صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 25
کد خبر: ۴۱۳۰۴

ادعای واهی پمپئو در خصوص پرتاب ماهواره نظامی «نور»

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی در عرصه برنامه فضایی صلح آمیز، پرتاب ماهواره نظامی «نور» را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی در عرصه برنامه فضایی صلح آمیز، پرتاب ماهواره نظامی نور را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

 

پمپئو با تکرار اتهام پراکنی های پیشین خود، مدعی شد: ایران همچنان دروغ می‌گوید که برنامه فضایی‌اش صلح آمیز، غیرنظامی و شفاف است. اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک سازمان تروریستی خارجی (!) در پرتاب یک ماهواره نظامی، واقعا نگران کننده است. برنامه فضایی محرمانه آن‌ها فناوری‌های مورد استفاده در سامانه‌های انتقال تسلیحات هسته‌ای را تقویت می‌کند.

 

او بار دیگر با اتهام زنی به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مدعی شد برنامه فضایی محرمانه ایران فناوری‌های مورد استفاده در سامانه‌های انتقال تسلیحات هسته‌ای را تقویت می‌کند.

 

ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی کشورمان است که صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از سوی سپاه پاسداران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

 

پرتاب اولین ماهواره نظامی و قرار گرفتن آن در مدار زمین، خشم سیاست‌مداران آمریکایی را برانگیخته است. جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که به چهره‌ای جنگ‌افروز در این کشور معروف است پس از پرتاب این ماهواره، طی پیامی در حساب توئیتری خود ضمن اذعان به شکست سیاست‌های آمریکا علیه کشورمان، اعتراف کرد که فشار گسترده علیه ایران پاسخ مناسبی در پی نداشته و ایران بازدارندگی لازم از سوی آمریکا را دریافت نکرده است.

 

پیشتر فرانسه و آلمان هم به پیروی از سیاست های آمریکا این پرتاب موفقیت‌آمیز را محکوم و درباره آن ابراز نگرانی کرده بودند. این در حالی است که روسیه اقدام کشورمان را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت ندانست. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: برخلاف ادعای مقامات آمریکایی، اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: