صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 26
کد خبر: ۴۳۸۱۹
مواجهه مردم و پروتکل های بهداشتی به کجا خواهد انجامید؟

موج جدید کرونا و خستگی‌های کادر درمانی

اوضاع به همین منوال باقی نماند چرا که در پی اعلام بازگشایی مشاغل و بر خی مراکز به منظور ادامه کسب و کارها و کاهش ضرر و زیان صاحبان مشاغل مردم هم به هوای اینکه اوضاع به حالت عادی بازگشته ناخودآگاه و گاهی از سر خستگی ناشی از قرنطینه‌های خانگی دست از مراعات نکات و پروتکل های بهداشتی برداشتند و در این میان با تعطیلات عید فطر سفرهای بین شهری هم زیاد شد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ چند ماهی می‌شود که به سبب شیوع کرونا در دنیا اوضاع سلامت جهانی به هم ریخته است؛ ویروس کووید 19 اکنون میلیون‌ها بیمار و مبتلا و هزاران قربانی از خود برجای گذاشته است؛ شاید چند ماه پیش کسی در هیچ کجای دنیا حتی تصورش را هم نمی‌کرد که یک ویروس میکروسکوپی چنان همه دنیا را آشفته کند که حتی معاملات تجاری و مذاکرات سیاسی را هم تحت الشعاع قرار داده و مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات را آن هم در سراسر دنیا به تعطیلی بکشاند.

 

 براساس آخرین آمارها اکنون 5 میلیون و 502 هزار و 590 نفر در جهان به ویروس کرونا  مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 346 هزار و 761 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 2 میلیون و 2 میلیون و 302 هزار و 469 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند. ایران در میان 10 کشور صدر جدول از نظر مبتلایان به این ویروس نیست اما  تاکنون ۱۳۵ هزار و ۷۰۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین آمار جان باختگان کرونا در کشور به 7 هزار و 417 نفر رسیده است. هر چند بر اساس آمارها و مشاهدات میدانی شدت مبتلا شدن در ایران رو به زوال می‌رود اما این سبب نمی‌شود که فراموش کنیم چه روزهای سختی بر ما گذشته است.

 

از خستگی تا کاروشی در کادر درمانی

واقعیت ماجرا این است که کرونا دنیا را از نظم خارج کرده است  و این بی نظمی و آشفتگی بیش از هر قسمت و حوزه ای بهداشت و درمان را در سراسر دنیا با چالش‌های بسیاری مواجه ساخته و این چالش‌ها کشور ما را هم بی‌نصیب نگذاشته است. چنانچه نزذیک به 4 ماه کار شبانه روزی و بدون استراحت و شهید راه سلامت شدن در کادر بهداشت و درمان آنها را با خستگی‌های بسیاری مواجه ساخته، خستگی‌های ناشی از کار که آمار مرگ و میر را در کادر درمان به ویژه پرستاران این مدافعان همیشه در صحنه سلامت را بالا برده است پدید ه‌ای که برخی از آن با عنوان  کاروشی یعنی مرگ ناشی از کار زیاد یاد می‌کنند.

 

با این حال یکی دو هفته اخیر روزهای نسبتا آرامی در کادر درمان بود و برخی بخش‌های بستری بیماران کرونایی حتی به حدی از خلوتی رسید که برای ضدعفونی چند روزی این بخش‌ها در برخی بیمارستان‌های کشور حتی در شهرهایی که در حالت قرمز قرار داشتند، تعطیل شد. اما اوضاع به همین منوال باقی نماند چرا که در پی اعلام بازگشایی مشاغل و بر خی مراکز به منظور ادامه کسب و کارها و کاهش ضرر و زیان صاحبان مشاغل مردم هم به هوای اینکه اوضاع به حالت عادی بازگشته ناخودآگاه و گاهی از سر خستگی ناشی از قرنطینه‌های خانگی دست از مراعات نکات و پروتکل های بهداشتی برداشتند و در این میان با تعطیلات عید فطر سفرهای بین شهری هم زیاد شد.

 

عادی شدن بیماری کرونا در میان مردم !

این امر نگرانی مردم و مسئولان را در شهرهای شمالی به ویژه استان های گلستان و مازندران افزایش داده است و قضیه وقتی بغرنج تر می‌شود که آمار مبتلایان از دو روز قبل از عید در این مناطق بالا رفته و تردد خودروهای غیر بومی و مسافران نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است. چنانچه عیسی فرهادی، فرماندار ویژه تهران در خصوص کنترل شیوع ویروس کرونا نیز گفته است: «اکنون اوضاع بهتر شده اما نگران عادی شدن ویروس کرونا در بین مردم هستیم، اگر ویروس کرونا در بین مردم عادی شود به دوران اوج این بیماری باز می‌گردیم.»

 

هر چند مطابق آمارهای اعلام شده سفرهای ورودی به شهرهای شمالی در تعطیلات عید فطربه نسبت سال گذشته  40 درصد کاهش داشته است اما بنا بر توصیه مسئولان بهداشتی بهتر بود مردم از سفرهای بین شهری هم خودداری می‌کردند چنانچه حریرچی، معاون وزیر بهداشت ضمن هشدار درباره سفر در عید فطر گفته بود: « در بیماری کووید ۱۹ اصلی‌ترین عامل گسترش بیماری، تماس افراد با دیگران است؛ افراد سالم با بیماران و افراد ناقلی که به ظاهر سالم هستند. سفر از نقاط سفید به قرمز خود فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ حرکت از نقاط قرمز به سفید، هم مناطق سفید را به خطر می‌اندازد.» اما گویا گوشی بدهکار این هشدارها نبود که خبرها حاکی از ترافیک سنگین خصوصا در جاده‌های مواصلاتی به شهرهای شمالی کشور و برخی شهرهای جنوبی کشور و مشهد  می‌داد.

 

آیا موج دوم کرونا در راه است؟

همه این بی مبالاتی‌ها و عدم رعایت‌ها و به عبارتی عادی شدن‌ها این در حالی است که کارشناسان از آغاز موج دوم کرونا خبر می‌دهند و از طرفی هم عنوان می‌شود وضعیت برخی شهرهای کشور همچنان قرمز است و این بدان معنا است که عادی پنداری اوضاع بیماری از سوی مردم خیلی خوشایند نیست و می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد که مهمترین آن خستگی‌های کادر درمان از چند ماه کار و تلاش بی وقفه در سنگر سلامت است حالا اگر قرار باشد این اوضاع تکرار شود با این خستگی‌های شدید کادر درمان چه برسر بیماران، کادر درمان و کنترل و مهار بیماری می‌آید؟

 

براساس اخبار وزارت بهداشت و درمان از 24 ساعت گذشته تاکنون بیش از 2هزار بیمار مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شده است و این همان زنگ هشدار سفر مساوی افزایش مبتلایان به کرونا را به خاطر می‌آورد. وقتی نمکی، وزیر بهداشت چندی پیش نسبت به پیک جدید کرونا و احتمال افزایش مبتلایان با افزایش سفرها، رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی  ابراز نگرانی کرده بود. نمکی گفته بود : «سفرهای جدید به معنی ابتلای جدید به کروناست، در بسیاری از مناطق بیش از ۹۰ درصد جمعیت به کرونا مبتلا نشده اند و اگر اتفاق جدید رخ دهد، رفتارها باعث خیز جدید بیماری می شود و مهار آن برای ما و همکارانم سخت و نفس گیر خواهد بود.»

 

بهره سخن

 کادر درمانی کشور خسته است و بنا به نظر کارشناسان این خستگی‌ها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری حتی تا سر حد مرگ برای آنها به همراه بیاورد اما مردم هم  خسته از قرنطینه و دلتنگ سفر به دل جاده‌ها می‌زنند غافل از اینکه کرونا موذی‌تر از قبل حتی در استراحتگاه‌های بین راهی، سرویس‌های بهداشتی، غذاخوری‌ها و سوپرمارکت‌ها و ... در کمین است تا افراد بیشتری را مبتلا کرده و قربانی بگیرد! و از طرفی با این خستگی‌های کادر درمان هم اوضاع خیلی وخیم تر از پیک اول کرونا در کشور خواهد بود چرا که در آغاز ماجرای کرونا تیمی تازه نفس از پرستاران و پزشکان در سنگر سلامت ماندند و با کووید 19مقابله کردند اما حالا و احتمال موج دوم کرونا آن هم با عدم مراعات مردم نسبت به فاصله گذاری‌های اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مهمتر ازهمه گوش نکردن به هشدارهای مسئولان بهداشتی برای سفر نرفتن معلوم نیست چه خواهد شد؟

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: