صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 20
کد خبر: ۴۳۳۶۵

سازمان اطلاعاتی آمریکا: ایران روند صلح افغانستان را تهدید نمی کند

پمپئو در ماه ژانویه ادعا کرد که ایران به شکل فعالی روند صلح را به چالش می کشد. اما آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تصویر بسیار متفاوتی را برای مقامات ایالات متحده در مورد نقش ایران ترسیم کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پمپئو در ماه ژانویه ادعا کرد که ایران به شکل فعالی روند صلح را به چالش می کشد. اما آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تصویر بسیار متفاوتی را برای مقامات ایالات متحده در مورد نقش ایران ترسیم کرده است. این سازمان می گوید که اهداف ایران در افغانستان با گفت و گوهای صلح فعلی بین آمریکا و طالبان همخوانی دارد. آژانس اطلاعات دفاعی در روز سه شنبه گزارش داد که ایران اعلام نکرده است که به شکل جدی با توافقنامه صلح که منجر به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است مخالف است.

 

بازرس اصلی آژانس در گزارش خود به عنوان خلاصه بیانیه آژانس اظهار داشت که اهداف استراتژیک ایران در افغانستان شامل حفظ یک دولت مرکزی و امنیت پایدار در مرزهای شرقی ایران است. ایران همچنین به دنبال حمایت از جمعیت شیعه، از بین بردن داعش در آسیای میانه، مخالفت با حضور ایالات متحده در منطقه و تضمین منافع اقتصادی خود است. نیروهای ایالات متحده در حال آماده شدن برای خروج از افغانستان طبق توافق امضا شده در ماه فوریه هستند. زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده، روز یکشنبه عازم افغانستان و قطر شد تا فشار مضاعفی بر مذاکرات دولت افغانستان و طالبان وارد کند.

 

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه 1 مارس گفته بود که دولت ایالات متحده هیچ جایگاه قانونی برای امضای یک توافقنامه صلح یا تعیین آینده افغانستان ندارد اما همچنین از خروج نیروهای ایالات متحده استقبال کرده بود. آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده می گوید که هیچ چیزی در بیانیه ماه مارس ایران نشان نمی دهد که این کشور به طور جدی مخالف توافقنامه است چرا که ایران پیش از این حمایت خود را از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه اعلام کرده است.

 

پمپئو در ماه ژانویه گفت که تلاش های ایران برای حمایت از گروه های شبه نظامی در افغانستان بخشی از برنامه این کشور برای تهدید روند صلح بوده است. بازرس ارشد آژانس پیش بینی کرده بود که بازگشت نیروهای افغانی حاضر در جنگ سوریه می تواند به تهدیدی برای ثبات در افغانستان تبدیل شود اما آژانس اکنون تاکید می کند که این جنگجویان تاثیر چشمگیری در فضای امنیتی افغانستان ندارند و هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد ایران از این نیروها پس از بازگشتشان به افغانستان نیز حمایت می کند یا تلاش دارد که آن ها را به عنوان یک نیروی شبه نظامی در افغانستان سازماندهی کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: