صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۷ - 2018 June 25
کد خبر: ۴۱۵

پایگاه التنف؛ مرکز فرماندهی امریکا در سوریه

پاملا اسپنسر، تحلیلگر نروژی راهبرد معاصر در حوزه سوریه، با اشاره به حملات اخیر نیروی هوایی امریکا به نیروهای مقاومت در خاک سوریه، در رابطه با مهم ترین پایگاه امریکا در شرق فرات، جزئیاتی را آورده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پایگاه نظامی امریکا در "التنف"، منهی الیه شرق سوریه، در زمره بزرگترین پایگاه های نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا و به تبع، سوریه محسوب می شود. وجود این پایگاه در خاک کشور صاحب حاکمیت سوریه، مسلما طبق هر تعریف مستدلی، یک تجاوز غیرقانونی و بی اجازه به حساب می آید که علیه یک دولت عضو سازمان ملل انجام پذیرفته است. در نتیجه همین اقدام تجاوز کارانه، پیامدهای منفی بسیاری برای اهالی سوریه بوجود آمده است.

 

به بیان ساده تر، بسیاری از وقایع منفی در شرق و غرب سوریه، سر و سری با این پایگاه نظامی امریکا دارند. به عنوان مثال، حملات خائنانه به نظامیان روسی و سوری، در اکثر اوقات با استفاده از اطلاعاتی طراحی می شود که از سوی سرویس های ویژه اطلاعاتی خارجی فعال در مناطق تحت کنترل پایگاه نظامی التنف انجام می پذیرد. در موردی دیگر، تروریست هایی که از هر جهت، تحت محاصره گداخته نیروهای دولت دمشق بودند، با هلی کوپترهایی به التنف منتقل شدند تا پس از آن، به کشور های همسایه فرستاده شوند.

 

کار ساخت و گسترش پایگاه التنف از سال ها پیش آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. آموزش پیکارجویان عضو نیروهای موسوم به "دموکراتیک" کرد، در این پایگاه، حتی لحظه ای متوقف نشده و از همین طریق، نفوذ و حضور امریکا رو به رشد است. با موشکافی در سیاست های پشت پرده امریکا در مورد این پایگاه، می توانیم یک "استاندارد دوگانه" دیگر در رفتارهای ایالات متحده را بیرون بکشیم. کاخ سفید از یک ادعا می کند که در نبرد با داعش است ولی در واقعیت، به سادگی سربازان امریکا، به پیکارجویان پناه می دهند تا ارتش سوریه نتواند به حساب آن ها رسیدگی کند. واشنگتن در این راستا، حتی به گروه های شبه نظامی، زمینه آموزش را هم فراهم می کند. برای حمایت از آن ها، در چندین نوبت به نیروهای سوری و نیروهای نزدیک به ایران یورش آوردند.

 

در نتیجه همین سیاست هاست که می توان گفت عملیات "ضد تروریستی" جدید امریکا و متحدان در شرق فرات، به نتایج مورد انتظار نخواهد رسید. مردم انتظار دارند در نتیجه این عملیات، تروریست ها شکست بخورند ولی در عمل، واشنگتن، بهانه ای دلچسب بدست آورده، پایگاه های جدیدی را همچون قارچ، در دو طرف مرز سوریه و عراق، بنا کند. این نقشه، در کنار طرح حفظ شبه نظامیان "مفید" ضد دولتی جنوب، دنبال می شود تا راه برای حمله احتمالی به ارتش باز بماند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: