صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۱
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 30
کد خبر: ۴۱۷۲۵
تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید می شود؟

استفاده آمریکا از ابزارهای کرونا و تحریم های تسلیحاتی برای تضعیف ایران

ترامپ، آمریکا را از برجام خارج کرد و آمریکا دیگر نمی تواند به عنوان کشوری که هنوز در برجام باقی مانده است در چهار چوب برجام به اقدامات قانونی دست بزند. حرف جان بولتون که واشنگتن دیگر طرف توافق در برجام نیست کاملا درست است و خود پومپئو نیز این را میداند. آمریکا نمی تواند که هم از برجام بیرون باشد و هم در چهار چوب قرار دادی که زیرش را زده است عمل کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، یکی از اهداف اصلی آمریکا همواره تضعیف ایران است، بخصوص تضعیف در حوزه قدرت دفاعی و باز دارنده ایران بوده است که آمریکا بتواند به یکه تازی خود در منطقه ادامه دهد و ایران را به عنوان کشوری مطرح در منطقه از میدان خارج کند. فروش سرسام آور تسلیحات نظامی به دیکتاتورهای و شیخ نشینان عرب خلیج فارس و پشتیبانی از جنایات جنگی عربستان در یمن روی همین سیاست بنا شده است.

 

اشتیاق آمریکا به تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را باید در چهار چوب اهداف نظامی و سیاسی منطقه ای آمریکا بررسی کرد. پومپئو و همکارانش عقیده دارند که اگر بتوانند شورای امنیت را وادار به ادامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران کنند به سیاست ضد ایرانی خود یک وجهه بین المللی خواهند داد. به نظر می اید، هدف اصلی آمریکا  تضعیف ایران به عنوان کشوری مستقل و مطرح در خلیج فارس و آسیای غربی است. برای رسیدن به این هدف آمریکا از ابزارهای مختلفی استفاده کرده و خواهد کرد. تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و یا طولانی شدن شیوع ویروس کرونا ابزارهائی در این مورد هستند. دولت کنونی آمریکا نگاهی ارباب و رعیتی به سیستم جهانی دارد و خود را ارباب تمام دنیا میداند و لذا انتظار دارد که دیگر کشورها مطیع او باشند و سیاست های آمریکا را به چالش نکشند. تا زمانی که کشورهای مهم دیگر مقابل قلدری آمریکا در عمل نایستند, تحریم و تهدید به تحریم شدن به عنوان ابزاری مهم در دست سیاستمداران آمریکا باقی خواهد ماند. آمریکا مدتی است که به تحریم معتاد شده است و اگر کشورهای دیگر مایل هستند که این اعتیاد را از بین ببرند باید از دسترسی آمریکا به این ماده مخدر جلوگیری کنند.

 

ترامپ، آمریکا را از برجام خارج کرد و آمریکا دیگر نمی تواند به عنوان کشوری که هنوز در برجام باقی مانده است در چهار چوب برجام به اقدامات قانونی دست بزند. حرف جان بولتون که واشنگتن دیگر طرف توافق در برجام نیست کاملا درست است و خود پومپئو نیز این را میداند. آمریکا نمی تواند که هم از برجام بیرون باشد و هم در چهار چوب قرار دادی که زیرش را زده است عمل کند. امیدوارم که وقتی که پومپئو این موضوع را به شورای امنیت ببرد, نمایندگان ایران در سازمان ملل با قاطعیت کامل و بدون تعارف جلوی یاغیگری واشنگتن را بگیرند. همکاری چین و روسیه در این مورد حائز اهمیت خواهد بود. 

    

آمریکا خیال میکرد که سیاست «فشار حد اکثری» واشنگتن تا این زمان ایران را به زانو در میاورد و برجام دیگر مساله ای نخواهد بود.  حالا که آمریکا به هدفش نرسیده است, موضوع بازگشت به برجام و چیزهائی شبیه آن را برای گول زدن افکار جهانی مطرح می کند. شکی نیست که پرتاپ موفقیت آمیز ماهواره نور واشنگتن را غافلگیر کرد و این تاثیری بر اظهارات ضد و نقیض پومپئو در مورد بازگشت آمریکا  به برجام داشته است  .همچنین حاکمان آمریکا هنوز بر این عقیده اند که تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران را به زانو در خواهند آورد و یا منجر به فروپاشی ایران خواهند شد.  مانند فردی که به تریاک یا هروئین معتاد است و تصور میکند که مواد مخدر به او نشاط دائمی میبخشند آمریکا هم به عنوان کشوری معتاد به تحریم خیال میکند که این ماده مخدر به ابهت و قدرت او میافزاید و برایاش مشکل است که از این تخیل خارج شود .

 

 

نظر شما