صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 21
کد خبر: ۴۳۴۲۸
سید مجید تفرشی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اروپا با عقب نشینی از خواسته های آمریکا امنیت خود را از دست خواهد داد

سید مجید تفرشی: اروپا باید بداند که ادامه دادن این بازی به نفع او نیست. اگر چیزی که اروپا خود آن را امضا کرده و گارانتی شورای امنیت را دارد توسط اعضای اتحادیه اروپا بی اعتبار شود به معنی فروپاشی اروپا است. اگر این کشورها نتوانند به تعهدی بین المللی که به صورت اجماعی پذیرفته اند وفادار بمانند در آینده حتی قادر به دفاع از امنیت خود نخواهند بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید مجید تفرشی، کارشناس مسائل حقوق بین الملل با اشاره به درخواست اروپاییان به لغو تحریم های ایران از سوی امریکا و تاکتییک ایران در این زمینه باید چگونه باشد گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس معاهدات بین المللی کار خود را پیش ببرد وقتی نامه ای به دبیر کل نوشته می شود ایران قدرت منطق خود را پیش می کشد. وقتی دولت ها و رییس جمهورهای متعددی از ایران حمایت می کنند مساله فقط حمایت از ایران نیست بلکه مساله حقوق بشر و جایگاه نهادهای بین المللی مطرح است و اصل بر حفظ جان مردم است.

 

*با توجه به شیوع ویروس کرونا به دفعات برخی از کشورها درخواست لغو تحریم های ایران از سوی امریکا داشتند ولی رییس جمهور ایالات متحدد امریکا به این درخواست جهانی کاملا با بی تفاوتی رفتار کرد سوالی که اینجا بوجود می اید چرا ترامپ در مقابل این خواسته جهانی مقاومت می کند؟

ترامپ نشان داده است غیر قابل پیش بینی ترین و قانون شکن ترین و هرج و مرج طلب ترین دیپلمات دنیاست. مساله فقط ایران نیست او معاهدات بین المللی و جهان شمول را به هیچ گرفته است. مساله بیت المقدس و معامله قرن همگی نشان دادند که هرج و مرج طلبی در ذات او است و رفتار وی بر خلاف اراده و نظر جامعه بین الملل است. اما همواره شاهد بودیم که در حوادث و بلایایی چون سیل و زلزله کشورها مسائل سیاسی را کنار می گذارند. ما در زلزله بم شاهد این بودیم که ایالت متحده پتو و چادر به ایران می رساند و ایران رد نمی کند. اما امروز علاوه بر اینکه اتحادیه اروپا در این خصوص به ترامپ نامه می نویسد اما شاهد عدم پذیرش درخواست توسط آمریکا هستیم چون این کشور و این رییس جمهور ارزشی برای قوانین بین المللی قائل نیست. این رفتار باعث منفور شدن این چهره در جهان بین الملل است. امروزه اگر از کشورها سوال شود چرا به آمریکا احترام می گذارید پاسخ این است که مجبوریم چون آمریکا زور و قدرت دارد نه اینکه آمریکا قابل احترام است. این کشور تا زمانی که زور دارد مورد احترام خواهد بود و این برخلاف حقوق بشر است چون زور ضد رضایت است. ولی معاهدات بین الملل باید رضایت داشته باشد نه از زور.

 

* آیا چنین رفتاری از جانب ترامپ در انتخابات پیش رو باعث ریزش رای اش نخواهد شد؟

این مساله به نگاه ملت آمریکا نسبت به موضوع بر می گردد. در تاریخ آمریکا همواره میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از مردم این کشور در انتخابات شرکت کرده اند. و فردی مثل ترامپ با رای ۲۵% از رای دهندگان آمریکابه ریاست جمهوری رسیده است. پس شاید بتوان گفت از جمعیت ۳۵۰ میلیونی این کشور به طور ماکسیمم ۱۵ تا ۱۶ درصد به ترامپ رای می دهند و بستگی دارد این افراد چقدر به فضای بین الملل آگاه باشند. اگر قدرتی در جهان نیست که چنین فردی را پای میز محاکمه بکشاند این نشانه ضعف او است.

 

* آیا این موضوع می تواند بازی جدیدی بین اروپا و آمریکا باشد؟

اروپا باید بداند که ادامه دادن این بازی به نفع او نیست. اگر چیزی که اروپا خود آن را امضا کرده و گارانتی شورای امنیت را دارد توسط اعضای اتحادیه اروپا بی اعتبار شود به معنی فروپاشی اروپا است. اگر این کشورها نتوانند به تعهدی بین المللی که به صورت اجماعی پذیرفته اند وفادار بمانند در آینده حتی قادر به دفاع از امنیت خود نخواهند بود. حضور تروریست هایی که در اروپا هستند نشان از ماجراجویی آمریکا و چند کشور عربی است و اروپا از این زاویه آسیب خواهد دید. بنابراین صلح طلبی و مدیریت جامعه جهانی در مسیر صلح طلبی، بازی برد بردی برای تمام کشورهای دنیا است. زیرا ابزار تهدید امروز پیشرفته تر و متنوع تر از پیش است. حاکمیت ها باید به داد هم برسند و بر اساس منشور ملل متحد ماده دو بند چهار و هفت حاکمیت ها نباید در کار هم دخالت کنند و باید از هم حمایت کنند تا بتوانند از ملت های خود حمایت کنند و ضامن صلح و امنیت باشند.

 

* امروز استراتژی ایران چگونه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس معاهدات بین المللی کار خود را پیش ببرد وقتی نامه ای به دبیر کل نوشته می شود ایران قدرت منطق خود را پیش می کشد. وقتی دولت ها و رییس جمهورهای متعددی از ایران حمایت می کنند مساله فقط حمایت از ایران نیست بلکه مساله حقوق بشر و جایگاه نهادهای بین المللی مطرح است و اصل بر حفظ جان مردم است. امروز سوئد که خود بانی تصویب قطعنامه حقوق بشری بر علیه ایران است. دارد دارو های بیماران پروانه ای ما را به هر بهانه ای ارسال نمی کند و چندین کودک بیمار جان خود را از دست دادند این کار چه تفاوتی با جنایت جنگی دارد؟ هر کسی که در این مسیر قرار دارد چه دولتهای اروپایی و چه غیر اروپایی شریک و معاون جرم در شکل گیری جنایت بر علیه بشریت هستند. و اگر روزی دادگاهی تشکیل شود این جرم قابل پیگرد خواهد بود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: