صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 13
کد خبر: ۴۲۸۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

اگر سهام عدالت را آزاد نکنیم چه میشود

با ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت سهامداران اختیار دارند سهام خود را به صورت مستقیم آزاد کنند یا مدیریت آن را به شرکت‌های استانی واگذار کنند.

به گزارش راهبرد معاصر، با آغاز طرح آزادسازی سهام عدالت دولت این اختیار را به افراد داده که سهامداری مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کنند و به تعبیر عامیانه سهام عدالت را آزاد کنند یا نکنند. هر کدام از این تصمیمات آثاری را برای دارندگان سهام عدالت ایجاد می‌کند که در ادامه توضیحاتی درباره آن می آوریم.


تفاوت سهامداری مستقیم و غیر مستقیم

در سهامداری مستقیم افراد مدیریت سهام عدالتشان را خودشان بر عهده می گیرند و امکان خرید و فروش سهام عدالت را خواهند داشت اما لازمه آن داشتن کد بورسی و سجام سهام عدالت است که اگر ندارید باید برای آن ثبت نام کنید.
در روش غیر مستقیم سهامداری سهام عدالت دولت شرکت‌های استانی را تاسیس کرده و مدیریت سهام عدالت افرادی که این روش را انتخاب کنند و به تعبیری سهام عدالت را آزاد نکند در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد و آنها به صورت سالیانه سود حاصل از سهام عدالت را به حساب دارندگان آن واریز می‌کنند مانند شیوه‌ای که قبلاً وجود داشت.


پس همان طور که حدس می زنید اگر سهام عدالت را آزاد نکنیم در واقع امکان خرید و فروش آن را تا اطلاع ثانوی از دست داده ایم و در عوض مدیریت سهام عدالت به دست متخصصان شرکت های استانی واگذار می شود.


کسانی که کد بورسی دارند یا تمایل دارند برای آن ثبت نام کنند شاید روش سهامداری مستقیم و آزادسازی سهام عدالت برایشان شیوه مناسب تری باشد اما کسانی که به هر دلیل تمایل و علاقه به ثبت‌نام در بورس و سجام سهام عدالت ندارند می‌توانند روش دوم یعنی سهامداری غیر مستقیم را انتخاب کنند.


برای این منظور لازم نیست کاری انجام دهید و خود به خود روش غیرمستقیم سهامداری برای شما از تاریخ ۸ خرداد انتخاب خواهد شد.


فقط توجه داشته باشید اگر سهام عدالت را آزاد نکنیم ممکن است ماه ها یا سال ها برای فروش آن مجبور به انتظار کشیدن تصمیمات جدید دولت شویم پس با دقت و توجه به شیوه سهامداری سهام عدالت را انتخاب کنید.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهره
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
اینایی که سحامشون را ازادی نکردند برنامه چجوری
حکیمه رحیمی
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
برای درافت سود به شیوه سابق برای غیر مستقیم ها نیاز به ثبت نام در سجام است؟