صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
کد خبر: ۴۲۲۵۸

چرا بازار خودرو به ثبات نمی رسد؟

بی تردید سیاست های غلط مالی دولت، فشار مالی کرونا، بی انضباطی مالی بانک ها و بانک مرکزی و روش های غلط مدیریت صنعت، تجارت و کشاورزی کشور عمده ترین دلایل افزایش قیمت ها به شمار می روند.

به گزارش رهبرد معاصر؛ سیاست گذاری های غلط پاستور نشینان نه تنها بازار خودرو را دچار تنش و التهاب کرده، بلکه بسیاری از بازارها نیز در حال حاضر به چنین وضعیتی مبتلا شده اند. اصرار دولت بر دولتی نگاه داشتن همه چیز اعم از صنعت خودرو، زیان های بسیاری به این بخش وارد کرده است. درحالی که آزاد سازی قیمت خودرو تنها به ضرر جمعی از دلالان و واسطه گرانی که به دنبال سود آوری از این بازار هستند تمام می شود. بی شک آزاد سازی نرخ خودرو به نفع تمام مردم است، یعنی منتفع این بازی ملت هستند نه دلالان و واسطه گران و افراد دولتی که پشت پرده دستی بر آتش دارند.

 

تنها راه حل اقتصاد خصوصی سازی است

آزاد سازی نرخ خودرو و سایر بازارهای سرمایه ای منجر به کاهش تورم در کل کشور می شود. هر چه قدر قیمت ها به واقعیت نزدیک تر باشد و تولید کننده سود واقعی خود را دریافت کند، قطعا همه مردم و خریداران و متقاضیان واقعی از این سیاست منتفع می شوند، اما دولت همچنان بر سیاست های تجربه شده غلط گذشته خود اصرار دارد و علی رغم مشاهده وضعیت بازار و رکود تورمی سنگینی که بر همه بازارها سایه سنگینی انداخته همچنان خواهان تسلط کامل خود بر بخش های نامبرده و در کل بر همه روزنه های اقتصاد کشور است.

 

افزایش قیمت ناشی از تداوم سیاست های غلط است

 بی تردید سیاست های غلط مالی دولت، فشار مالی کرونا، بی انضباطی مالی بانک ها و بانک مرکزی و روش های غلط مدیریت صنعت، تجارت و کشاورزی کشور عمده ترین دلایل افزایش قیمت ها به شمار می روند. در این وضعیت انگشت اتهام را تنها باید به سوی پاستورنشینان دراز کرد، مدیران و مسوولانی که بدون توجه به واقعیت های روز اقتصاد کشور و تورمی که توانی برای مردم باقی نگذاشته همچنان بر تداوم اجرای سیاست های غلط اقتصادی خود اصرار دارند.

 

ماهی 5 درصد تورم به اقتصاد افزوده می شود

کسری وحشتناک بودجه دولت که رقمی بالای 200 هزار میلیارد تومان برآورد می شود، منجر به تورم بالا و متورم شدن اقتصاد کشور شده است. شیوع کرونا در کشور منجر به تعطیلی ناخواسته سه ماهه اکثر بازارهای اقتصادی شد، با بازگشت به روال طبیعی و بازگشایی نسبی کسب و کارها تورم سرکوب شده با 15 درصد افزایش نمایان شد، به عبارتی ماهیانه 5 درصد به تورم اضافه شده است. عدم اصلاح سیاست های نادرست دولت در اقتصاد کشور روز به روز بر شدت تورم و به تبع آن گرانی در بازار راکدی می افزاید که صعودی شدن رقم های آن سرگردانی مشتریان واقعی و پریشانی عمومی جامعه را به دنبال دارد.

 

بازار فاقد جذابیت، نرخ ها اما نجومی

بازار خودرو آنقدر جذابیت خود را از دست داده که حتی مابه التفاوت گران شدن ها نیز دیگر عاری از هر گونه میل و کششی برای باقی ماندن دراین بازار شده است. فقدان جذابیت در بازار خودرو ناشی از به فروش نرسیدن یا نگرانی از عدم وجود خریدار برای خودرویی چون پراید و 405 است که به مرز صد میلیون رسیده و متقاضی واقعی که از خودرو برای کسب درآمد زندگی استفاده می کند توان چنین پرداختی ندارد.

 

مدیریت صحیح می تواند تورم را کاهش دهد

نه تنها بازار خودرو رونقی ندارد، بلکه بازار بورس که مورد توجه مردم قرار گرفته نیز احتمالا با شکست مواجه می شود. به نظر می رسد اقتصاد ایران به نقطه شکست عمومی ورشکستگی رسیده است یعنی احتمال اینکه کلیه بازارها در نیمه اول امسال از حرکت باز بمانند دور از انتظار نیست. متاسفانه سیاست های غلط دولت آقای روحانی ما را به سمت رکود بسیار کشنده ای در اقتصاد سوق می دهد. اگر دولت در فاصله عنوان شده با بازار سازی در بورس و عرضه سهام های دولتی بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را بدون استقراض از بانک مرکزی تامین کند تا حدودی موجب کاهش تورم در کشور می شود. مدیریت صحیح بازار بورس به نفع همه بازارها منجمله بازار خودرو است و روش مناسبی برای اقتصاد کلان کشور به شمار می رود.

 

رانت خواران منتفع بازار هستند نه مردم

در صورت عدم مدیریت صحیح دولت در بازار بورس احتمال از بین رفتن سرمایه های خرد بسیار طبیعی است. بی تردید کسانی که به  رانت های اطلاعاتی وصل هستند معمولا دچار ضرر و زیان نمی شوند. امروز نه تنها بازار خودرو بلکه هیچ بازاری رونق و رمقی ندارد، افزایش قیمت در همه حوزه ها حتی دستگاه های الکترونیک مثل لب تاب و تلفن همراه مردم را نگران و بسیار کلافه کرده است و مردم دیگر توانی برای خرید و رفع نیازهای معمول خود ندارند. بی شک اقتصاد ایران به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و فساد شدید مدیریتی در اقتصاد با یک ریزش اساسی مواجه می شود.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: