صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 05
کد خبر: ۴۲۱۴۹

پایان مهلت ویرایش سهام عدالت در سامانه

آزادسازی سهام عدالتی طرحی که پس از دوسال به دستور رهبر انقلاب انجام شد و اینک سوالات زیادی برای مشمولین این سهام وجود دارد که در ادامه این خبر به سوالات اساسی از جمله مهلت ویرایش سهام عدالت در سامانه؛ نحوه مالکیت سهام عدالت؛ چگونگی فروش سهام عدالت و سوالات دیگری پاسخ داده شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛

پس از اعلام آزادسازی سهام عدالت از سوی سازمان خصوصی سازی که به دستور رهبر انقلاب این امر انجام شد ؛ این سامانه به تشریح موارد بسیاری از جمله و آزادسازی سهام عدالت؛ مهلت ویرایش سهام عدالت؛ مالکیت سهام عدالت و فروش آن پرداخت.

 

پایان مهلت ویرایش سهام عدالت در سامانه

 

رئیس سازمان خصوصی سازی از مهلت ویرایش اطلاعات فقط برای آن دسته از سهامداران سهام عدالت که تا ساعت ۲۴ روز گذشته از طریق سامانه اقدام به آزادسازی کرده اند، خبر داد.

 

بسیاری از سهامداران اظهار کرده‌اند که در انتخاب روش آزادسازی دچار اشتباه شده‌اند و درخواست امکان ویرایش دارند؛ علائی در این خصوص گفت: فقط سهامدارانی که تا شب گذشته روش آزادسازی را به اشتباه انتخاب کرده‌اند و قصد ویرایش دارند، می‌توانند یک بار دیگر وارد سامانه شوند و روش دیگری را انتخاب کنند.

 

وی افزود: اما همان طور که در سامانه اعلام شده امکان ویرایش آزادسازی دیگر وجود ندارد، یعنی کسانی که از امروز مراحل آزادسازی را انجام می‌دهند، نمی‌توانند ویرایشی در انتخاب روش آزادسازی سهام خود انجام دهند.

 

 علیرضا صالح در تشریح جلسه روز گذشته ستاد سهام عدالت با صاحب نظران اقتصادی و اعضای سازمان بورس، اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی در حال انجام یک سری هماهنگی‌های درون سازمانی است تا افرادی که تا پایان امروز اطلاعات خود را به سامانه سهام عدالت وارد کرده اند، تنها برای یک بار بتوانند اطلاعات خود را ویرایش کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وی افزود: تا ساعت ۲۴ دیشب هر سهام داری وارد سامانه شده و اطلاعات خود را وارد کرده است، امکان ویرایش خواهد داشت و از فردا هر فردی اطلاعات خود را در روش مستقیم آزادسازی تنها یک بار می‌تواند وارد کند. از عموم مردم درخواست می‌کنیم دقت و بررسی لازم را قبل از ورود به سامانه انجام دهند تا دچار مشکلات این چنینی و دوباره کاری‌ها نشویم.

 

آخرین جزئیات از ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چه فکری به حال جاماندگان سهام عدالت شده است، بیان کرد: سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ به اذن مقام معظم رهبری از بین سهام شرکت سودده کشور انتخاب شد، مشمولان سهام عدالتی که امروز بحث آزادسازی مطرح است مجموعا ۶ دهک پایین جامعه را شامل می‌شدند.

 

صالح ادامه داد: برای دو گروه از این دهک‌ها که شامل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی بودند با ۵۰ درصد تخفیف این سهام‌ها صادر شد و مابقی مشمولان شامل تخفیف نشدند.

 

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به ارزش سهام این دو دهک، گفت: از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۵۰ درصد این سود از طریق سود سهام شرکت‌های سرمایه پذیر انجام شد و این دو دهک دارای سهام یک میلیونی بودند. امروز افرادی که سال‌های ۹۵ تا ۹۸ سود سهام دریافت کرده اند مورد تعیین تکلیف سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرند.

 

وی در پایان ابراز کرد: بار‌ها تاکید کرده ایم که برای ثبت نام افراد جدید در حال حاضر ظرفیت قانونی وجود ندارد و نمی‌توانیم راجع به اضافه شدن مشمولان سهام عدالت اقدامی را انجام دهیم.

 

در تاریخ ۹ اردیبهشت با دستور مقام معظم رهبری سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون نفر از مشمولان این سهام اجازه آزادسازی را گرفته و تاکنون نزدیک به ۲ میلیون نفر نسبت به تعیین تکلیف سهام خود اقدام کرده اند.

 

 

 توضیحات مهم رئیس سازمان خصوصی سازی درباره روش‌های مالکیت سهام عدالت

 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: برای اعلام مالکیت سهام عدالت ورود به سامانه کافی است و نیازی به حضور در دفاتر نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نحوه آزادسازی سهام عدالت 

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون مشمول بعد از ۱۳ سال به دو روش مدیریت مستقیم بورسی و غیر مستقیم مدیریت سرمایه‌گذاری استانی و با انتخاب مشمول انجام می‌شود.

 

 به گفته علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی سازی، آزاد سازی سهام عدالت برای ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول بعد از ۱۳ سال به دو روش مدیریت مستقیم بورسی و مدیریت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و با انتخاب مشمول انجام می‌شود.

 


برای انتخاب روش آزاد سازی سهام عدالت، باید مشمولان وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ شوند و با وارد کردن اطلاعات خود مرحله به مرحله اقدام کنند.

 

 

برای ورود مشمولان سهام عدالت به سامانه سهام عدالت و گزینش نحوه آزادسازی سهام، یک ماه (از ۱۰ اردیبهشت ۹۹ تا ۱۰ خرداد ۹۹) فرصت وجود دارد.

 

صالح این را هم گفت: اگر کسی یک روش آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرد، دیگر امکان برگشت از تصمیم خود را نخواهد داشت، بنابر این مشمولان در گزینش روش آزادسازی سهام عدالت خود با مشورت و علم کافی اقدام کنند.



 

در ادامه این مراحل، در مورد روش آزادسازی سهام عدالت توضیحاتی برای مشمولان به شرح زیر ارائه شده است.

 

* آزاد سازی سهام عدالت

در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و موافقت ایشان با درخواست ریاست محترم جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی با همکاری و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهاد‌ها در بازار سرمایه، اقدام به فراهم نمودن تمهیدات و اقدامات عملی لازم برای تحقق این امر نموده است تا با توجه به موارد سه‌گانه مورد تأکید معظم له، شرایط بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع و مدیریت سهام مذکور فراهم گردد.

 

در همین ارتباط، هریک از سهام‌داران محترم سهام عدالت می‌توانند با انتخاب یکی از دو روش مطروحه در ادامه این فرآیند نسبت به تعیین نحوه مدیریت سهام متعلق به خود تصمیم‌گیری نمایند.

 

توجه: انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت تنها یک بار امکان پذیر است.

 

*انتخاب روش مسقیم

سهام‌دار محترم سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به شما تخصیص و انتقال می‌یابد:

 

به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت.

 

علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

 

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

 

مطابق قانون تجارت شما سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و ... بهره‌مند خواهید شد.

 

خاطرنشان می‌سازد، دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید.

 

شایان‌ذکر است بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

 

 

*روش غیر مستقیم

سهام‌دار محترم سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

 

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

 

سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰%) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰%) ساماندهی خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، ارزش کل سهام واگذار شده در قالب سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ به ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول در ۶ دهک جمعیتی، از سهام ۵۰ شرکت شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی به ارزش کل ۲۶ تریلیون و ۶۳۶ میلیارد تومان بود که اکنون بعد از حدود ۱۳ سال ارزش کل سهام عدالت به حدود ۳۰۰ تریلیون تومان (حدود ۱۱.۲ برابر) شده است.

 

بر اساس گفته صالح رئیس سازمان خصوصی سازی، شورای عالی بورس قرار است ظرف ماه جاری در مورد نحوه ورود ۳۰۰ هزار میلیاردتومان سهام عدالت به بورس و حضور ۴۹ میلیون سهامدار جدید تصمیم گیری کند.

 

چگونه می‌توانیم سهام عدالت را بفروشیم؟

علی آقامحمدی، مدیر گروه مشاوران اقتصادی رفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سوال گفت: شورای عالی بورس هفته آینده زمان فروش سهام عدالت را تعیین می کند، اکنون ارزش سهام یک میلیون تومانی حدود 15 میلیون تومان است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با ورود سهام عدالت به بورس همه ساختار های این بازار گسترش می یابد و 108 کارگزاری آن بیشتر می شود، زیرا وقتی نیاز ایجاد می شود بازار سرمایه به سرعت خود را منطبق می کند.

 

 

 

نحوه فروش سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مالک سهام عدالت یک باره نمی‌تواند همه سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشد، بلکه طبق دستورالعمل شورای عالی بورس می‌تواند درصدی از سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک مقطع زمانی خاص معامله کند.

 

علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر اعلام کرد: بعد از این که ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت در روز چهارشنبه هفته پیش اعلام شد، گفتیم از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه یک ماه فرصت وجود دارد تا سهامداران عدالت که می‌خواهند مدیریت سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عهده بگیرند، وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ شوند و گزینه روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند که اگر کسی این گزینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد، دیگر امکان برگشت برای مدیریت غیر مستقیم یعنی توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند مالکیت سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، اما مدیریت آن به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد، اصلاً نیازی به ورود به سامانه سهام عدالت نیست و عدم ورود به این سامانه به منزله انتخاب مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت است.یعنی سهام عدالت همچنان در مالکیت آنها خواهد بود، اما مدیریت سهام با شرکت‌های سرمایه گذاری سهام استانی خواهد بود و سود این سهام سالانه به صورت مرتب برای صاحبان سهام واریز می‌شود.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند ، فعلا نیازی به کد بورسی ندارند، بلکه بعد از مهلت یک ماهه فهرست این افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات، می‌فرستیم و در آنجا برای سهامداران عدالت کد معاملاتی بورسی در نظر گرفته می‌شود و سهام به نام فرد می‌شود، اما فعلا نیازی به کد بورسی نیست.


وی گفت: بعدا سهامداران عدالت برای یک بار به سامانه سجام،‌سامانه جامع اطلاعات مشتریان مراجعه کنند و احراز هویت شوند.

 

وی تأکید کرد: سهامداران فعلا فقط وارد، سامانه سهام عدالت شوند و گزینه مالکیت و مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کنند.

 

صالح در مورد این که چه زمانی اجازه خرید و فروش سهام عدالت صادر می‌شود، گفت: فعلا تا یک ماه فرصت وجود دارد که سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند و بعد برای کسانی که روش مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، از طریق شرکت سپرده‌گذرای هم سهام به نام آنها می‌شود و هم کد بورسی به آنها تخصیص می‌شود و می‌توانند بر اساس دستورالعمل و ضوابطی که شورای عالی بورس در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ می‌کند، به معامله سهام بپردازند.

 

وی مجدد تأکید کرد: هر کسی که در این یک ماه به سامانه سهام عدالت مراجعه نکند، یعنی گزینه دوم که عبارت است از مالکیت و مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده و نیازی به ورود به سامانه هم ندارد. خودمان مستقیما سهامشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌های سهام عدالت استانی منتقل می‌کنیم.

 

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم چنین گفت: شورای عالی بورس تصمیم گیری می‌کند که سهامداران عدالت با چه محدودیت زمانی و چگونه وارد بورس شوند تا ورود یکباره موجب گرفتاری بورس نشود و در آنجا تصمیم می‌گیرد درصد خاصی از سهام عدالت در مقطع زمانی خاصی قابلیت معامله پیدا کند و این تصمیم گیری با شورای عالی بورس است.

 

وی تأکید کرد: فردی که مالک سهام عدالت است یک باره نمی‌تواند همه سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشد، بلکه طبق دستورالعمل شورای عالی بورس می‌تواند درصدی از سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک مقطع زمانی خاص معامله کند.

 

صالح اضافه کرد: فعلا سهام عدالت هیچ نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک برای دریافت کد بورسی ندارند.

 

در روش غیرمستقیم نمی‌توان سهام را فروخت


اما سوال تعداد بسیاری از سهامداران این بود که آیا با انتخاب روش غیرمستقیم، یعنی واگذار کردن مدیریت و ساماندهی سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، امکان فروش سهام وجود دارد؟

 

معاون سازمان خصوصی در پاسخ به این سوال گفت: سهامداران در صورت واگذاری مدیریت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (روش غیرمستقیم) نمی‌توانند سهام خود را بفروشند، این سهامداران در این روش با یک واسطه سهام خود را مدیریت می‌کنند.

 

وی ادامه دارد:، اما اینطور نیست که در این روش کلا امکان فروش وجود نداشته باشد، یعنی فعلا سازوکار‌های آن وجود ندارد. همچنین مقرر شده است برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند سازمان بورس سازوکار‌ها را تصویب و ابلاغ کند.

 

به گفته علائی، سهام‌دارانی که می‌خواهند سهام خود را مدیریت کنند یا زودتر بفروشند، روش مستقیم را انتخاب کنند. در این روش ۷۰ درصد سهام معادل ۳۶ شرکت بورسی قابل معامله خواهد بود و برای ۱۳ شرکت دیگر باید تعیین تکلیف صورت گیرد تا وارد بورس شود.

 

 

قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد

در گذشته ثبت نام مجدد سهام عدالت از سوی کسانی که مشمول نیستند بار‌ها مطرح شده بود، اما به تازگی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اضافه شدن گروه‌های دیگری از اقشار جامعه را به جمع مشمولان این سهام، خواستار شد.

 

علایی در واکنش به این نامه عنوان کرد: تا محمل قانونی برای ثبت نام مشمولان جدید ایجاد نشود، این امکان وجود ندارد.

 

 

همچنین طبق گفته وی سهامدارانی که قصد آزادسازی دارند تا روز ۱۰ خرداد ماه باید نسبت به انتخاب روش آن اقدام کنند که برای این کار باید به سامانه www.samanese.ir مراجعه کنند.

 

 

ارزش واقعی سهام عدالت در سال ۹۹

برخی کارشناسان معتقدند ارزش سهام عدالت طی این سالها ۱۰ برابر شده است و ارزش سهام افراد عادی ۵ و کمیته امداد و بهزیستی ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

 

زمان آزادسازی سهام عدالت

علیرضا صالح اظهار داشت: تا پایان تابستان کار‌های مربوطه به آزادسازی سهام عدالت را انجام می دهیم و زودتر از آبان ماه که وعده آن را داده بودیم این کار را به اتمام می‌رسانیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: