خدمت بخش‌های مختلف تولید و صنایع و معادن و کشاورزی دربیاید رونق تولید مد نظر رهبری محقق شده و مشکلات معیشتی مردم و بیکاری جوانان مرتفع خواهد شد.

 

 

در این نمایشگاه با چندین تولیدکننده در بخش‌های صنعت معدن و راه سازی گفتگو کردیم. این فعالان موفق بخش خصوصی که عمدتا جوان و از نخبگان و فارق التحصیلان دانشگاهی بوده و از سراسر کشور در نمایشگاه برای نمایش توانمندی‌های خود شرکت کرده اند ضمن تقدیر از همکاری و حمایت قرارگاه، از شرکت‌ها و بخش‌های دولتی گلایه‌های جدی در روند کنونی کار خود دارند.

 

گلایه و معضل اصلی این تولیدکنندگان مشکل همیشگی و رفع نشده‌ی تامین سرمایه در گردش است. آن‌ها به صراحت و محکم مدعی هستند که توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی در کیفیت و قیمت را دارند و برای توسعه و گسترش فعالیت خود به نقدینگی و سرمایه نیاز دارند، اما متاسفانه سیستم بانکی و نظام مالی کشور به نحوی است که عملا اجازه‌ی این تامین مالی را به آن‌ها نمی‌دهد! سود‌های بالای تسهیلات بانکی، وثیقه‌های سنگین و غیر معقول و مسدود کردن غیرقانونی بخشی از تسهیلات از سوی بانک‌ها از مواردی است که تولیدکنندگان به طور مشخص از آن گله‌مندند.


گلایه‌ی دیگر فعالان حوزه‌ی صنایع و معادن کشور در این نمایشگاه بی اعتمادی بخش‌های دولتی به آن‌ها و واردات بی رویه‌ی کالا‌های گران قیمت و یا دست دوم و مستهلک است. اکثر تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که در پروژه‌های بزرگ دولتی بجای درخواست و ثبت سفارش از آن‌ها، دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های خارجی مراجعه کرده و با هزینه‌های گزاف به منظور دور زدن تحریم‌ها و حتی خریدن دستگاه‌های استفاده شده و به اصطلاح " استوک " پروژه‌ها را می‌برند و به ظرفیت آن‌ها توجهی نمی‌کنند، تا حدی که یا درجا می‌زنند و یا بعد از مدتی که فاقد درآمد کافی هستند، هزینه هایشان به مقداری بالا می‌رود که دیگر قادر به ادامه‌ی حیات نیستند.

 

درخواست دیگر فعالان بخش خصوصی از دولت ایجاد ثبات اقتصادی است چرا که آن‌ها معتقدند با بی ثباتی اقتصادی ضمن اینکه نمی‌توانند

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: