صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 22
کد خبر: ۴۳۵۶۲
یادداشت اختصاصی سعدالله زارعی؛

نگرانی اسرائیل و آمریکا برای اجرای طرح معامله قرن

چیزی در حدود دو و نیم میلیون شهروند فلسطینی در منطقه کرانه باختری و جنین و قدس شرقی سکونت دارند که از حداقل حقوق محرومند و در صورت اجرای معامله قرن به صورت یک آتشفشان بر علیه طرح وارد عمل خواهند شد از این رو اجرای این طرح به صورت تدریجی دنبال می شود و از طرفی نوعی احتیاط و نگرانی در طرف آمریکایی و اسرائیلی مشاهده می شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی برای تکمیل طرح معامله قرن است که چندی پیش توسط ترامپ رونمایی شد و یکی از مهمترین مفاد آن گسترش سیطره رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری است. البته به شکلی که این هدف گام به گام محقق شود. در این طرح مناطق کمی از قدس شرقی که در سیطره صهیونیست ها است به فلسطینی ها واگذار می شود و مناطق بیشتری از قدس و کرانه باختری در اختیار اسرائیلی ها قرار می گیرد. ظاهر این کار می گوید که قصد حل مسائل بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها را دارد اما در باطن گسترش سیطره اسرائیل بر کرانه باختری و بلعیده شدن کل کرانه توسط اسرائیل مد نظر است. ما در این روند شاهد نوعی سکوت در بین کشورهای عربی هستیم که زمینه ساز اجرای طرح در کرانه باختری است. آمریکایی ها و اسرائیلی ها کمتر به مساله واکنش مردم کرانه باختری توجه کرده اند.  

 

چیزی در حدود دو و نیم میلیون شهروند فلسطینی در منطقه کرانه باختری و جنین و قدس شرقی سکونت دارند که از حداقل حقوق محرومند و در صورت اجرای معامله قرن به صورت یک آتشفشان بر علیه طرح وارد عمل خواهند شد از این رو اجرای این طرح به صورت تدریجی دنبال می شود و از طرفی نوعی احتیاط و نگرانی در طرف آمریکایی و اسرائیلی مشاهده می شود. صحبت آقای پمپئو، نشان از وجود نوعی عدم اطمینان است. در حال حاضر آمریکایی ها بیش از اسرائیلی ها اصرار بر اجرای این طرح دارند که به دلیل تاثیر مساله بر رای ترامپ در انتخابات آینده آمریکا است. نفوذ لابی های صهیونیستی و گروه ای پک در انتخابات آمریکا سبب شده است ترامپ برای بدست آوردن رای آنها مساله کرانه باختری را به صورت بسیار جدی در دستور کار خود قرار بدهد.

 

جا دارد عنوان شود که الحاق کرانه باختری در عمل با دشواری های زیادی روبرو است. از طرفی جمعیتی فلسطینی در آن منطقه وجود دارد و از طرفی در اسرائیل شرایط لرزان است. اسرائیلی ها در یک سال گذشته سه بار انتخابات مجلس را برگذار کردند و در نهایت نتانیاهو ناگزیر به تشکیل دولتی مشترک با گانتس شد. این مساله نشان دهنده وضعیت ضعیف در دولت اسرائیل است درحالیکه اجرای این طرح به اسرائیلی قدرتمند نیاز دارد. خطر کرانه باختری را تهدید می کند و مسلمانان باید با هوش باشند و فلسطینیان نه فقط با بیانیه بلکه در عمل نسبت به این طرح واکنش نشان بدهند. طرف مقابل در موضع ضعف است اگر فلسطینی ها با قدرت وارد صحنه بشوند و جهان اسلام سکوت نکند مسلما اجرای این طرح در کرانه باختری غیر ممکن خواهد بود.

 

اسرائیل با شکست های پی در پی از طرف های لبنانی و فلسطینی و مقاومت مشروعیت دولت و ارتش خود را زیر سوال بردند. لذا در عمق طرح هایی چون طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل در حقیقت انگیزه مشروعیت بخشی به اسرائیل دنبال می شود. طی ماههای گذشته تضاهرات گسترده ای حتی در تل آویو بر علیه دولت اسرائیل برگذار شد که نشان دهنده بهم ریختگی در شرایط داخلی اسرائیل است. اسرائیلی ها سیاستی را از ابتدای تاسیس رژیم نامشروع خود دنبال می کردند که یهودی سازی کل این سرزمین بود. در این ماجرا فلسطینی ها به عنوان مانعی بسیار محکم به حساب می آیند. جمعیت فلسطینی در مجموع شش میلیون نفر است ضمن اینکه در حدود 5 میلیون فلسطینی خارج از این کشور زندگی می کند. بیش از 4 میلیون نفر از این جمعیت در اردن و در مجاورت با مرزهای فلسطین زندگی می کنند. این جمعیت مشکل بزرگی برای یهودی سازی است و اسرائیل سیاست اخراج مجدد بقایای فلسطینی ها در داخل سرزمین را دنبال می کند. طرح معامله قرن بر مبنای اخراج فلسطینی ها از داخل سرزمین های فلسطینی دنبال می شود.

 

مخالفان عربی در دو دسته مخالفان موثر و مخالفان غیر موثر تقسیم شده اند. مسلما اسرائیل و آمریکا از صدور بیانیه از طرف کشورهای عربی و یا جلسه اتحادیه کشورهای عرب و اعلام مخالفت آنان و یا مخالفت در سطح رسانه ای هراسی ندارد و نگران این سطح از مخالفت ها نیستند. ولی اگر مخالفت ها جدی باشد و فشاری بر آمریکا که مهمترین پشتیبان این طرح است وارد شود و یا تصمیماتی جدی برای حمایت از فلسطینی ها اتخاذ کنند و اردن نقش فعال و جدی ایفا کند یقینا موثر خواهند بود. طی سالهای گذشته هر چه پیش آمده ایم فیتیله حمایت اعراب از فلسطین پایین کشیده شد و همین به آمریکا و اسرائیل جرات داد تا گام های بلند تری نسبت به اهداف خائنانه خود بردارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: